De 10 belangrijkste motieven om te liken

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De 10 belangrijkste motieven om te liken

Jouw bedrijfspagina is uiteraard hoofdzakelijk bedoeld om mensen te overspoelen met informatie over jouw product of dienst, kortgezegd: reclame. Maar hebben wij niet allemaal een hekel aan reclame? Waarom zou men er dan vrijwillig voor kiezen om jouw pagina te liken, waardoor er dagelijks commerciële boodschappen in hun tijdlijn terecht komt? Daarom geef ik deze week de tien belangrijkste motieven om te liken en handige tips om jouw verkregen fans te behouden.




Top 10 belangrijkste motieven

TNS NIPO, één van de grootste opinieonderzoekers in Nederland, liet in een onderzoek naar webcare weten waarom mensen in eerste instantie een bedrijfspagina liken. De uitkomst daarvan staat hieronder weergeven:

  1. Te profiteren van speciale aanbiedingen en promoties
  2. Deel te nemen aan wedstrijden en prijzen winnen
  3. Meer informatie over de producten of diensten van een merk te krijgen
  4. Een goed doel of organisatie te steunen
  5. Te verbinden aan een merk waaraan men zich verbonden voelt
  6. Anderen in het sociale netwerk laten zien dat het merk belangrijk voor mij is
  7. Toegang te krijgen van specifieke apps of games van het merk
  8. Toegang te krijgen tot exclusieve content
  9. Het merk te laten weten wat mijn wensen zijn
  10. Meer informatie over de reputatie van een merk te krijgen

Zoals je in de top 10 hierboven ziet, worden wij Nederlanders voornamelijk 'getriggert' door online promoties, wedstrijden en prijzen. Kijk maar eens naar de vele like-en-win acties die dagelijks in je tijdlijn voorbijkomen. Irritant, maar ook zeker effectief.

Besef wel dat je goed moet nadenken wat je na een actie of aanbieding gaat communiceren aan de zojuist verkregen fans. Als zij namelijk het idee krijgen dat zij allleen gebruikt worden voor commerciële doeleinden, zullen ze afhaken. Een oplossing hiervoor is het motiveren van je fans om ervaringen over je product of merk te delen op je pagina. Een platform waar algemene zaken met betrekking tot jouw product of dienst worden besproken. Ben jij een bakker? Vraag dan wat jouw fans iedere ochtend op hun brood doen. 

Je zult zien dat zij dan langer blijven hangen op jouw kanaal en uiteindelijk ook waardevolle merkambassadeurs worden.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >