De Facebook News Feed ontrafeld

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De Facebook News Feed ontrafeld

Klinkt dit bekend in de oren: Mensen hebben jouw pagina geliked op Facebook of volgen jouw profiel, maar wanneer je een nieuwe post online zet, ziet minder dan 10% van de fans en volgers deze post. Het is een uitdaging waar veel Facebook marketeers dagelijks mee te maken krijgen. Hoe zorg je ervoor dat jouw content wordt gezien op Facebook?



Het geheim zit in het begrijpen van de Facebook News Feed en het machtige algoritme. Het Facebook-algoritme helpt de gebruikers om het enorme aantal potentiële verhalen en updates die op ons pad komen te filteren en laat vervolgens de updates in onze News Feed zien op basis van een aantal factoren. In dit blog helpen we je begrijpen hoe jouw updates wel worden getoond door Facebook. Dus hebben we de do’s en don’ts ter beïnvloeding van het algoritme voor je verzameld.

De Factoren van het Algoritme

Hoe besluit Facebook wat ze in jouw News Feed voorbij laten komen? Hier zijn de factoren die bepalen of jouw posts wel of niet getoond zullen worden.

Do’s: Waar het algoritme van houdt

  • De verhalen die in jouw tijdlijn worden getoond, worden beïnvloed door jouw connecties en activiteiten op het sociale netwerk. Het toont je de berichten die je mogelijk interesseren van vrienden waar jij vaak interactie mee hebt. Maar het aantal interacties - reacties en likes - en het type bericht - foto’s, video’s of status updates - geven de doorslag betreft de zichtbaarheid van het bericht in jouw tijdlijn. Hoe populairder het bericht, wat Facebook baseert op het aantal interacties, hoe eerder jij deze in de tijdlijn te zien krijgt.
  • Wanneer een vriend of pagina, waar jij een connectie mee hebt, een update doet over een trending topic of conversatie, dan zal dit bericht ook eerder verschijnen in jouw tijdlijn. De trending topics verschijnen in de rechter balk op de desktop of in de tijdlijn op mobiele devices. In sommige gevallen zet Facebook een ‘trending’ notificatie boven het bericht.

  • Facebook is ook dol op video’s. Het sociale netwerk houdt dan wel rekening met het aantal views en hoe lang er naar de video is gekeken. Het betreft tevens de video’s die direct op Facebook zijn upgeload en niet de video’s van externe websites als YouTube, Vimeo etc.
  • Daarnaast heeft het taggen van andere pagina’s in een bericht een positieve invloed op de zichtbaarheid in de tijdlijnen. Zo wordt het bericht niet alleen getoond in de tijdlijnen van jouw eigen fans, maar ook in de tijdlijnen van de fans van de getagde pagina.

Don’ts: Waar het algoritme niet blij mee is

  • Facebook toont minder snel zogenoemde ‘clickbait’ berichten in de tijdlijnen. Je hebt deze vast een keer voorbij zien komen: berichten met lokwebsites die de lezer met sensationele maar vage koppen proberen te verleiden om erop te klikken. Tot voorkort kon Facebook hier niets tegen doen, omdat het sociale netwerk niet heeft gemeten wat een gebruiker deed nadat er op de link was geklikt. Nu wordt er bekeken hoe lang het duurt voor een gebruiker na het klikken op een bericht terugkeert naar de tijdlijn op Facebook. Als dat vrijwel meteen gebeurt, gaat het waarschijnlijk om een click-bait bericht.

  • Maar ook het aantal likes en reacties op een bericht in verhouding tot het aantal klikken is een maatstaaf. In sommige gevallen worden video’s en foto’s meerdere keren geupload naar Facebook.
  • Uit onderzoek naar het algoritme blijkt dat mensen herhaalde content minder relevant vinden. Het bericht ontvangt daardoor minder likes en reacties en heeft daardoor minder kans van slagen. Facebook is tevens niet dol op deze frequent herhaalde content en zal deze daardoor ook niet snel tonen in de tijdlijnen van de fans.
  • Berichten die enkel tekst bevatten worden minder vaak getoond. Zorg er daarom altijd voor dat je een afbeelding toevoegd aan het bericht. Zo valt het bericht meer op bij de fans en Facebook vindt het ook nog eens leuk.

Facebook heeft laten weten dat er meer dan 1.000 verschillende factoren invloed hebben op het algoritme van het sociale netwerk. Het boekje van al deze beïnvloedende factoren is nog niet open gedaan. Wel gaven zij het advies om op zijn minst relevante informatie te verspreiden, geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en vertrouwen bij de fanbase op te bouwen. Verder is het zaak om jezelf altijd de vraag te stellen of jouw fanbase de content wel zou willen lezen.

Wil je advies over jouw huidige social media activiteiten? Doe dan de gratis quickscan.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >