Sollicitanten werven door middel van online marketing

Succesvolle online marketingstrategie voor het werven van personeel

98 sollicitaties in 4 maanden

GVT is een toonaangevend full service logistiek dienstverlener. Met een team van meer dan 925 professionals zijn zij één van de grootste spelers op de Nederlandse markt. GVT is hard groeiende en om aan die groei te kunnen voldoen is extra personeel hard nodig. GVT heeft voornamelijk een te kort aan vrachtwagenchauffeurs (een probleem dat in de gehele sector wordt ervaren). Om toch te kunnen groeien heeft GVT begin 2019 besloten om Woeler in te schakelen om ze te ondersteunen bij de werving van nieuw personeel.

Doelstelling

De doelstelling was kort maar krachtig: 25 sollicitaties per 2 maanden. 

Strategie

Om de doelstelling te verwezenlijken hebben wij gekozen voor een mix van kanalen: Google Search, Google Display, Facebook Advertising, Instagram Advertising en organische content op Facebook en Instagram. De verschillende kanalen hebben we in verschillende fases van de customer journey ingezet. Aan de hand van de customer journey lichten we kort toe wat de strategie is voor GVT. 

De customer journey start met de see fase. In deze fase moeten we GVT als werkgever bekendheid, of te wel bereik, in de regio van de 4 vestigingen bezorgen. Zichtbaarheid is hierin uiterst belangrijk en daarvoor zetten we bereikcampagnes op Facebook en Instagram in. In de think fase moeten we de doelgroep een loopbaan bij GVT laten overwegen. We laten de doelgroep kennismaken met de verschillende openstaande functies bij GVT en proberen ervoor te zorgen dat ze een functie bij GVT meenemen in hun overwegingen. In deze fase sturen we de doelgroepen naar de juiste pagina op de website van GVT. Hiervoor zetten we Google Search in en verkeerscampagnes op Facebook en Instagram. Tot slot proberen we de potentiële sollicitanten in de do fase tot een actie over te laten gaan. We retargeten personen die al eens een vacature op de website van GVT hebben bekeken en sturen hen aan om het sollicitatieformulier of leadformulier in te vullen. Hiervoor zetten we Google Display en Search in, verkeerscampagnes op Facebook en Instagram en leadcampagnes op Facebook.


In grote lijnen proberen we middels Google personen te bereiken die gericht op zoek zijn naar een baan als vrachtwagenchauffeur. Middels social media-advertenties op Facebook en Instagram, proberen we juist ook een doelgroep te bereiken die nog níet die bewuste behoefte heeft. We noemen dit de doelgroep met ‘latente behoefte’. Dit zijn bijvoorbeeld personen die al werkzaam zijn als vrachtwagenchauffeur, maar dan bij een andere werkgever. We proberen deze doelgroep een werkgeversswitch te laten overwegen, door de USP’s van GVT als werkgever naar voren te laten komen. 

De inzet van videomarketing

In de see en think fase van de customer journey is het ontzettend belangrijk om GVT als interessante en goede werkgever neer te zetten. Het is belangrijk om potentiële sollicitanten een kijkje achter de schermen te geven, zodat ze een beeld krijgen van hun mogelijke nieuwe werkomgeving, collega’s en de sfeer en cultuur bij GVT. Wij hebben er samen met GVT voor gekozen om videomarketing in te zetten. De video’s hebben we verspreid via Facebook en Instagram bereik- en verkeerscampagnes. Los van het feit dat video een perfect middel is om een goede indruk van je bedrijf te geven, is het ook gebleken dat de advertenties met de video erin, goedkoper uitpakte dan de advertenties met een statische afbeelding met een begeleidende tekst. Video spreekt simpelweg meer tot de verbeelding en het bespaart veel leestijd. Daarnaast heeft de inzet van video in bereikcampagnes een groot voordeel, omdat het mogelijk is om iedereen die de video (deels) heeft bekeken, te retargeten in een later stadium van de customer journey. Wij zijn ontzettend trots op het eindresultaat van de video. Bekijk de video in onderstaande advertentie. 

Bekijk de video hier in groot formaat. 

Resultaat

Inmiddels zijn we al een aantal maanden voor GVT aan de slag en kunnen we zeggen met heel veel succes! Het doel om 25 sollicitaties per 2 maanden te realiseren, werd direct in de eerste periode van de samenwerking al behaald. In de eerste 4 maanden (1 april tot 31 juli 2019) overtroffen we de verwachtingen door 98 sollicitaties te realiseren. Bijna 100% boven target! De afgelopen 2 maanden realiseren we zelfs al 60 sollicitaties per maand voor GVT.  

“Woeler heeft ervoor gezorgd dat onze online zichtbaarheid aanzienlijk is verhoogd! Hiernaast zijn we erg blij om te zien dat er, naast de behaalde doelen, een blijvende stijgende lijn in het aantal sollicitaties te zien is. Dat betekent veel goeds voor de toekomst!“ Aldus Beau van Caem - GVT

Meer weten?

Wilt u meer weten over employer branding, video marketing of wilt u van gedachten wisselen hoe u nieuwe medewerkers kunt werven? Neem contact op met onze marketingadviseurs Jeffry, Maarten of Pieter op 0226-331444. 

Wat wij voor GVT Group of Logistics hebben gedaan

  • Videomarketing

  • Contentpakket Facebook

  • Contentpakket Instagram

  • Facebook en Instagram Advertising

  • Google Ads

  • Online marketing consultant