Hoe belangrijk is Webcare?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Hoe belangrijk is Webcare?

Een groot deel van de Nederlandse bevolking is actief op minstens één social netwerk. Facebook, Twitter, Google+, Instragram, er is genoeg keuze voor de gebruikers. Nederland is dan ook koploper op het gebied van social media gebruik en het aantal berichten neemt per dag alleen maar toe. Ook organisaties begeven zich steeds vaker op social media. Maar hoe gaan zij om met de webcare?



Voor organisaties is het bijna een must om actief te zijn op de verschillende sociale netwerken. Maar wat veel bedrijven vergeten is dat er best veel tijd in gaat zitten. Het plaatsen van berichten is vrij gemakkelijk, maar het reageren op vragen, opmerkingen of klachten wordt vaak vergeten. Zonde! Een goede webcare zou hand in hand moeten gaan met het actief houden van uw social media kanalen. 

Veel kleinere bedrijven denken dat webcare alleen besteed is aan de grote jongens. Daar zijn wij het niet mee eens. De omvang van een organisatie zou niet moeten bepalen of webcare geschikt is voor een bedrijf. Want elk bedrijf dat zich op social media bevind kan vragen verwachten van zijn fans. Facebook en Twitter zijn voor consumenten namelijk de perfecte kanalen om snel contact te leggen met een bedrijf. Consumenten gaan dan ook niet van uit van kantoortijden want social media gaat 24/7 door.

Tips & Tricks

UPC riep als eerst een webcareteam in het leven om de klagende online consument te helpen en hiermee hun online reputatie te verbeteren. Niet lang daarna volgden steeds meer bedrijven. In 2013 mag webcare dan ook niet meer worden vergeten. Maar hoe pakt u dat dan aan? Reageer ten eerste niet alleen op de vervelende berichten, maar prijs ook de positieve reacties. Ga de conversatie aan met uw positieve fans, beloon hen voor de reacties. Hier wordt vaak niet alleen leuk op gereageerd, maar zal ook zorgen voor een trouwe fanbase. Een goede service heeft een positief effect op de meeste consumenten waardoor ze eerder een nieuwe aankoop zullen doen. 

Stop negatieve reacties niet in de doofpot, maar toon begrip en pak het probleem aan. Neem dus geen voorbeeld aan de Giro555-actie van Trijntje Oosterhuis. Zij verwijderde het bericht en liet een tijd lang niets van zich horen. Wanneer u niet reageert op klachten of negatieve reacties of deze zelfs negeert, zal dit uw bedrijfsnaam schaden. En dat is wel het laatste wat u wilt!

Tot slot, uw fans zijn ook in de avonduren actief op social media, speel daar dan ook op in door uw pagina ook buiten de kantoortijden te monitoren. Als u een goede online service wilt verlenen, zorg er dan voor dat u binnen 24 uur een antwoord of reactie geeft op een vraag of opmerking van uw fan. Moet u eerder uitzoeken wat het antwoord is op een bepaalde vraag? Geef dan aan dat u hier later op terugkomt, dan weet de fan dat u met de vraag bezig bent. 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >