Bereik jouw ideale doelgroep met de juiste boodschap met Facebook Analytics

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Bereik jouw ideale doelgroep met de juiste boodschap met Facebook Analytics

Sinds kort bestaat Facebook Analytics! Met deze nieuwe functie kom je meer te weten over het gedrag en de achtergrond van jouw doelgroep die specifieke webpagina’s of andere kanalen bezoeken. Hoe zijn ze op jouw website of app terecht gekomen en wat doen ze daar precies? Facebook Analytics geeft je inzicht, waardoor je jouw advertenties en website nog gerichter kan opzetten.



Facebook Analytics laat aan de hand van de kanalen die jij wilt analyseren bepaalde gegevens zien. Wat je ziet is afhankelijk van waaruit je adverteert en welke pixels je hebt geïnstalleerd. In deze blog behandelen we de functies die je te zien krijgt wanneer je op het web de analyses bekijkt in combinatie met de geïnstalleerde basispixel en bijbehorende standaardgebeurtenissen.

Allereerst: hoe kom je er? Log in bij de Bedrijfsmanager van Facebook. Klik linksboven op het menu, klik op 'Alle hulpmiddelen' , ga naar 'Meten en rapporteren' en klik daaronder op 'Analytics'. 


Overzicht
In dit gedeelte worden algemene statistieken weergegeven van de doelgroep die een specifiek product bezoekt. Het overzicht geeft het volgende weer: het aantal actieve gebruikers, leeftijd & geslacht, land, besturingssysteem apparaat, nieuwe aanmeldingen via Facebook, nieuwe gebruikers, paginaweergaven, platform, registraties, omzet, terugkerende gebruikers en waarde. Op één pagina zie je verschillende grafieken die al deze informatie overzichtelijk tonen.


Dashboard

Met de functie ‘Dashboard maken’ kun je een aangepast overzicht maken waar je de belangrijkste prestatietechnieken kunt bijhouden. Hierdoor is het makkelijker om op de hoogte te blijven van de allerbelangrijkste metrics en trends.  

Naast het kopje ‘Overzicht’, geeft ‘Activiteit’ de volgende subonderdelen weer:

Activiteit
Actieve gebruikers: hier kun je de eerste activiteit van nieuwe gebruikers bijhouden. Dit geeft onder andere inzicht in de groei van nieuwe gebruikers over een bepaalde periode.

Trechters
Je kunt binnen Facebook Analytics een trechter aanmaken. Je kiest dan een aantal gebeurtenissen die je helpen bij het meten en optimaliseren van de klantenervaring. Met trechters kun je je conversieratio voor o.a. registraties, betalingen, aankopen verbeteren.  

Behoud
Dit overzicht laat het percentage van de mensen zien die terugkeren naar jouw website, app of ander kanaal, ook wel bouncepercentage genoemd. Je kunt deze cijfers bekijken in een dagelijks, wekelijks of maandelijks overzicht. Wanneer blijkt dat het bouncepercentage hoog is, zou je kunnen overwegen te kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Cohort
Binnen Facebook Analytics kun je een cohort aanmaken. Door een cohort aan te maken kun je een groep mensen analyseren in een bepaalde periode die twee door jou gekozen gebeurtenissen uitvoeren. Met gebeurtenissen bedoelen we bijvoorbeeld het toevoegen van items aan een winkelwagentje of het kopen van een item. Met deze tool kun je inschatten of er mensen zijn die in een bepaalde periode een aankoop hebben gedaan en of het waarschijnlijk is dat ze dit weer gaan doen.  

Specificaties
Met deze optie kun je een gedetailleerder inzicht krijgen in bepaalde acties o.a. platform, land, taal en apparaat.

Verder geeft de optie ‘Personen’ in Facebook Analytics de demografische gegevens en doelgroepstatistieken van de personen die jouw product gebruiken weer, zoals leeftijd, geslacht, locatie, opleiding en interesses.

Segment
Binnen Facebook Analytics kun je segmenten aanmaken. Segmenten zijn groepen mensen die je kunt aanmaken o.a. op basis van een bepaalde gebeurtenis, demografische gegevens en apparaatgegevens. Als je meer te weten wil komen over een bepaalde groep personen, is het handig om dit te gebruiken. Je kunt filteren op segmenten binnen Facebook Analytics bij ‘Overzicht’, ‘Activiteit’ en ‘Personen’. Ook kun je deze segmenten gebruiken in pushcampagnes. 

Pushcampagnes
Facebook Analytics heeft ook de functie pushcampagnes, waarmee je mensen opnieuw kan aanspreken met je product. Via deze pushcampagnes kun je jouw doelgroepen (segmenten) berichten sturen via een andere manier dan je huidige product. Bijvoorbeeld: een doelgroep heeft jouw website bezocht en krijgt een paar dagen later via de mobiele applicatie een bericht dat de uitverkoop is gestart. Dit worden ook wel pushmeldingen genoemd.       

Waarom zou je Facebook Analytics moeten gebruiken?
Facebook Analytics is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de personen die interesse tonen of hebben getoond in jouw product. In het ‘Overzicht’ kun je altijd snel en gemakkelijk zien wat momenteel de statistieken zijn. Wil je meer diepgang en inzicht in bepaalde gebeurtenissen? Maak dan een dashboard, trechter of cohort aan. Dit kan zeer relevant zijn wanneer je een crossmediale campagne draait in bepaalde periode en daar inzicht in wilt hebben. Facebook Analytics geven niet alleen bestaande data weer, maar bieden ook kansen. Pushcampagnes geven jou de mogelijkheid nieuwe inhoud zoals een aanbieding te communiceren naar een specifieke doelgroep.   

Om al deze data te analyseren is het belangrijk dat de Facebookpixel en de daarbij behorende standaardgebeurtenissen zijn geïnstalleerd. Facebook Analytics is een goed hulpmiddel dat je kan helpen om de klantenreis van je doelgroep beter te begrijpen. Het helpt je om tijd te besparen en deze kostbare tijd te steken in het laten groeien van jouw bedrijf. En nog het allerleukste: Facebook Analytics is geheel gratis!

Wil jij ook meer inzicht in jouw doelgroep en de juiste boodschap die hier bij hoort? Neem dan contact met ons op of vraag een vrijblijvend adviesrapport aan.

Geschreven door Ilona Grin (Online Marketeer)

*Bron Facebook

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >