Facebook is nog steeds groeiende

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Facebook is nog steeds groeiende

Social media is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse cultuur. Welke platformen worden nu het meest gebruikt? Met welke frequentie? En onder welke doelgroepen? Eind januari verscheen het social media onderzoek 2017 van Newcom. Zij voeren al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Daaruit is gebleken dat Facebook nog steeds hot and happening is. We gaan in dit blog nader in op de groei van Facebook.



Facebookgebruik 

Maar liefst 10,4 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 7,5 miljoen mensen dagelijks. Even ter vergelijking: LinkedIn heeft 4,3 miljoen gebruikers, Instagram heeft 3,2 miljoen gebruikers, Twitter heeft 2,6 miljoen gebruikers en 1,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Snapchat. Het dagelijks gebruik van Facebook is in 2017 toegenomen van 6,8 miljoen naar 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers.

Leeftijd en gebruik

Facebook is populair onder alle leeftijdsgroepen. Instagram en Snapchat zijn vooral populair onder jongeren. Twitter zakt steeds verder weg en hoort niet eens meer in de top-5 van social media platformen. We zien een stijging van Facebook onder 65-plussers en met name 80-plussers. Het dagelijks gebruik van Facebook neemt toe boven de 20 jaar, maar jongeren gebruiken Facebook minder intensief.  



Voorspellingen komend jaar 

Facebook is een bedrijf dat elke minuut van de dag bezig is met het verbeteren van het platform. Er komen steeds weer nieuwe functies bij, er worden verbeteringen doorgevoerd en Facebook neemt complete diensten of bedrijven over. Wij zijn ervan overtuigd dat Facebook nog decennia doorgaat en nummer één social media kanaal van de wereld blijft. 

Nicola Mendelsohn, vice-precident van Facebook in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, gaf een half jaar geleden aan dat videocontent op Facebook sneller aan het groeien is dan het bedrijf ooit verwacht had. Ze voorspelt zelfs het eind van het geschreven woord op Facebook aangezien verhalen vertellen het beste kan via een video.

Newcom voorspelt dat Facebook, WhatsApp en YouTube ook volgend jaar nog steeds de top-3 onder jongeren én ouderen vormen. Het gebruik van social media onder ouderen neemt volgens hen nog meer toe en jongeren haken niet af.

Waarom interessant voor een ondernemer? 

De ontwikkelingen gaan snel, het aantal gebruikers neemt iedere dag toe; als ondernemer kun je niet meer om social media heen. Wij Nederlanders zijn tegenwoordig allemaal op Facebook te vinden, zelfs mensen die er eerst tegen waren of zichzelf te oud ervoor vonden. En, het geld is daar waar de mensen zijn! 

Wat kun je nu bereiken met Facebook? Daar kunnen we ook nog wel een heel artikel over schrijven! Een actieve Facebookpagina zorgt continue voor organisch bereik wat zorgt voor naamsbekendheid (positieve merkassociatie). Door het gesprek aan te gaan met je doelgroep, bouw je een relatie op en vergaar je nuttige informatie. Er moet over je gepraat worden, deze mensen kunnen altijd nog een aankoop bij je doen. Hoe zorg je nu voor die betrokkenheid? Daar zijn wij bij Woeler specialist in! Wij maken samen met de klant een strategie voor de content, advertenties en/of Adwords om bereik, interactie, clicks, volgers en keiharde leads te genereren. Bekijk eens onze diensten of neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Geschreven door Linda Buis (Social Media Marketeer) 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >