Hoe zet je Pinterest zakelijk in?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Hoe zet je Pinterest zakelijk in?

Pinterest alleen een leuk tijdverdrijf voor de consument? Nee, wij denken van niet. Ook bedrijven kunnen een online prikbord inzetten voor de online marketing en communicatie. Dit social network, dat de nadruk op het visuele aspect legt, biedt ondernemers verschillende mogelijkheden die wij in deze blog gaan toelichten.



Eerst nog even kort wat Pinterest nou eigenlijk is. Pinterest is een drie jaar oud social network wat fungeert als jouw eigen digitale prikbord waar je zelf een moodboard kunt creëren. Deze blog is gebaseerd op het boek 'The ultimate guide to Pinterest for business' van Karen Leland. Het geeft bedrijven acht tips om Pinterest effectief in te zetten voor de online marketing van een organisatie.

1. Bepaal de strategie

Voordat je gelijk fanatiek van start gaat, is het handig om eerst te bepalen wat je met jouw Pinterest wilt bereiken. Om succes te behalen en de doelstellingen te bereiken moet je eerst gaan nadenken over een strategie. Bepaal welke activiteiten of onderwerpen je graag wilt belichten op het sociale platform. Het moet wel in lijn zijn met de communicatie en organisatiestrategie van de organisatie. Alleen dan kun je een duidelijke boodschap overbrengen naar jouw doelgroep.

2. Sociaal

De naam van Social Media zegt het al, het gaat om het sociale aspect. Het gaat dus niet alleen om het zenden van jouw eigen content, maar ook het delen van andere onderwerpen die misschien net iets buiten jullie straatje liggen. Repin interessante afbeeldingen van de mensen die jij volgt en reageer ook op de pins van anderen. Op deze manier weet je mensen voor je te winnen en zullen zij ook eerder een wederdienst doen.

3. Balans

Probeer met het varieren in de content een balans te vinden in de content van jouw pins. Volgens Karen creer je een aantrekkelijke board door ervoor te zorgen dat 40% van jouw publicaties bestaat uit motiverende en inspirerende pins. Besteed daarnaast ook 40% aan pins die leerzaam zijn en waarin je jouw doelgroep tips geef. Besteed de laatste 20% aan pins die expliciet over jouw bedrijf gaan.

4. Focus op zoekwoorden

Ook bij Pinterest kun je je focussen op de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Gebruik deze woorden consequent in de titels en beschrijvingen van jouw pins. Hierdoor kom je niet alleen beter naar voren in de zoekresultaten, je wordt ook nog eens door jouw doelgroep gevonden op jouw expertise. Je kunt net als bij Twitter, Facebook en Google+ ook hier gebruik maken van de welbekende hashtags om de zoekwoorden goed te belichten. Doe alleen wel eerst onderzoek naar de zoektermen waarop jouw doelgroep zoekt.

5. Indeling

Ook achter de indeling van jouw board zit een hele filosofie. De westerlingen lezen van links naar rechts en van boven naar beneden. Daarom kijken de meeste mensen in een soort hoek van linksboven naar rechtsonder over jouw board. Daarbij ligt de focus op de pins die in het midden zijn geplaatst. Om deze reden zou je jouw belangrijkste pins in het midden moeten plaatsen, hier wordt ten slotte de meeste aandacht op gericht.

6. Win

Zoals wij ook op Facebook en Twitter hebben gemerkt, behalen de posts/pins die een call-to-action bevatten maar liefst 80% meer engagement. Je kunt dus een win-actie opzetten waarbij je mensen vraagt de post te repinnen en jou te volgen. Hierdoor komt jouw bericht in meerdere boarden voorbij en worden er meer mensen blootgesteld aan het bericht van jouw bedrijf.

7. Multimediaal

Niet alleen afbeeldingen en plaatjes kun je vinden op Pinterest. Ook video's, podcasts en webinars kun je via de boards delen met jouw volgers. Pinterest biedt jouw bedrijf hiermee de mogelijkheid wat meer te vertellen over jouw bedrijf en niet alleen jouw boodschap met enkel visuals over te brengen.

8. Analyse

Onlangs lanceerde Pinterest een nieuwe functie: webanalytics. Hiermee kun je gegevens bijhouden over wat er over jouw bedrijf gepind wordt. Het aantal pins, hoeveel pinners daarmee werden bereikt en hoe vaak deze pins gerepind zijn, je kunt van alles zien. Maar wat nog interessanter is: je kunt zien hoe groot het bereik is en hoeveel bezoekers dat oplevert op de site. Op basis van deze informatie kun je goed bepalen of je op de goede weg bent of dat je de strategie moet omgooien. 

 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >