8 Social Media Trends van 2014

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


8 Social Media Trends van 2014

Social Media netwerken zijn continu aan het ontwikkelen, het wordt dan ook steeds meer geschikt als marketingtool voor organisaties. Social Media marketing zal in 2014 een grotere rol spelen in de activiteiten van een organisatie. Tijd om te gaan kijken naar acht social media trends in het komende jaar.



1. Content marketing

Een merk zal in 2014 de rol van expert moeten gaan aannemen en de consument voorzien van goede content die de aandacht trekt en intrigeert. Content is daarmee de sleutel tot het aantrekken en behouden van klanten. Daarnaast is het resultaat van de content marketing uitstekend meetbaar via de statistieken van de socials. Hoe snel groeit een community of hoeveel interactie wekt een bericht op? Dit zijn signalen die gemakkelijk meetbaar blijken.

2. Van tekst naar beeld

‘A picture is worth a thousand words’. ‘Visual marketing’ wordt steeds populairder door social media netwerken als Facebook, Instagram en Pinterest. De mens is visueel ingesteld en zal in de toekomst communiceren middels afbeeldingen en minder met een uitgebreide teksten. 2014 zal dan ook in het teken staan van afbeeldingen die met een kortbondige tekst zal worden ondersteund.

3. Social Crowdsourcing

Social media biedt bedrijven en organisaties de mogelijkheid de reactie van de doelgroep op een bepaald product, dienst of idee te testen. Door het publiek om commentaar, verbeterpunten of andere opmerkingen te vragen, doet u als bedrijf op een heel gemakkelijke manier onderzoek naar de wensen van uw doelgroep. Social Crowdsourcing vergroot eenvoudig uw visie en verbetert uw dienst.

4. #Hashtags

De hashtags worden de nieuwe manier van zoeken. Strategisch geplaatste hashtags kunnen misschien wel de beste tool voor bedrijven worden om bezoekers naar hun product of dienst te verwijzen. Het gebruik van hashtags wordt in 2014 een manier van communiceren van de marketeer naar de consument. Door de hashtags cross mediaal in te zetten, geeft u richting aan de conversaties en maakt u deze gesprekken tevens gemakkelijk vindbaar.

5. Social Media Strategie

Consumenten verwachten dat elk bedrijf aanwezig is op minimaal één van de social media kanalen. Als merk is het in 2014 dan ook essentieel een social media strategie te ontwikkelen die in lijn staat met de andere marketingactiviteiten. Een verbetering in de bedrijfsstrategie die de andere marketingactiviteiten en daarmee het merk zal doen versterken.

6. Van monoloog naar dialoog

Wellicht heeft u ook gemerkt dat het steeds lastiger wordt consumenten aan te zetten tot het geven van een reactie. De consument wordt dagelijks aan duizenden boodschappen blootgesteld en dus een reden voor uw bedrijf om ertussen uit te springen. Door reactie uit te lokken, de conversatie aan te gaan en dus ook actief te reageren op de fans, bouwt u een warme band met uw fans op. Zo gaat u van enkel berichten zenden (monoloog) naar het starten van een conversatie (dialoog).

7. Social media goed voor SEO

Search engine optimization is het proces van het optimaliseren van uw website voor het organisch zoeken van de consument. Dit proces kan worden versterkt door social media op de juiste manier in te zetten. Een zoekmachine als Google neemt de populariteit van de berichten op Facebook, Twitter en Google+ mee in de ranking. Een eenvoudige methode om uw onderneming beter te laten scoren bij de zoekmachines.

8. Big Data

Een steeds vaker gebruikte term bij grotere bedrijven: Big Data. Een grote verzameling van persoonlijke gegevens. Social media gebruikers zijn dagelijks actief op allerlei verschillende netwerken waar zij stuk voor stuk informatie over zichzelf achter laten. Zo kunnen gebruikers tegenwoordig hun stemming meegeven in een bericht op Facebook. In de toekomst zal deze data gebruikt worden om de internet-ervaring van de consument te personaliseren. Door deze informatie kan Facebook straks zelfs de toekomstige stappen van elk individu inschatten.

Deze acht trends geven aan dat 2014 ons nog veel zal brengen op social media gebied. Door de ontwikkelingen en verwachtingen zal social media dan ook een grotere rol gaan spelen binnen de marketingactiviteiten van bedrijven.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >