Hoe zet ik een Facebook retargeting campagne op?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Hoe zet ik een Facebook retargeting campagne op?

Wist je dat 98% van de websitebezoekers niet direct converteert? Wat als je deze websitebezoekers nogmaals kon bereiken met een Facebook-advertentie, maar dan als zij een stap verder zijn in de customer journey? Facebook retargeting biedt deze oplossing!



Wat is retargeting? 

Retargeting, ook wel remarketing genoemd, is onder andere het benaderen van een doelgroep die de website al een keer eerder heeft bezocht. In het geval van Facebook retargeting bestaat deze doelgroep uit de personen die op een Facebook-advertentie hebben geklikt en zo de website hebben bezocht. Deze doelgroep heeft interesse getoond voor jouw bedrijf. Het kan zijn dat er een aankoop is gedaan, maar er is ook een grote kans dat dit niet is gebeurd. Onderzoek wijst namelijk uit dat er gemiddeld zeven contactmomenten nodig zijn om tot een aankoop over te gaan. Anders dan het gerichte zoekgedrag op Google, worden de advertenties op Facebook vertoont op een moment dat de potentiële klant hier nog niet naar op zoek is. Waar het zoekgedrag op Google wijst naar een behoefte in een later stadium van de customer journey, zit dit bij Facebook nog in de beginfase. Door met retargeting nogmaals een advertentie te laten zien bereik je de doelgroep in een latere fase van de customer journey.

Waarom Facebook?

Facebook heeft een eigen pixel (conversiecode) om een aangepaste doelgroep te maken voor je website. Met deze pixel kan je websitebezoekers laten terugkomen om een aankoop te voltooien of nieuwe mensen zoeken die vergelijkbaar zijn met je websitebezoekers.  Daarnaast maken alleen in Nederland al 7,5 miljoen mensen dagelijks gebruik van Facebook. En waar de mensen zijn is het geld!

Hoe start ik een Facebook retargeting campagne?

1. Maak de Facebook pixel aan en plaats deze op iedere pagina van de website.
2. Maak een aangepaste doelgroep aan bestaande uit mensen die eerder de website hebben bezocht.

Figuur 1. retargeting


3. Maak de keuze of je ieder websitebezoek wil meenemen in jouw campagne of slechts enkele webpagina’s. 

Figuur 2. retargeting


4. Stel een periode in (tot maximaal 180 dagen in het verleden) van wanneer het websiteverkeer meegerekend moet worden. Selecteer vervolgens het betreffende websitedomein waarop de doelgroep gebaseerd is en vergeet niet een herkenbare naam toe te voegen.

Figuur 3. retargeting


5. Maak een nieuwe advertentie aan en voeg de aangepaste doelgroep toe.

Figuur 4. retargeting


Wij gebruiken Facebook retargeting voor meerdere klanten. Hierbij zagen wij dat het aantal kwalitatieve websiteklikken omhoog ging met meer online en offline verkoop tot gevolg. Het bereik van de advertenties lag lager, gezien de advertenties nu gericht worden op een kleinere doelgroep.

Wil jij ook jouw doelgroep beter bereiken door middel van Facebook retargeting? Neem dan contact met ons op! 

Marloes Mulders


Geschreven door Marloes Mulders (Social Media Marketeer)

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >