Meer aanvragen en offerte-aanvragen door de chatbot.

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Meer aanvragen en offerte-aanvragen door de chatbot

2018 staat in het teken van de ontelbare mogelijkheden van chatbots voor online marketeers en natuurlijk is het Facebook die de kar trekt binnen social media, met behulp van Facebook Messenger. Wist je dat het mogelijk is een offerte-aanvraag te regelen via zo’n bot? En dat je de antwoorden direct kunt laten opsturen naar jouw e-mailadres? Je kunt ‘m zelfs op je website plaatsen! 



In deze case lichten we drie succesvolle voorbeelden van de Woeler-klanten uit:

* Mijn Veranda, gericht op het aanvragen en doorsturen van een offerte-aanvraag voor overkappingen;
* Urbanbozz.com, gericht op de koppeling met de website, waardoor het aantal sales van herentassen toeneemt;
* Drechtsteden Auto’s, waar de chatbot reageert op specifieke organische reacties binnen Facebook.

Offerte-aanvragen voor MijnVeranda via de Facebook chatbot

De offerte-aanvragen voor MijnVeranda komen binnen via een online contactformulier op de website. Voorheen stuurden wij geïnteresseerden die via Facebook het gesprek aangingen daarom door naar de website. Maar hoe mooi zou het zijn als we direct op deze vragen konden reageren, op iedere gewenste tijd? De oplossing: een chatbot via Facebook Messenger.

Via Facebook Messenger worden automatisch de vragen gesteld die nodig zijn om een offerte op te stellen en nog beter: het wordt doorgestuurd naar het e-mailadres van de eigenaar. MijnVeranda profiteert zeker van deze vorm en ziet nu niet alleen aanvragen binnenkomen via de website, maar ook via Facebook. Hoe de chatbot precies werkt zie je in de onderstaande video.



Meer aankopen door de Facebook chatbot voor Urbanbozz.com 

Urbanbozz.com verkoopt online stoere herentassen. Het gemiddelde dagelijkse websitebezoek is ongeveer 500 unieke personen, met soms uitschieters tot 1000. Natuurlijk hebben sommige van hen vragen of hulp nodig bij een bestelling. Door het toevoegen van een chatbot op de website hebben we de kans verhoogd dat mensen een gesprek starten. Als een gesprek eenmaal gestart is, wordt het makkelijker om een sale te realiseren.

Bij Urbanbozz.com hebben we het als volgt aangepakt: We hebben een chatbot gebouwd via het online platform Chatfuel.com. De code van de bot is verwerkt op de website, waardoor het op elke pagina te zien is. Rechtsonder zien bezoekers een Messenger-button (zie onderstaande afbeelding) waar ze een gesprek kunnen starten. Een extra pluspunt van deze Messenger bot is: het gesprek verdwijnt niet als je de pagina verlaat, omdat het gevoerd wordt via Facebook Messenger. 


Sinds de chatbot online staat kan Urbanbozz.com heel snel vragen beantwoorden, wat weer positief is voor de conversieratio. Vóór de tijd van de chatbot kreeg Urbanbozz.com enkele vragen per week in de Postvak In van Facebook, nu zijn dat er meerdere per dag en het belangrijkste: alles gaat over een mogelijke aankoop. Zie onderstaand de Messenger - deels geblurd uit privacy redenen.


Voor bedrijven met veel websitebezoek is deze chatbot echt een uitkomst! Iedereen kan snel een vraag stellen en het blijft altijd zichtbaar omdat het gesprek binnen Messenger plaatsvindt. En je kunt laagdrempelige campagnes opzetten via Messenger om recensies en foto’s vragen. Zo draait er bij Urbanbozz.com een follow-up-campagne waar iedereen die de chat is gestart na vier dagen automatisch een bericht ontvangt met de vraag of hij/zij naar tevredenheid is geholpen. 

Reageren op Facebook content met een chatbot voor Drechtsteden Auto’s

Deze chatbot gaat nog een stap verder! Plaats jij veel organische berichten op je Facebookpagina? Dan kun je de chatbot op (specifieke) reacties laten reageren. Bij Drechtsteden Auto’s hebben we dit toegepast bij een winactie met als doel nieuwe fans op de Facebookpagina. Iedereen die op het bericht reageert en de pagina een like geeft maakt kans op een nieuwe auto. Toch vergeten veel mensen de Facebookpagina te liken, dus hebben we de chatbot geïnstalleerd om iedereen een herinnering te sturen. Het bericht is extra gepromoot en heeft 9.500 reacties gekregen, dus de chatbot heeft even wat overuren gemaakt. Zie onderstaand onze reactie en de binnenkomende chatbot. Je kunt de chatbot na 3 weken nogmaals contact op laten nemen. Op deze manier kun je natuurlijk talloze campagnes maken.


Workshop Facebook chatbot bouwen bij Woeler

Heb je het gevoel gekregen dat jouw bedrijf een chatbot mist? Kom dan 16 maart naar de open dag van Woeler in Alkmaar, waar onze online marketeer Geert Wit een workshop geeft over de chatbot. Hier worden bovenstaande chatbot-mogelijkheden nogmaals besproken en heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om te brainstormen over jouw eigen chatbot. Geen tijd en ruimte om de open dag te bezoeken, maar wil je wel graag een advies? Vraag dan een adviesrapport op maat aan.

Geschreven door Geert Wit (Online Marketeer)


Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >