Hoe bereik je jouw doelgroep op Facebook?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Hoe bereik je jouw doelgroep op Facebook?

Het bedenken, schrijven en plaatsen van content kan een tijdrovend proces zijn, maar het is helemaal zonde als je geen publiek hebt om het te lezen. Zonder publiek op jouw sociale netwerken heeft jouw content namelijk helemaal geen impact en is het nog maar de vraag of jouw fans de berichten wel te zien krijgen. Kortom, het bereiken van jouw doelgroep is een must. Maar hoe doe je dat? Met deze tips helpen wij jou in de goede richting.



Ken jouw doelgroep

Als je zelf je doelgroep wilt bereiken, dan is het van belang dat je je doelgroep ook goed kent en in kaart kunt brengen. Geef daarom antwoord op de vraag: “Wie wil ik op social media bereiken?”. Op welke leeftijdscategorie ga je je richten, van welke social media kanalen maken zij gebruik, zijn het jonge moeders of juist volwassen gezinnen? Stuk voor stuk vragen waar je rekening mee moet houden bij het in kaart brengen van jouw ideale groep consumenten. Het gezegde ‘meten is weten’ wordt niet voor niets vaak gebruikt, het doen van onderzoek is dan ook een goede tool bij het vaststellen van jouw doelgroep. Wanneer je de demografische kenmerken op een rij hebt gezet, is het raadzaam te achterhalen wat er bij de doelgroep speelt. Waar hebben zij bijvoorbeeld behoefte aan, wat willen zij lezen? De kunst is hier op in te spelen door de content op de behoeften van de doelgroep af te stemmen.

Organisch de doelgroep bereiken

Wanneer je de doelgroep hebt bepaald, is het tijd voor actie. Middels een nog wat onbekendere tool van Facebook kun je jouw berichten gericht naar de doelgroep verzenden. Zo kun je op diverse demografische kenmerken als leeftijd en locatie targetten. De enige kantekening aan de tool betreft het eigen bereik van de pagina. Wanneer de pagina relatief weinig fans heeft, zullen de getargette berichten tevens niet veel mensen bereiken. Het is dus noodzaak een groot bereik op te bouwen waarin je vervolgens gericht berichten gaat versturen. Op deze manier kun je als webshop de typerend mannenproducten promoten bij de mannelijke fans en de vrouwelijke producten richten op de vrouwelijke fans.

Boosten naar een specifieke doelgroep

Facebook biedt tevens de mogelijkheid om berichten van de Facebookpagina betaald te promoten. Op deze manier verschijnt het bericht niet alleen in het nieuwsoverzicht van de fans, maar tevens in dat van hun connecties. Dit is een van de manieren om een bepaalde boodschap naar een gestelde doelgroep te sturen. Hoe werkt dat dan? Na het posten van een bericht, kun je kiezen voor ‘bericht boosten’. Facebook biedt vervolgens meerdere opties voor het selecteren van een doelgroep. Om jouw doelgroep te specificeren kun je diverse interesses toevoegen. Zo kun je als leveranciers van tuinartikelen je richten op de Facebookgebruikers die van tuinieren houden. Het voordeel van deze manier is dat je tevens gebruik kan maken van het effect van de indirecte relaties. Wanneer het gesponsorde bericht in de tijdlijnen van de gebruikers voorbij komt, wordt tevens de relatie tussen deze persoon en het merk getoond. Dat betekent dat wanneer één van de vrienden van de gebruiker, die tevens past binnen de doelgroep, de pagina heeft geliked, dit tevens boven de gesponsorde post staat.


  

Facebook Adverteren

Tot slot kun je jouw doelgroep bereiken door Facebook Advertenties in te zetten. Met deze tool kun je zeer gericht je doelpubliek bepalen op basis van locatie, geslacht en leeftijd. Maar dat niet alleen, je kunt de selectie verfijnen door interessegebieden en categorieën aan te duiden. Het aantal mensen met overeenkomstige eigenschappen wordt direct weergegeven zodat je beeld hebt van het potentiële bereik. Facebook advertenties bieden een merk diverse mogelijkheden. Zo kun je jouw potentiële klanten naar de Facebookpagina of direct naar de website van het merk sturen. De doelgroep bevindt zich dan direct op de plek waar jij ze wil hebben om te kunnen converteren.

Kortom, er zijn diverse mogelijkheden, zowel organisch als betaald, om een doelgroep via Facebook te bereiken. Wil je advies over het bereiken van jouw doelgroep op social media? Neem dan contact op met een van onze social media adviseurs.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >