A/b-testen met nieuwe tool in Facebook

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


A/b-testen met nieuwe tool in Facebook


In de wereld van online adverteren is a/b-testen van ontzettend groot belang. Met a/b-testen test je verschillende versies van advertenties, doelgroepen of plaatsingen om te kijken wat het beste werkt en wat je in toekomstige campagnes moet verbeteren. Deze tests stellen je in staat om te interpreteren hoe veranderingen in verschillende variabelen mogelijk invloed hebben op het succes van de advertentie. Nu komt Facebook met een functie die je ondersteunt in het a/b-testen.



Hoewel a/b-testen al een oud begrip is in de marketing en wij dit ook altijd al doen voor onze klanten, heeft Facebook pasgeleden geleidelijk een nieuwe functie beschikbaar gesteld die je ondersteunt in dit proces. En dat is fijn! Heel fijn! Deze functie verdeelt je doelgroep in willekeurige, niet-overlappende groepen die advertentiesets te zien krijgen met identiek advertentiemateriaal. Deze willekeurige verdeling helpt ervoor te zorgen dat de test eerlijk wordt uitgevoerd en andere factoren de resultaten van de groepsvergelijking niet scheef trekken. Het zorgt er bovendien voor dat iedere advertentieset dezelfde kansen krijgt in de veiling. Een kanttekening hierbij is wel dat a/b-testen momenteel nog niet beschikbaar is voor alle zakelijke doelstellingen. Zo kun je alleen gebruikmaken van de functie als je een van de volgende drie doelstellingen gebruikt: websiteconversies, mobiele app-installaties en leads genereren. 

Bij deze drie doelstellingen is het dus mogelijk om met deze functie te testen. Zodra je een doelstelling hebt gekozen, moet je voor jezelf bepalen op welke variabele je wilt testen. Zo kun bijvoorbeeld testen bij welke doelgroep de advertenties beter aanslaan. Ook kun je een a/b-test uitvoeren op weergave-optimaliseringen. Dit betekent dat je kunt testen of het beter werkt als Facebook je advertentie optimaliseert op basis van conversies of op basis van klikken op links. Ten slotte kun je ervoor kiezen om een a/b-test uit te voeren op plaatsingen. Je kunt bijvoorbeeld automatische plaatsingen of aangepaste plaatsingen selecteren om aan te geven waar je advertenties moeten worden weergegeven. Zodra dit ingesteld is kun je de advertenties vormgeven. Het is wel belangrijk dat je de advertenties gelijk houdt qua inhoud, aangezien het (nog) niet mogelijk is om meerdere versies van het advertentiemateriaal voor de verdelingen te testen.  

Genoeg over de inhoud van deze functie, want nog belangrijker is het belang ervan. Via de a/b-test krijg je een duidelijk inzicht in de resultaten met: 

- Geen doelgroepoverlap: Je potentiële bereik wordt gerandomiseerd en verdeeld over de advertentiesets om voor een nauwkeurige test te zorgen; 
- Test met één variabele: De advertentiesets zullen identiek zijn, behalve de variabele die je wilt testen; 
- Meldingen over testresultaten: Je ontvangt een e-mail en een melding met de resultaten wanneer de test is afgelopen. 

Wanneer je het overzicht met de resultaten ontvangt in je mailbox, kun je deze gaan analyseren. Zo kun je erachter komen welke advertentiestrategie het beste voor je werkt en welke niet zo effectief is. Daar kun je je toekomstige advertenties weer op aanpassen. 

Het kost veel tijd en kennis om het goed te doen, maar wij zijn dan ook erg enthousiast over de resultaten van onze klanten waar we dit op hebben toegepast. 

Wil jij ook graag succesvolle a/b testen uitvoeren maar heb je er geen tijd voor of kennis over? Bekijk dan eens ons advertentiepakket en geef het uit handen aan een van onze professionals. 

Geschreven door Willeke Dijkstra (Social Media Marketeer) 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >