De Facebookheader als Call-to-action

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De Facebookheader als Call-to-action

De header foto van een Facebook pagina kan heel goed worden ingezet voor marketingdoeleinden. Maar hoe kunt u deze gebruiken om uw fans aan te zetten tot actie en conversie?



Veel bedrijven gebruiken de header momenteel alleen om de bedrijfspagina af te maken. De meeste headers bevatten leuke, relevante afbeeldingen. Maar de header van Facebook biedt ook veel mogelijkheden om de creativiteit van een bedrijf te laten spreken. Zo maken steeds meer bedrijfspagina's een mooi geheel van de profielfoto en de header en brengen zij een gevoel over op de consument, zoals Sprite. De header kan tevens worden ingezet om de loyaliteit van de klanten te vergroten. Zo zette Kitkat een tijd geleden al de header in om haar fans in het zonnetje te zetten.

Maar de header kan ook heel goed dienen als call-to-action. De regelgeving van Facebook stelt ons tevens in staat een foto-header te gebruiken die een call-to-action bevat. In dit blog gaan we verschillende headers bekijken die een goede call-to-action bevatten.

1. Promoot een custom made tab

Facebook tabs kunnen zeer krachtig zijn om de fans van Facebook te laten converteren. Onderzoeken tonen aan dat Facebook gebruikers het fijn vinden om binnen Facebook te browsen. Tabs kunnen ervoor zorgen dat de fans zich inschrijven voor de nieuwsbrief, wedstrijden, promotie acties of eventueel de complete content van blogartikelen kunnen opvragen. De eenvoudigste manier om de aandacht van de bezoeker op de tab te vestigen is met de header. Zo heeft Wishpond ervoor gekozen om met een simpele pijl de tab aan te wijzen. Door de stijl van zowel de tab als de header overeen te laten komen, wordt er een ‘pad’ naar de conversie gecreëerd. Zo valt de blogtab van Livestrong ook direct op.

2. Promoot een website

Het genereren van traffic van Facebook naar een externe site kan best lastig zijn. Facebookgebruikers klikken wel vaak op de verkorte linkjes die verwerkt zijn in de berichten. Headers hebben helaas geen doorklikmogelijkheden maar u kunt wel de bezoeker op de website attenderen in de header. Door teksten als ‘bezoek onze website’ of ‘bekijk onze exclusieve aanbiedingen op…’ te gebruiken, verwijst u de fans naar uw website. Denk er echter wel aan dat u de tekst niet de blauwe kleur van een link geeft om verwarring te voorkomen. Red Bull Racing heeft voor een opvallende kleur gekozen om zo de aandacht op de website te vestigen. Door een header te ontwerpen die een korte, makkelijk te lezen tekst bevat die de bezoeker vraagt om de website te bezoeken zet u uw header in als call-to-action. Voorkom dat de header er klikbaar uitziet door een button of hyperlink te vermijden.

3. Promoot externe content

Ook het promoten van een blogpost of nieuw product kan eenvoudig via de header. Door in de header een preview te geven, maakt u uw fans al nieuwsgierig. Vervolgens kunnen zij in een custom made tab het blogitem lezen of de nieuwe producten bekijken. Lawyers.com heeft ervoor gekozen de nieuwe blogpost bekend te maken in de header. Deze techniek zouden wij zelf niet aanraden. De header moet dan zeer vaak worden aangepast, iets wat er vaak bij in schiet. 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >