Facebook ads optimaliseren voor conversies

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


3/3 Facebook ads optimaliseren

Wanneer je met Facebook ads wilt focussen op de doelstelling websiteconversies is het raadzaam om je advertentiesets te optimaliseren voor conversies. In dit blog volgen belangrijke tips om rekening mee te houden bij het optimaliseren van advertenties voor conversies.



Dit zijn de onderdelen van conversie-optimalisatie:

  • Facebook-pixel installeren
  • Kiezen van conversiegebeurtenis
  • Biedingen
  • Budget
  • Doelgroep
  • Apparaatkeuze

Facebook-pixel installeren 

Als je conversieoptimalisatie wilt gebruiken voor acties op je website, is het belangrijk om de Facebook-pixel te implementeren en aan te geven welke conversiegebeurtenissen belangrijk zijn. Dit doe je aan de hand van standaard- of aangepaste conversiegebeurtenissen.

Meer informatie over hoe de Facebook-pixel, standaardgebeurtenissen en aangepaste conversiegebeurtenissen geïmplementeerd kunnen worden leest u hier

Kiezen van conversiegebeurtenis

Wanneer de Facebook-pixel op je webpagina’s geïnstalleerd is en je de conversiegebeurtenissen hebt vastgesteld, is de volgende stap het instellen van advertenties. Advertenties kunnen ingesteld worden met de doelstelling websiteconversies of productverkoop. Hierna is het belangrijk om de keuze te maken voor welke conversiegebeurtenis je wilt optimaliseren, dit kan bijvoorbeeld betalen voor een product of bedanken voor een aankoop zijn. De beste resultaten kunnen behaald worden als er geoptimaliseerd wordt voor conversiegebeurtenissen die wekelijks ten minste 15-25 keer per advertentieset optreden. Als je de keuze maakt om te optimaliseren voor een niet vaak voorkomende conversiegebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een product dat slechts enkele keren per week verkocht wordt, is het de overweging waard om te optimaliseren voor een gebeurtenis die vaker voorkomt. In het geval van een product kan dat zijn dat je ervoor kiest om te optimaliseren voor het toevoegen van het product aan het winkelwagentje in plaats van het afrekenen ervan. Deze actie wordt veel vaker uitgevoerd en uiteindelijk kan dit tot betere advertentieresultaten leiden.

Als je als doelstelling conversies genereren hebt, dan is het belangrijk dat je voor de doelstelling websiteconversies/conversies op je website stimuleren kiest.

Biedingen

Een bod voor een advertentiempagne is het maximale bedrag dat je wilt betalen voor een resultaat. Dit bod speelt samen met het geschatte aantal acties, kwaliteit en de relevantie van de advertenties een belangrijke rol in de bepaling van de advertentiepositie.

Je hebt de optie om automatisch of handmatig te bieden voor je advertentiesets. Als je voor handmatig bieden kiest moet je altijd het maximum bedrag bieden dat je bereid bent te betalen voor je conversiegebeurtenis. Als een schoenenverkoper bijvoorbeeld optimaliseert voor aankopen en bereid is om maximaal € 20 uit te geven om een paar schoenen te verkopen, moet de adverteerder een openingsbod instellen van € 20 en dit, afhankelijk van de resultaten, verder afstellen. Met een hoger bod kun je mogelijk meer personen van je doelgroep bereiken. Denk hier bijvoorbeeld aan als de advertentie met het huidige bod te weinig wordt weergegeven.

Als je geen specifiek bod in gedachte hebt voor een conversiegebeurtenis, dan is automatisch bieden aan te raden. Facebook past met automatisch bieden jouw bod aan jouw budget aan om zo veel mogelijk conversies te genereren. Automatisch bieden kan ook handig zijn als je optimaliseert voor een gebeurtenis die mogelijk geen specifieke waarde in geld heeft, zoals bijvoorbeeld: videoweergaven, betrokkenheid bij paginaberichten of het toevoegen van een product aan de winkelwagen. Automatisch bieden kan daarnaast handig zijn om erachter te komen wat het beste bod voor een specifieke conversiegebeurtenis is.

Budget 

Het beschikbare budget per dag voor je advertentieset moet groter zijn dan je bod. Des te groter je budget, des te meer conversiegegevens je kunt verzamelen voor elke advertentie. Dit leidt dan weer tot betere conversievoorspellingen en betere resultaten na de conversieoptimalisatie. Het te veel opdelen van het budget tussen te veel afzonderlijke advertentiesets maakt het lastiger om goede voorspellingen te doen op advertentieniveau.

Doelgroep 

Indien mogelijk beperk je het aantal advertentiesets gericht op dezelfde personen. Er wordt namelijk in de gaten gehouden hoe vaak personen een advertentie te zien krijgen van dezelfde adverteerder. Als je de doelgroepoverlap zo klein mogelijk houdt, wordt het eenvoudiger om problemen met prestaties en weergaven op te lossen. Hoewel er geen minimumgrootte is vereist voor doelgroepen voor conversieoptimalisatie, kan er met grotere doelgroepen meer gegevens verzameld worden.

Het komt voor dat de weergave van advertenties beperkt wordt door een kleine doelgroep. Als je voor een specifieke doelgroep kiest, bijvoorbeeld een groep van enkele duizenden of minder, is het de overweging waard om te optimaliseren voor klikken, bereiken of weergaven in plaats van voor conversies.

Apparaatkeuze 

Om je advertenties te optimaliseren is het belangrijk dat je weet waar je doelgroep zich bevindt. Zo kun je een goede keuze maken tussen de apparaten waar je vooral op gezien wilt worden. Als je verschillende waardes toekent aan conversies, afhankelijk van of ze op een mobiel apparaat of een computer plaatsvinden, kan je afzonderlijke advertentiesets maken voor mobiele apparaten en desktop. Als je website/webshop niet mobile responsive is, kies je voor een campagne alleen gericht op desktopgebruikers. De keuze voor een apparaat is een onderdeel van A/B testing. Door twee aparte advertentiesets aan te maken krijg je inzicht in het voor jouw advertenties best presterende device.

Om optimale resultaten te behalen is het belangrijk om te testen op welk device je advertenties het best scoren. 

Conclusie

De advertentieveiling is een dynamische marktplaats, dit betekent dat er herhaling nodig is voor het consistent behalen van hoge prestaties. Je kunt conversietracking gebruiken om te bepalen wat het beste werkt voor jouw campagne. Conversietracking is het meten van websiteconversies middels de Facebook-pixel. Door conversietracking te gebruiken kun je bepalen wat het beste voor jouw campagne werkt.

Als je advertentiesets wilt optimaliseren moet je er rekening mee houden dat er veel zaken zijn die van invloed zijn op de conversieoptimalisatie. Voorbeelden hiervan zijn: het budget, de biedingen, de grootte van de doelgroep, de advertentieplaatsing, de plaatsing van de pixel, de relevantie van de doelgroep en het advertentiemateriaal. Als er bij het adverteren op Facebook rekening gehouden wordt met deze factoren, dan is de kans op succes een stuk groter.

Wilt u alles uit Facebook advertising halen, maar heeft u niet de kennis en/of tijd? Wij ontzorgen u graag! Bekijk onze dienst en vraag een gratis quickscan aan.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >