Berichten promoten op Facebook is zonde van je geld!

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Berichten promoten op Facebook is zonde van je geld!

Voor € 3,- bereik je al 1.700 mensen! Zie je deze melding ook bij je berichten voorbij komen op je tijdlijn? Op Facebook zie ik vaak bedrijven die de berichten gaan promoten. Het is makkelijk, snel en je kunt al voor een paar euro duizend mensen bereiken! Mijn advies: niet meer doen. Het is weggegooid geld. Waarom? Dat lees je in deze blog. 



Wat zijn de voordelen van het promoten van een bericht volgens Facebook?
Het promoten van een bericht is een snelle en eenvoudige manier om je inhoud te tonen aan mensen die er mogelijk interesse in hebben. Het kan ervoor zorgen dat meer mensen je berichten leuk vinden, deze delen en er opmerkingen bij plaatsen. Gepromote berichten zijn ook een manier om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je inhoud, maar je momenteel niet volgen op Facebook. Maar, zie je er ook echt iets van terug in de klikken naar de website, nieuwsbriefinschrijvingen of aankopen?

Wat zijn de nadelen van het promoten van berichten? 

Het promoten van een bericht is handig en snel. Facebook wil het zo laagdrempelig mogelijk maken dat ondernemers zoveel mogelijk geld uitgeven aan advertenties op Facebook. Je hebt echter maar 10% van de mogelijkheden vergeleken met het adverteren via het advertentiebeheer of de Power Editor. Hier een top-5 nadelen van het promoten van berichten.

  1.  Facebook hangt automatisch de doelstelling ‘betrokkenheid’ aan jouw advertentie. Het enige wat Facebook hiermee doet is ervoor zorgen dat mensen gaan liken, reageren en delen. Op zich niets mis mee, maar er zijn nog tien doelstellingen waar je een advertentie mee kunt optimaliseren waar je meer aan hebt, zoals meer klikken naar de website, leads verzamelen of meer likes op de pagina.
  2. Het bepalen van je doelgroep is één van de belangrijkste onderdelen. Door het promoten van een bericht kun je kiezen uit een paar doelgroepen: je eigen fans, de vrienden van je fans en een doelgroep waarin je leeftijd, geslacht en woonplaats kunt selecteren. Dit lijkt perfect, maar het is een fractie van de mogelijkheden die het advertentiebeheer aanbiedt.
  3. Je kunt geen exacte looptijd instellen. Je kunt geen begindatum instellen, de advertenties gaan meteen van start. Bovendien heb je de keuze uit een looptijd van 1 dag, 7 dagen of 14 dagen. Je kunt geen specifieke looptijd, bepaalde dagen of uren selecteren. 
  4. Bij het promoten van een bericht kun je niets aanpassen aan de advertentie. Wellicht wil je je bericht wel een andere pakkende titel of duidelijke call-to-action meegeven? Of wil je een carrousel met verschillende afbeeldingen maken? Het blijft bij één bericht waar je niet kunt testen tussen tekst en beeld. 
  5. Je kunt niet kiezen waar je de advertentie geplaatst wilt hebben. Facebook bepaalt automatisch voor je dat de advertentie wordt vertoond op het nieuwsoverzicht op mobiel, op desktop, in audience network en Instagram. Maar zit jouw doelgroep wel op Instagram? Wil je mensen wel via de desktop bereiken? 

Hoe haal je dan het maximale uit je euro?
We weten nu dat de gepromote berichten primair bedoelt zijn om de content op je pagina meer bereik te geven. Facebook is nog steeds één van de goedkoopste kanalen om te adverteren, hoe gaan we dan het maximale uit je advertentiecampagne halen?

Als marketingbureau adverteren wij met onze bedrijfsmanager via het advertentiebeheer binnen Facebook. Wij bespreken met de klant de Facebook funnel en zetten advertentiecampagnes op. Het is belangrijk dat je eerst naamsbekendheid bij de doelgroep opbouwt (bereik), daarna deze doelgroep naar je website trekt voor meer informatie (websiteklikken) en vervolgens maak je je klant warm voor een aankoop (conversie). Belangrijk is hierbij ook het plaatsen van de Facebookpixel waardoor je kunt meten en door middel van retargeting gericht kunt adverteren op mensen die je website al eerder hebben bezocht. 

Je kunt al vanaf 5 euro op Facebook adverteren. Maar 500 euro geeft je de ruimte om goed te testen. Het kost tijd en moeite om te meten en te optimaliseren. Je moet bekijken welke doelgroep het beste reageert, welke advertentie het beste aanslaat en welke doelstelling het beste past. Dankzij het A/B testen en de statistieken kun je constant optimaliseren en opvolgen wat het beste werkt voor de klant.

Bij Woeler kun je al een pakket afnemen met 100 euro advertentiebudget. Meer weten? Vraag dan gerust een gratis adviesrapport aan!


Geschreven door Linda Buis (Online Marketeer) 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >