Facebook ads slim inzetten rond de feestdagen

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Facebook ads slim inzetten rond de feestdagen

De decembermaand is voor veel bedrijven heel belangrijk. Logischerwijs wil je als bedrijf je producten voor en tijdens deze maand goed onder de aandacht brengen. Een goed kanaal hiervoor is Facebook ads. Het nadeel is dat ieder bedrijf wil profiteren van de decembermaand, dit betekent veel concurrentie. In dit blog behandelen we het kooptype 'bereik en frequentie', waarmee je voor iets meer budget zeker bent van een bepaald bereik rondom drukke periodes als de feestdagen.



Kooptype bereik en frequentie

Het kooptype 'bereik en frequentie' zorgt ervoor dat je over de voorspelbaarheid en controle over de weergave van je advertentie beschikt, terwijl je doelgroepen van meer dan 200.000 personen kunt bereiken. Het bereik op Facebook en Instagram is instelbaar, terwijl je de frequentie van dit bereik tijdens de campagne beheert. Met andere woorden: door iets meer budget in te zetten verzeker je jezelf van een bepaald bereik. Als voorbeeld kunnen we adverteren rondom de kerstperiode nemen. In aanloop naar de kerstperiode zijn er enorm veel bedrijven die via Facebook producten en diensten willen promoten. Hierdoor zal het lastiger zijn om een groot bereik te realiseren, omdat er enorm veel concurrentie is. Met het kooptype ''bereik en frequentie'' verzeker je jezelf wel van een gewenst bereik.

Waarde van je doelgroep vergroten 

Met de tool voor bereik en frequentie kun je jouw doelgroep afstemmen om de beste CPM en kosten per bereik te vinden. Het is goed om je af te vragen of er doelgroepopties zijn die je kunt verwijderen om zo meer van je beoogde doelgroep te bereiken voor hetzelfde budget. Promoot je bijvoorbeeld vintage kleding, maar richt je je nu op kleding breed, dan is het effectiever om enkel op de interesse vintage te focussen. Op deze manier bereik je weliswaar een kleinere groep, maar wel een groep die waarschijnlijk geïnteresseerder is in je product.

Houd rekening met tijdstippen

Sommige producten of diensten zijn vooral relevant op een bepaald tijdstip. Als je bijvoorbeeld kaartjes verkoopt voor een evenement dat in de avond plaatsvindt, promoot je die op het moment dat mensen de keuze maken om hierheen te gaan. Zo zul je het optimale uit je advertenties te halen. Het is aan te raden om je advertenties in te stellen op doorlopende weergave voor een maximaal bereik.

Maak een verhalenreeks

Met het hulpprogramma voor reeksen kun je advertenties als een verhalenreeks weergeven. Je kunt hierin niet alleen de frequentie bepalen, maar ook de volgorde waarin mensen je advertentie te zien zullen krijgen. Als adverteerder bepaal je dus welke advertentie een persoon uit de doelgroep als eerste te zien krijgt. Op deze manier kun je jouw doelgroep warm maken voor je product. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat je de release van een auto promoot. Je geeft per advertentie steeds meer tipjes van de sluier, waarna je in de laatste advertentie bijvoorbeeld informatie geeft over waar en wanneer de auto verkrijgbaar is.

Door verschillende bij elkaar horende ads op meerdere dagen achter elkaar te tonen kun je een verhalenreeks creëren.

Wilt u op het juiste moment de juiste personen bereiken op social media? Bekijk dan onze social media strategy dienst

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >