Het rendement van social media

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Het rendement van social media

Social media wordt steeds populairder onder consumenten en bedrijven. Dankzij de toenemende inzet van advertenties, zijn veel effecten ook steeds beter meetbaar. Als er geen directe leads of conversies uit komen wordt er vaak getwijfeld aan de kracht van social media. Toch zijn niet alle effecten van dit medium op korte termijn te meten. Vaak hebben de uitingen een groter effect dan je in eerste instantie zou denken. In dit blog beschrijven wij welke effecten social media activiteiten, vaak ook onbewust, hebben.



Vergelijking met Google Adwords

De effecten van social media worden vaak onterecht vergeleken met die van andere kanalen, zoals Google Adwords. Facebook is een kanaal dat vooral een grote rol speelt bij het opwekken van een latente behoefte en het raadplegen van Google is voor de consument vaak de volgende stap. Google is meer een kanaal dat wordt gebruikt als de interesse er al is. Hoewel het kanalen zijn die elkaar goed aanvullen, lijken de opbrengsten van een Adwords-campagne vaak hoger dan een Facebook-advertentiecampagne. Maar wat nauwelijks beseft wordt, is dat content op social media op langere termijn net zoveel of nog meer effect heeft op conversies, daarom is de combinatie ook zo sterk. Daarnaast kan content hetzelfde bereik genereren als een televisiecommercial. Eerder schreven wij ook al over het effect van social media op traffic- en SEO-resultatenNaast de effecten wat betreft vindbaarheid heeft Social media ook een groot effect op de merkinteractie, wat vaak is terug te zien in een sterkere merkbetrokkenheid. Ook zijn er genoeg succesvolle voorbeelden van gegenereerde sales of leads vanuit social media activiteiten. De lengte van de aankoopcyclus heeft hier een groot effect op.

Resultaten van social media activiteiten 

Op social media kanalen zijn er twee soorten content: organisch en betaald. Hieronder beschrijven we het effect van beide.

Organische content 

De content die geschreven wordt op een Facebookpagina wordt door ongeveer 10% of meer van de volgers gezien. Dit zijn personen die de pagina zijn gaan volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in de informatie of producten van het bedrijf. Dit houdt in dat je met ieder bericht dat je op de pagina publiceert in ieder geval een klein deel van je doelgroep bereikt. Doordat een deel van de volgers het bericht, liken of delen kan het bereik nog groter worden en kan een bericht ook bij nieuwe relevante personen terecht komen. 

Betaalde content 

Waar de effecten van organische social media berichten lastiger te meten zijn, worden advertenties steeds beter meetbaar. Adverteren op social media kanalen kan bijdragen op twee vlakken: branding en conversie. Hieronder worden beide effecten beschreven.

Branding: naamsbekendheid, merkbetrokkenheid en voorkeur

Met online advertenties wordt er vaak vooral gekeken naar de laatste click. Dit is de klik die uiteindelijk tot een conversie leidt. Berichten, en vooral advertenties, op Facebook hebben vooral een groot aandeel in het begin van de consumentenreis. Adverteren heeft een positief effect op de naamsbekendheid en aankoopintentie (Innsbruck Universty School of Management). Facebook is een medium waar de interesse van mensen aangewakkerd wordt. De gebruikers zijn niet per se echt op zoek naar een product, maar krijgen de advertentie met het product wel te zien. Ze worden getriggerd door pakkende advertentieteksten en visuals/video's, waardoor de behoefte aangewakkerd kan worden die er in eerste instantie niet was. Marketing en ook social media marketing zal altijd blijven draaien om gezien worden. Dit leidt op korte of lange termijn tot meer verkopen. Op welke termijn dit is, is totaal afhankelijk van de lengte van de aankoopcyclus. Meerdere onderzoeken tonen aan dat interactie van een consument met een merk op social media leidt tot een hogere merkbetrokkenheid en daarmee stijgt de intentie tot een aankoop. 

Conversies genereren met Facebook advertising 

Doordat de advertentietool van Facebook steeds geavanceerder wordt kunnen er steeds beter meetbare resultaten geboekt worden. Voorheen konden advertenties alleen nog ingezet worden om meer fans en volgers te genereren. Tegenwoordig biedt social media advertising voor ieder moment in de customer journey kansen om je doelgroep te bereiken. Hierdoor wordt social media ook steeds meer geschikt voor het generen van traffic, leads en conversies. 

Genereren van traffic, leads en sales 

Dankzij advertenties is social media ook steeds vaker aanwezig in de laatste fase van de customer journey. Voorbeelden hiervan zijn het sturen van geïnteresseerden naar een bepaalde webpagina, het genereren van leads en het sturen op meetbare conversies vanuit een advertentie. Na het zien van een advertentie op Facebook is men ook eerder geneigd om het bedrijf of de locatie ervan in een zoekmachine te zoeken. Vind hier voorbeelden van succesvolle advertentiecampagnes van onze klanten.

Conclusie

Social media helpt tijdens het aankoopproces, maar het is niet altijd zo dat de aankoop via social media wordt gedaan. Sommige producten koopt een consument nou eenmaal niet vanuit een impuls. Voor voornamelijk de grotere uitgaven gaat er vaak een langere tijd aan vooraf. Interesse wordt wel vaak opgewekt door social media activiteiten van bedrijven. Dit kan ervoor zorgen dat de consument het product later in de winkel of in de webshop alsnog aanschaft. Het bereik dat organische en betaalde content oplevert, zal nu of in de toekomst vrijwel altijd zijn vruchten afwerpen.

Geschreven door Collin Straathof (Social Media Marketeer) 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >