Drie gouden regels tot social succes: Afwisselende Content

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Drie gouden regels tot social succes: Afwisselende Content

In het eerste blog van de reeks ‘Drie gouden regels tot social succes’ lieten we zien hoe u effectief het bereik van uw online community kon opbouwen. Het opbouwen van bereik is namelijk het startpunt van een succesvolle online community. Wanneer u een online community met honderden dan wel niet duizenden fans heeft opgebouwd, begint het actief houden van uw account. In het tweede deel gaan we daarom dieper in op hoe u als bedrijf met afwisselende content op Facebook het verschil kunt maken.



Berichten schrijven voor social media kan elke ondernemer. Maar wanneer de fans niet reageren, zakt de moed bij de meeste mensen snel in de schoenen. Social media krijgt dan vaak niet meer de aandacht die het wel verdiend. Zonde! Daarom nemen wij (beginnende) ondernemers bij de hand. We bouwen niet alleen aan hun online community, wij zorgen tevens voor sociale interactie met de fans van onze klanten. Hoe? Door met de juiste boodschap op het juiste moment uw doelgroep te raken en bovenal aan te zetten tot sociale interactie.

Geen social succes zonder een contentstrategie

Zonder een strategie is geen één bedrijf succesvol geworden, dat geldt ook voor social succes. We merken dat veel ondernemers zich wel degelijk hebben verdiept in een social media strategie, maar dat de uitwerking van de strategie in de content niet altijd vlekkeloos verloopt. Want hoe doet u dat eigenlijk? Hoe zet u een strategie om in sterke content? Met deze struikelblokken in gedachten ontwikkelen we voor iedereen klant een content marketing strategie op maat.

Contentmarketing is een marketingtechniek die gericht is op het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content om potentiële klanten te bereik en te verleiden tot sociale interactie of zelfs verkoop. Om content marketing succesvol uit te voeren, ontwikkelen we een passende strategie op basis van de unique selling points van het bedrijf. Maar dat niet alleen. Welke boodschap past bij het bedrijf en heeft tevens voldoende draagvlak op social media? Wat wil de doelgroep graag wel en vooral juist niet lezen op de social media pagina van een organisatie? Door de ruime ervaring met meer dan 250 organisaties weten wij inmiddels precies welke social media strategieën wel en niet werken. Daarnaast weten we de strategie ook feilloos om te zetten in krachtige content. Deze kennis delen wij dan ook graag met onze klanten om hun online community tot een succes te maken. Een ding is zeker, een op maat gemaakte strategie en afwisselende content zorgen gegarandeerd voor social succes.

De waarde van afwisselende content

Waarom hameren wij er op dat bedrijven afwisselende content moeten creëren? Vanuit onze ervaring weten wij dat wanneer de insteek van de berichten voldoende wordt afgewisseld, dit tot meer sociale interactie leidt. Maar dat niet alleen, het zorgt er tevens voor dat de engagement van de fans met het bedrijf stijgt. Naar mate de fans steeds vaker gaan reageren, voelen zij zich meer betrokken bij het bedrijf. Dit zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen, want betrokken fans worden loyale fans die bij een aankoop zeker aan uw bedrijf zullen denken.

Het creëren van afwisselende content heeft dan eigenlijk ook maar één doel: het uitlokken van sociale interactie. Sociale interactie heeft niet alleen het effect dat er steeds meer mensen in aanraking komen met uw organisatie, elke sociale interactie telt tegenwoordig ook mee in de ranking van Google. Google wil haar klanten namelijk uitsluitend relevante en juiste informatie verschaffen. Om deze reden weegt Google alle berichten op de social media in populariteit. Dit betekent dus dat elke sociale interactie een seintje naar Google is dat het relevante maar vooral ook interessante informatie is.

Keer op keer een nieuwe insteek voor de berichten vinden, vraagt om creativiteit. Wat wel en niet werkt hebben wij in de afgelopen jaren goed kunnen testen. Ons professionele team van content creators schrijft maandelijks dan ook meer dan 3.200 berichten die stuk voor stuk in het teken staan van de sociale interactie en creativiteit. Maar er is meer nodig om een creatief bericht te schrijven. Met een goede basis kunt u ook met uw eigen berichten de stap naar social succes zetten. Zo zijn er een aantal elementen waarmee u voor uw eigen berichten de perfecte omstandigheden voor sociale interactie kunt creëren:

  1. Berichten met aantrekkelijke afbeeldingen genereren 39% meer social interactie dan berichten zonder een afbeelding. Zorg er daarom altijd voor dat er een mooie foto of ander aantrekkelijk beeldmateriaal aan de berichten worden toegevoegd.
  2. Plaats de berichten op de juiste tijd. Uit onderzoek blijkt dat de meeste interactie in de avonduren plaatsvindt. Zorg er in ieder geval voor dat u de berichten plaatst op de tijden dat uw doelgroep zich op het sociale web bevindt.

  3. Pas de Do’s uit mijn vorige blog (Meer interactie op social media: de do’s & don’ts) toe om de interactie met de fans de stimuleren.

Met deze tips kunt u nu, naast onze werkzaamheden, ook zelf aan de slag met het creëren van creatieve en afwisselende content. Wilt u advies met betrekking tot uw eigen social media activiteiten? Neem dan contact op met een van onze social media adviseurs.

In het laatste deel van de reeks, die binnenkort zal verschijnen, zullen we u vertellen waarom het starten van de conversatie de laatste gouden regel tot social succes is.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >