Drie gouden regels tot social succes: Conversatie

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Drie gouden regels tot social succes: Conversatie

In het tweede blog van de reeks ‘Drie gouden regels tot social succes’ vertelde we hoe belangrijk afwisselende content is voor het creëren van social interactie. Als community builders weten we als geen ander dat sociale interactie een must is om op te vallen tussen de overvloed aan sociale content. De volgende stap naar social succes is het aangaan van de conversatie met de fans. In het derde en laatste deel vertellen we hoe u dat kunt doen.



Elk merk wil dat er over hen gepraat wordt. En waar kan dat nou beter gerealiseerd worden dan op de sociale netwerken? Om deze reden heeft het creëren van sociale interactie en het opwekken van de conversatie een prominente rol in veel social media strategieën. Om interactie op Facebook, Twitter, Google plus en andere netwerken te realiseren, start u met het schrijven van creatieve content.

Creatieve & interactieve content

Zoals we in het vorige blog ook vertelden, vereist het schrijven van content een bepaalde mate van creativiteit. Door continu een andere insteek voor de content te hanteren, worden de fans elke keer op een andere manier getriggerd tot interactie. Zo is het stellen van vragen zeer geschikt voor het ontlokken van een reactie bij de fans. Maar ook het vragen om een like ter waardering kan ervoor zorgen dat een bericht viraal gaat. Enige tijd geleden zorgde dat ervoor dat een bericht van één van onze klanten, ‘t Platteland, door meer dan 10.000 mensen geliked werd. Maar niet alleen de tekst is van belang, ook aantrekkelijke afbeeldingen zorgen voor meer interactie. Onderzoek toont dan ook aan dat een bericht met een goede visual 39% interactie oplevert dan een bericht zonder visual.

Daarnaast is het belangrijk gedurende de contentcreatie telkens de vraag te stellen: “Zou ik deze content zelf van een merk willen lezen?”. Het kan voor een organisatie soms lastig zijn om de eigen behoeften als conversie, promotie etc. niet te verwarren met de behoeften van de consument. Daarom zou binnen elke social media strategie de klant centraal moeten staan. Om met de content meer interactie te creëren en zo het gesprek op gang te brengen, zou men de perfect balans tussen ‘play and product’ moeten vinden. Hier kan de 80/20 regel voor worden gehanteerd. Dit houdt in dat 80% van de berichten gericht moeten zijn op ‘play’, kortom: het vermaken van de fans. Deze berichten hebben niet direct promotionele waarden, maar zijn wel gerelateerd aan de branche en de doelgroep van de organisatie. De overige 20% van de berichten zijn speciaal gericht op het product van de organisatie. Met deze regel worden de optimale omstandigheden voor de fans om te reageren gecreëerd, met als gevolg dat u daardoor de conversatie met de fans kan starten.

Social webcare

Als men eenmaal het schrijven van sterke content onder de knie heeft en de fans ook daadwerkelijk gaan reageren, kan de conversatie met de fans worden gestart. Het frequent en actief monitoren van de accounts van de organisatie is het startpunt van dit proces. Als organisatie wilt u natuurlijk altijd op de hoogte blijven wat de fans over u zeggen en waar u op kunt reageren. Daarom monitoren de community managers van Woeler dagelijks de social media kanalen van haar klanten. Vanuit het principe dat niet alleen de negatieve maar ook de positieve berichten beloond moeten worden, waarderen wij de reacties van de fans met een reactie of een like. Het is de kunst om met het monitoren het gesprek met de fan op gang te brengen. Zo wordt er niet alleen antwoord gegeven op de vraag maar wordt er tevens actief doorgevraagd. Hierbij is snel en accuraat reageren de sleutel tot succes. Wanneer een fan reageert op één van de berichten met een vraag of enkel een opmerking plaatst, wil diegene niet pas dagen later reactie krijgen. Daarnaast blijkt dat wanneer de fans het gevoel hebben dat er naar hen wordt geluisterd, zij dan ook eerder in staat zijn zich positief uit te laten over een organisatie. Het opbouwen van een band met de fans is dus een essentieel element binnen een succesvolle social media strategie.

Creëer conversie met de conversatie

Veel organisaties starten een online community met het doel te converteren. Dit is een doelstelling die vaak niet direct wordt gehaald maar zeker met de juiste inspanningen op de lange termijn wel haalbaar is. Ook hier is de band met de fan van groot belang. De kans dat een positieve fan eerder zal converteren dan een fan met een negatieve ervaring is natuurlijk een stuk groter. Om deze reden adviseren wij dan ook de fans te allen tijde positief te stemmen door onder andere de conversatie te starten. Door het gesprek met hen aan te gaan, actief te reageren en echt naar hen te luisteren, versterkt u de band tussen de fan en het merk. Hierdoor blijft u top-of-mind bij de fan. Wanneer de fan in de toekomst na zal denken over het aanschaffen van een dergelijk product of dienst, zal deze bij de aankoopbeslissing aan u denken. Van een actieve online community kunt u dus nog jaren de commerciële vruchten plukken. Zij zullen niet alleen nu, maar ook over een paar jaar nog aan u denken wanneer de band sterk genoeg is.

Maar dat is niet alleen het positieve effect van het starten van de conversatie, u heeft hiermee tevens invloed op het algoritme op Facebook. Facebook wil haar leden graag interessante content laten zien, een actieve post zal dus automatisch als populair worden gezien en eerder worden getoond. Daarnaast komt uw bericht ook voorbij op de tijdlijnen van de connecties van de fan. Hiermee vergroot u dus tevens het bereik.

Meer weten over het starten van de conversatie of wilt u advies over uw social media? Neem dan contact op met één van onze social media adviseurs.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >