Invloed van Facebook advertising op het aankoopproces

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Invloed van Facebook advertising op het aankoopproces

Het See-Think-Do model van Google laat zien welke kanalen door consumenten per fase gebruikt worden in het aankoopproces. In dit blog kun je alles lezen over de rol van Facebook ads in dit model en hoe een advertentie het zoekgedrag beïnvloedt.



Fasen in het See-Think-Do model 

In de see-fase bevinden zich mensen die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd kunnen raken in jouw product of dienst. Social media kanalen hebben een belangrijke rol in deze fase van het See-Think-Do model. Mensen in de think-fase zijn van plan om in de toekomst een product of dienst af te nemen. De do-fase is sterk op conversie gericht. Hierin bevinden zich mensen die op dit moment bereid zijn om een product of dienst aan te schaffen.

Rol Facebook advertising

Facebook advertising speelt dus een belangrijke rol in het aankoopproces. Veel consumenten zien een product of merk voor het eerst op social media, wat een echt “push” medium is. Ook als een consument nadenkt over een bepaald product wordt Facebook vaak gebruikt om informatie te zoeken. Dit kan bijvoorbeeld zijn als iemand recensies van een bepaald product of merk wil lezen of kijkt hoeveel likes een pagina heeft. Dit kan bijdragen aan de betrouwbaarheid. Voordat men een Facebookpagina bezoekt, zal de pagina bekend moeten zijn. Facebook ads dragen bij aan de naamsbekendheid en het aantal likes van een Facebookpagina. Lees hier meer over de doelen die je met Facebook advertising kunt behalen. Met bijvoorbeeld Google Analytics kun je de conversie-attributie van Facebook in kaart brengen. Conversie-attributie is een percentage van de bijdrage van een kanaal in het aankoopproces. Zo kun je uiteindelijk in kaart brengen hoeveel procent ieder marketingkanaal bijdraagt aan een sale. Aan de hand hiervan kun je het marketingbudget beter verdelen over de verschillende kanalen.

Facebook heeft met resultaten van een onlangs gepubliceerd onderzoek inzicht gegeven in hoe advertenties de traffic en conversie van andere organische en betaalde zoekkanalen kunnen verhogen. De volgende uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat de kans groter wordt dat consumenten na het zien van Facebook-advertenties eerder geneigd zijn om op deze producten of merken te gaan zoeken.

  • Volume aan Facebook-advertentie gerelateerde zoekopdrachten groeit met 12,8% en er is sprake van een stijging van 6% in het volume van zoekverkeer van mobiele zoekopdrachten
  • Het groeiend volume van zoekverkeer dankzij betaald Facebook bereik heeft verband met andere factoren als: organische content, bereik en frequentie van Facebook-campagne, het budget voor de advertenties en andere media gedurende de campagneperiode.
  • Consumenten die geconfronteerd worden met Facebook-advertenties zijn eerder geneigd om op merknamen te zoeken dan op gewone zoekwoorden. Het resultaat van dit zoekgedrag maakt zoekadvertenties bijna 2% meer effectief, de kosten om gevonden te worden op merknaam zoekwoorden zijn namelijk lager dan zoekwoorden.
  • De gemiddelde orderwaarde van search conversies groeide wanneer deze gekoppeld waren aan Facebook-advertenties. Mensen voelen zich na het zien van Facebook -advertenties comfortabeler om meer geld uit te geven.
  • Consumenten zijn na het zien van Facebook-advertenties 13% meer geneigd om online te kopen en ook is er 79% meer kans dat men op zoek gaat naar de fysieke winkel van het getoonde product of merk. 

Facebook speelt door de advertenties ook steeds vaker een rol in de do-fase van het aankoopproces. Zo zijn er bijvoorbeeld steeds meer advertenties met een ‘koop nu knop’. Als consumenten hier op drukken worden ze niet doorgestuurd naar een andere pagina, maar kunnen ze een product of dienst direct kopen. Dit zorgt ervoor dat bedrijven nog meer conversie uit advertenties kunnen halen. Er kan geconcludeerd worden dat Facebook niet alleen in de eerste fase van het aankoopproces belangrijk is, maar ook een steeds grotere rol speelt in de andere fases. 

Wilt u profiteren van de kracht van Facebook ads? Bekijk onze dienst en vraag een gratis quickscan aan!

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >