Nieuwsbriefleden van waarde, of waardeloos? | Woeler

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Nieuwsbriefleden van waarde, of waardeloos?

E-mail marketing is al sinds jaar en dag het best converterende kanaal. Digitale nieuwsbrieven zijn een uitstekend middel om je klanten direct te benaderen. Maar tegenwoordig wordt iedereen overspoeld met spam (ongewenste mails), waardoor het lastig is om op te vallen. Daarom is het belangrijk dat je jouw campagne richt op een specifieke doelgroep, waarvan je weet dat ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product. Maar hoe kom je nu aan zo een doelgroep? We leggen je het uit in dit blog!



Uiteraard kun je voor de conventionele manier gaan en een button op jouw homepage plaatsen waarmee mensen zich kunnen inschrijven. Maar er zijn nog veel meer manieren om de aandacht van je doelgroep te krijgen voor je nieuwsbrief. Een simpele manier om via Facebook meer inschrijvingen te krijgen is om een lead-campagne in te zetten. 

Hoe werkt dat? 

Op Facebook kun je een lead-campagne inzetten, waarbij je een aantrekkelijke advertentie maakt waarin je mensen oproept om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Die inschrijving blijft volledig binnen Facebook, waardoor minder mensen afhaken vanwege de snelheid. Maar hoe trigger je de mensen om dit te doen? Je kunt natuurlijk gewoon in de advertentie vragen om hun e-mailadres achter te laten, maar de kans dat men hapt is hierbij niet heel groot. Wat al tijden bekend is, is dat mensen eerder hun e-mailadres achter willen laten als er iets tegenover staat. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een kortingscode, een proefmonster of een win-actie. 

Welke vorm moet ik kiezen? 

Als je voor kwaliteit boven kwantiteit gaat, is het werven door middel van een win-actie niet aan te raden. Je haalt er beslist meer leden uit, maar dit zijn niet altijd even kwalitatieve leden. Deze kunnen zich gretig inschrijven voor de nieuwsbrief omdat ze de prijs willen winnen, maar zij zullen zich waarschijnlijk ook net zo gretig uitschrijven zodra de winnaar bekend is gemaakt. Of ze gooien altijd zonder de nieuwsbrief te openen de e-mail in de prullenbak. De beste manier om ook daadwerkelijk direct conversies te genereren is het aanbieden van een kortingscode nadat ze hun e-mailadres hebben achtergelaten. Een kortingscode wil je niet zomaar ontvangen, meestal zit daar wel een koop-intentie achter. De interesse is er al, dus de lijntjes zijn korter. Hetzelfde geldt voor een ‘proefmonster’. Dit kan daadwerkelijk een sample van jouw product zijn (kunstgras, parfum, stof etc.), maar ook bepaalde kennis die je wilt delen als jouw expertise jouw ‘product’ is.  

Zijn nieuwsbrieven echt zo effectief? 

Het grote voordeel van een nieuwsbrief en deze manier van werven is dat de ontvangers zichzelf hebben ingeschreven, waardoor je zeker weet dat ze geïnteresseerd zijn in nieuws over jouw bedrijf en producten. 

Wil je weten wat wij gerealiseerd hebben met nieuwsbriefcampagnes voor onze klanten? Lees het hier, of bekijk onze andere businesscases.

Geschreven door Willeke Dijkstra (Social Media Marketeer)

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >