Maak je webshop klaar voor Vaderdag

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Meer verkopen dankzij Vaderdag? Zo doe je dat!

Ieder jaar op de derde zondag van juni is het voor alle vaders in Nederland een speciale dag: Vaderdag! Een knutselwerkje, een ontbijtje op bed óf een ander leuk cadeau! Onderzoek toont aan dat maar liefst 53% van de mensen een cadeau koopt. Voor bedrijven/webshops dus een perfecte dag om op in te spelen! In deze blog delen we een aantal tips om jouw webshop helemaal klaar te maken voor Vaderdag! 




Maak je webshop helemaal Vaderdag-proof

1. Zorg dat je op je homepage aandacht creëert voor Vaderdag. Verander tijdelijk je header/banner.  Zorg dat je websitebezoeker er niet omheen kan!


2. Maak een speciale landingspagina voor Vaderdag. Op deze manier kan je je header/banner doorlinken naar een speciale pagina voor Vaderdag en hoeven consumenten niet je hele website af te speuren. Toon op deze pagina voorgeselecteerde artikelen speciaal voor mannen, die binnen het gemiddelde Vaderdag-budget passen. Het gemiddelde budget in Nederland is € 35,- (€ 5,- meer dan Moederdag). 


3. Het gros van de mensen doet hun Vaderdag-aankoop op de allerlaatste dag. Er wordt van jou als retailer verwacht dat je de consument helpt herinneren aan een dag als Vaderdag. Zorg dat je er op tijd bij bent! Maar let op, mensen gaan niet zoals met Sinterklaas en Kerst weken of zelfs maanden van te voren op zoek naar cadeautjes. Zorg dat je ongeveer 4 weken van tevoren start. 


4. Zorg voor een speciale kortingsactie in aanloop naar Vaderdag. Wees niet bang dat je winst verliest, want hoogstwaarschijnlijk nemen het aantal aankopen in aanloop naar Vaderdag door je kortingscode juist flink toe. Onderstaand een voorbeeld van de succesvolle Vaderdag-campagne die wij draaien voor Said and Done (saidanddone.nl).

5. In plaats van kortingscodes kan je er ook voor kiezen om een presentje weg te geven. Je houdt je prijzen dus gelijk, maar je geeft een kleinigheidje weg om mensen over de streep te trekken. Je kan er ook voor kiezen om kant en klare pakketten te maken, waarin meerdere artikelen zitten. Dan geef je een korting op het pakket weg en bespaar je de consument een enorme zoektocht naar cadeaus.


6. Zorg dat je je speciale actie voor Vaderdag onder de aandacht brengt op je socials: Instagram , Facebooken Pinterest.
-  Instagram: Gebruik hashtags als #vaderdagcadeau #vaderdagkado  #vaderdagtip #vaderdag #vader #cadeau om je bereik te vergroten.
-  Pinterest: Maak een speciaal bord aan voor Vaderdag, met alle artikelen die perfect cadeau te geven zijn op Vaderdag. Pins op Pinterest hebben een langer bestaan dan bijvoorbeeld de posts op Facebook. Door een aantal weken voor Vaderdag een speciaal bord aan te maken, kun je meer verkeer naar je webshop genereren.  
-  Facebook: Maak een aantal posts in aanloop naar Vaderdag waarin je je fans bekend maakt met je speciale Vaderdag-acties. 


7. Maak niet alleen een speciale post op je eigen tijdlijn/feed/bord, maar zorg dat je je bericht een groter bereik geeft door ook te adverteren op Facebook en Instagram. Op deze manier bereik je dus niet alleen je eigen trouwe volgers, maar breng je je boodschap ‘de wereld in’. Onze tips voor het inrichten van je advertenties:
-  Bepaal de juiste doelgroep(en): Target de vrouwen! Vaderdag-inkopen liggen namelijk vaak in de handen van vrouwen. Máár vergeet de mannen ook niet. Ook zij hebben vaak een vader. Bedenk dus goed wie de koper kan zijn van jouw product en richt je advertentie daarop. 
-  Mensen hechten onbewust waarde aan exclusiviteit. Door met een final count down te werken in je advertenties en webshop, kun je tijdelijk een boost geven aan de conversies.  



Tot slot, stuur je bestaande klanten ongeveer 2 weken van te voren een nieuwsbrief met ‘speciale items’ voor Vaderdag. Zorg ook hier dat je de kortingscode toevoegt. Vanuit de backoffice van je webshop kun je over het algemeen eenvoudig een kortingscode aanmaken die te verzilveren is tot de laatste verzenddag voor Vaderdag. Zorg dat men vanuit de nieuwsbrief door middel van een button eenvoudig naar de Vaderdag-landingspagina kan doorklikken.
Succes! #happysales

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >