Het Algoritme van Facebook: hoe speel je daar als bedrijf op in?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Het Algoritme van Facebook: hoe speel je daar als bedrijf op in?

Dagelijks passeren er per Facebookgebruiker 1.500 verschillende nieuwsberichten de revue. De gemiddelde gebruiker heeft vaak niet eens de tijd om deze allemaal te lezen. Facebook heeft om deze reden een algoritme ontwikkeld dat bepaalt wat de gebruiker wel en niet te zien krijgt. Hoe speel je daar als bedrijf op in?



Bij het inloggen bepaalt Facebook welke berichten aan de gebruiker worden getoond. In een poging om de gebruikers van meer relevante nieuwsberichten te voorzien, maken zij op basis van het Facebook-gedrag van de gebruiker een selectie. Facebook EdgeRank bepaalt aan de hand van een aantal elementen de invulling van de tijdlijnen. Het algoritme registreert elke interactie, nieuwe foto, reactie en update. Op basis van deze gegevens maakt Facebook een link tussen de interesses en connecties van de gebruiker en rangschikt de vele berichten. De meest relevante berichten krijgt de gebruiker te zien op zijn tijdlijn.

De drie elementen tot succes

Facebook EdgeRank houdt rekening met de volgende drie elementen: Affiniteit, visueel en tijd. Als bedrijf kun je hier goed op inspelen door de juiste strategie te hanteren.

  • Zorg ervoor dat jouw fan affiniteit krijgt met het bedrijf. Hoe vaker een gebruiker jouw pagina Facebookpagina bezoekt, foto’s bekijkt, berichten leuk vindt en reageert, hoe groter de affiniteit de gebruiker heeft met jouw bedrijf. Met een hoge affiniteitscore komen jouw berichten gegarandeerd voorbij in het nieuwsoverzicht van deze fan.
  • Facebook is dol op visuele aspecten in berichten. Zorg er daarom voor dat het totaalplaatje van jouw bericht klopt. Door een combinatie te maken van tekst met een video of foto, wordt er meer gewicht toegekend aan het bericht. Dit betekent dat fans jouw berichten ook vaker te zien krijgen in hun tijdlijn.
  • Voorheen werden de berichten in chronologische volgorde getoond op de tijdlijnen. Tegenwoordig maakt een eerder geplaatst bericht ook kans om bovenaan te komen. Wanneer er veel reacties op het bericht zijn gekomen, haalt Facebook deze weer wat naar boven op de tijdlijn. Toch blijft het belangrijk dat de berichten worden geplaatst op tijden dat de doelgroep actief is. Hiermee vergroot je de kans op exposure en voorkom je waist.

Optimaliseer jouw ranking

Het plaatsen van berichten op de Facebookpagina heeft als doel jouw fans op de hoogte te stellen van de activiteiten en uiteindelijk het bereik te vergroten. Maar dan moeten de fans wel jouw berichten te zien krijgen. Met deze tips kun je de zichtbaarheid van jouw Facebook berichten verhogen.

  1. Zorg er voor dat er regelmatig berichten worden geplaatst op Facebook;
  2. Zorg voor waardevolle en shareble content. Kies daarbij voor een aansprekende foto;
  3. Creëer interactie door vragen te stellen;
  4. Plaats de berichten op tijden dat de doelgroep actief is;
  5. Bedenk geregeld een nieuwe actie om jouw bereik uit te bouwen.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je hulp bij het plaatsen van berichten? Neem dan gerust contact op met één van onze media-adviseurs.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >