Doelgroep instellen Facebook ads

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Doelgroep instellen met Facebook ads

Bij het aanmaken van een advertentiecampagne biedt Facebook je als adverteerder de mogelijkheid om de doelgroep zo in te stellen dat je de juiste personen kunt bereiken. In dit blog beschrijven wij de standaard mogelijkheden die Facebook biedt wat betreft het instellen van de doelgroep. Ook beschrijven we hoe Facebook aan zoveel goede en betrouwbare informatie van gebruikers komt.



Instellen van de doelgroep

Facebook biedt haar adverteerders de mogelijkheid om doelgroepen heel specifiek in te stellen. Aan de hand van de opties geven wij een beschrijving per optie en de mogelijkheden ervan.

Locatie 

Facebook biedt de mogelijkheid om te adverteren op locatie. Zo kun je heel gericht personen uit een bepaalde plaats benaderen. Nadat je een plaats geselecteerd hebt kun je ervoor kiezen om iedereen in deze locatie. personen die hier wonen, onlangs geweest zijn of reizen in deze locatie te benaderen. Als je bijvoorbeeld kaartjes verkoopt voor een regionale theatervoorstelling wil je alleen inwoners uit deze locatie bereiken. Wanneer je bijvoorbeeld rondvaarten door Amsterdam wilt promoten, wil je juist in deze locatie reizende personen bereiken. Per locatie kun je aangeven of je de advertenties alleen wilt weergeven in deze locatie of binnen een bepaalde straal daarvan.

Leeftijd

Als je producten of diensten levert die vooral voor bepaalde leeftijden geschikt zijn wil je een leeftijdscategorie kunnen instellen. Dit doe je door een minimum en een maximale leeftijd aan te geven. Verkoop je bijvoorbeeld kinderkleding, dan wil je jonge moeders in de leeftijdscategorie van 25-35 jaar bereiken.

Geslacht

Als je bijvoorbeeld make-up verkoopt wil je deze producten alleen tonen aan vrouwelijke Facebookgebruikers. Bij het aanmaken van een doelgroep kun je instellen of je de advertenties wilt tonen aan mannen, vrouwen of allebei. 

Talen

Dit stel je alleen in als je bijvoorbeeld Engelstalige gebruikers wilt bereiken in de locatie die je in de stappen hiervoor hebt ingesteld. Deze instelling gebruik je bijvoorbeeld als je voor musea tickets Engelstalige toeristen in Amsterdam wilt bereiken. 

Demografische gegevens, Interesses en gedrag

Dit is de meest interessante en uitgebreide optie om de doelgroep in te stellen. Eigenlijk kun je vrijwel iedere mogelijke interesse wel terugvinden in deze optie. Voor advertenties over fitnessartikelen richt je je op mensen die daarin geïnteresseerd zijn. Ook kun je op personen met een bepaalde functie richten. Biedt je bijvoorbeeld trainingen aan voor marketeers, dan kun je de focus leggen op personen met deze functie. Vrijwel iedere interesse kun je invullen, de mogelijkheden zijn eindeloos.


Het menu dat verschijnt bij het instellen van interesses van je doelgroep. 

Connecties

Een andere fijne optie is dat je mensen kunt bereiken die een connectie hebben met je pagina, app of evenement. Via de connectie met je pagina kun je mensen die je pagina leuk vinden en vrienden van hen bereiken. Ook kun je er voor kiezen de likers van je pagina uit te sluiten. Dit is heel effectief als je adverteert om paginalikes te genereren. Zo voorkom je dat je budget verspilt aan personen die je pagina al geliked hebben. Vrijwel vergelijkbare opties zijn beschikbaar om gebruikers van je desktop app en vrienden daarvan te bereiken of uit te sluiten. Wat betreft evenementen zijn de mogelijkheden nog uitgebreider. Zo kun je niet alleen personen bereiken of uitsluiten die al gereageerd hebben op je evenement, maar ook personen benaderen die je evenement bekeken hebben of op de pagina van je evenement gereageerd hebben. Dit laatste kan heel handig effectief zijn als je adverteert om aanmeldingen voor je evenement te genereren. Dan wil je tenslotte niet je budget verspillen aan personen die zich al hebben aangemeld voor je evenement.


De opties van connecties om bepaalde personen te bereiken of juist uit te sluiten. 

Naast deze basisinstellingen voor de doelgroep biedt Facebook ook de mogelijkheid om doelgroepen te importeren en uit te breiden.

Waar haalt Facebook deze gegevens vandaan?

Als adverteerder ben je ook benieuwd hoe Facebook aan al deze gegevens komt en hoe het medium bijvoorbeeld weet dat gebruikers een bepaalde interesse hebben. Hieronder geven wij per punt een logische verklaring over hoe Facebook deze gegevens binnenhaalt. 

Geslacht, leeftijd en locatie

Als je een Facebookaccount aanmaakt zijn dit de standaardgegevens die je als gebruiker invoert. Veel van deze gegevens kun je als bezoeker van de pagina van een Facebookgebruiker terugvinden. 

Interesses

Facebook gebruikt verschillende data om gebruikers tot een bepaalde interessegroep te rekenen. Logischerwijs kijkt Facebook naar de pagina’s die een gebruiker geliked heeft, maar het medium kijkt ook naar de pagina’s en berichten die een gebruiker bekeken, geliked of gedeeld heeft. Facebook gebruikt ook data van haar marketing partners om gebruikers bepaalde interesse toe te dichten. Deze data bestaat bijvoorbeeld uit e-mailadressen die andere adverteerders hebben ingeladen. Zo weet Facebook bijvoorbeeld dat een gebruiker al klant is van een juwelier en dat hij of zij dus interesse heeft in juwelen. 

Kijkt Facebook verder dan haar eigen medium?

Facebook slaat ook data van het gedrag van gebruikers van websites en apps van derden op. Deze gegevens worden geregistreerd als de houder van een website of app een vind ik leuk knop toont, een mogelijkheid biedt om je als Facebookgebruiker direct aan te melden of gebruikt maakt van metingen voor advertenties (bijvoorbeeld de Facebook-pixel). 

Conclusie

De conclusie is dat Facebook haar adverteerders standaard hele mooie opties biedt om doelgroepen specifiek in te stellen. Doordat Facebook veel gegevens van gebruikers binnen en buiten het medium registreert kun je er als adverteerder van op aan dat je de juiste doelgroep voor je bedrijf kunt bereiken.

Wilt u ook volop profiteren van gerichte Facebookadvertenties? Bekijk dan onze social media strategy dienst en vraag een gratis quickscan aan! 


Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >