Van e-mailmarketing naar Marketing Automation

Van e-mailmarketing naar Marketing Automation

  • 1.030
    Nieuwsbrief aanmeldingen

  • 246
    Aankopen


  • Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?
    Gratis Quickscan

De eerste stappen naar succes

Sinds april 2019 zijn wij officieel partner van Spotler en bieden we diensten op het gebied van Marketing Automation aan. Wat is Marketing Automation ook al weer? Marketing Automation is het vergaren van leads (potentiële klanten) en sales door de inzet van geautomatiseerde campagnes en het versturen van gepersonaliseerde e-mails. Inmiddels zijn we zo’n drie maanden partner met Spotler en zijn we erg tevreden over de eerste resultaten. De hoogste tijd om deze te delen. 

123zonshop.nl

Na succesvolle campagnes op Facebook en Google Ads verzorgen wij sinds kort voor 123zonshop.nl ook hun e-mailmarketing campagnes. 123zonshop.nl verstuurde altijd nieuwsbrieven via het programma MailChimp. Wij hebben dit overgezet naar Spotler. Dit programma biedt namelijk veel meer mogelijkheden om e-mails te personaliseren en data over de doelgroep te verzamelen. Zodoende kunnen we van bulk e-mailmarketing campagnes gaan toewerken naar gepersonaliseerde Marketing Automation. Hoe pakken we dit aan?

Stap 1 – verhogen aantal nieuwe nieuwsbrief abonnees
We zijn begonnen met het maken van een pop-up op de website van 123zonshop.nl. In deze pop-up vragen wij de websitebezoekers om zich aan te melden voor de nieuwsbrief, waarna ze een kortingscode van 10% ontvangen. 


Met deze pop-up hebben we in 2,5 maand tijd 1.030 nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief gerealiseerd. Of te wel 1.030 potentiële klanten. De code die men ontvangt na het achterlaten van een e-mailadres, is inmiddels al 246 keer gebruikt bij een aankoop! Geweldig resultaat, maar de vraag is natuurlijk, hoe volgen we dit verder op? Wat doen we met de abonnees die nog niet direct een aankoop hebben gedaan?

Stap 2 – de eerste algemene nieuwsbrief

We hebben deze abonnees in eerste instantie met een algemene nieuwsbrief benaderd. Deze nieuwsbrief is dus nog niet gepersonaliseerd. Er moeten namelijk eerst voldoende nieuwsbrief aanmeldingen zijn verzameld om te kunnen werken met gepersonaliseerde nieuwsbrieven. Ondanks dat de content in deze eerste nieuwsbrief dus nog niet gepersonaliseerd is, testen we wel een aantal onderdelen in de nieuwsbrief om te zorgen dat de nieuwsbrief zo goed mogelijk presteert. In de eerste nieuwsbrief hebben we getest met 2 verschillende onderwerpregels en verschillende volgorde waarin de nieuwsbrief is opgemaakt. Bij de eerste 50% van de nieuwsbrief abonnees is getest met de verschillende varianten van de nieuwsbrief. Op basis van deze data heeft de andere 50% van de nieuwsbrief abonnees de beste presterende nieuwsbrief ontvangen. Er zijn in de eerste maand in totaal 970 nieuwsbrieven verzonden. Deze zijn in 953 gevallen ook daadwerkelijk aangekomen. In totaal is de nieuwsbrief door 806 personen geopend. Vanuit de nieuwsbrief zijn vervolgens 550 personen doorgeklikt naar de website. Dat komt neer op 68,2%.


Stap 3 – opvolging niet-geopende nieuwsbrieven

De abonnees die de eerste nieuwsbrief niet hebben geopend, krijgen na 2 weken nog een keer de nieuwsbrief met de boodschap: ‘Heb jij de maandaanbieding gemist? Bekijk deze alsnog.’ In de laatste week van de maand wordt dan automatisch nog een mail gestuurd naar de mensen die de nieuwsbrief dan nog steeds niet hebben geopend, met de boodschap: ‘Dit is je laatste kans’. Hiermee proberen we nog meer mensen de nieuwsbrief te laten openen en door te klikken naar de website.

Als we kijken naar het gedrag van de websitebezoekers die via de nieuwsbrief naar de website zijn gegaan, ten opzichte van het gedrag van de websitebezoekers die via andere kanalen zijn binnengekomen, dan zien we hele mooie cijfers! Gemiddeld zit een websitebezoeker die via de nieuwsbrief op de website terecht komt bijna een minuut langer op de website en bekijken ze ook meer pagina’s. Met als resultaat dat het conversiepercentage voor deze websitebezoekers op 6,45% ligt. Dat betekent dat 6,45% van de websitebezoekers die via de nieuwsbrief op de website komt, uiteindelijk ook daadwerkelijk een aankoop doet. Dit is vele male hoger dan het gemiddelde conversiepercentage van de websitebezoekers die via andere kanalen binnenkomen. 

Stap 4 – voorbereiden op persoonlijke e-mails

De eerste nieuwsbrief is een algemene nieuwsbrief geweest. Daarmee hebben we al een heel goed conversiepercentage weten te behalen, maar we streven natuurlijk altijd naar meer aankopen en een hoger conversiepercentage. Om dat te bewerkstelligen willen we toewerken naar een gepersonaliseerde vorm van nieuwsbrieven versturen: Marketing Automation.

Om gepersonaliseerde nieuwsbrieven te kunnen sturen, moeten we meer te weten komen over de abonnees. Om dit te realiseren sturen we iedereen die zijn/haar e-mailadres heeft achtergelaten, een e-mail met de vraag om zijn/haar profiel aan te vullen. Dit noemen we de ‘profiel verrijker’. 


Als men doorklikt op de oranje button in de mail dan landt men op een pagina waar men vragen krijgt als: ‘Wat is je geslacht?’, ‘Welk type huid heb je?’ en ‘Ben je geïnteresseerd in zonnebrandcrème of zonnebankcrème’ etc. Deze gegevens kunnen we gebruiken om de abonnees in de toekomst gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen sturen. De kracht van Marketing Automation is namelijk dat de content naadloos aansluit op de behoefte van de klant. Dit resulteert namelijk in veel meer aankopen dan algemene nieuwsbrieven. 


Van alle 1.030 nieuwsbrief aanmeldingen hebben in totaal tot nu toe al 469 abonnees deze gegevens achtergelaten. Bijna 500 potentiële klanten die we dus op een hele persoonlijke manier kunnen gaan benaderen via de e-mail.

Het vervolg
Al met al zijn we pas 2,5 maand op weg en kunnen we dus concluderen dat de eerste resultaten veelbelovend zijn. Uiteraard blijft het hier niet bij. De pop-up blijft voorlopig nog op de website staan om het aantal nieuwe nieuwsbrief inschrijvingen nog verder te verhogen. Ook deze abonnees benaderen we met de ‘profielverrijker’. Zodra we voldoende gegevens binnen hebben, kunnen we gaan starten met het opzetten van nieuwsbrieven met persoonlijke content, of te wel producten die naadloos aansluiten op het huidtype en de voorkeuren van de abonnees.

Het succes achter Marketing Automation zit hem in de gepersonaliseerde content. De juiste producten aanbieden aan de juiste doelgroep! Benieuwd wat de resultaten van de gepersonaliseerde nieuwsbrieven zijn? Blijf ons volgen binnenkort geven we een vervolg aan deze case. Neem contact op met onze specialist Mark 06 15 66 59 36. 

Wat wij voor 123zonshop.nl hebben gedaan

  • Eigen branche-marketeer

  • Online marketing consultant

  • E-mail Marketing Automation