De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google ads

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google ads

Google Marketing Live is het jaarlijkse marketing evenement van Google waar digitale professionals van over de hele wereld samenkomen. Het evenement stond in het teken van de lancering van diverse nieuwe producten binnen Google Ads. Ontwikkelingen die ervoor zorgen dat je nog specifieker jouw doelgroep kan bereiken. In deze blog delen wij 5 innovaties die relevant zijn voor het MKB! 



1. Gallery Ads in search

Eind dit jaar wordt Gallery Ads uitgerold. Gallary Ads biedt adverteerders de mogelijkheid om afbeeldingen te combineren in het zoeknetwerk. Dus in plaats van alleen tekst in zoekcampagnes (search) zal de zoekresultatenpagina aangevuld worden met beeld. Dit zal mogelijk worden gemaakt in de carrousel format. Je mag tussen de 4 en 8 afbeeldingen toevoegen met 70 karakers per afbeelding. Op deze manier worden de advertenties aantrekkelijker en interactiever. Deze Gallery Ad wordt ook gewoon bovenaan de zoekpagina getoond, maar is slechts beschikbaar voor de advertentie die de absolute toppositie bekleedt. De eerste testen van Google wijzen uit dat dit zorgt voor een groei van 25% in interactie (zowel klikken als ‘swipes’ door de afbeeldingen). 


2. Direct aankopen doen in Google Shopping

Eén van de meest prominente ontwikkelingen binnen de e-commerce branche is de ontwikkeling van Google Shopping. Google gaat het makkelijker maken voor consumenten om een aankoop te doen, door straks binnen de Shopping omgeving af te kunnen rekenen. Je hoeft dus bij een Google Ad niet meer door te klikken naar de website om daar vervolgens het product te bestellen, maar je wordt direct via Google Shopping doorgestuurd zodat je kan betalen. Dit scheelt dus voor de consument een aantal keer doorklikken en het online bestellen wordt daarbij gemakkelijker. Het blijft overigens wel mogelijk om de website van de verkoper te bezoeken. Dit is vergelijkbaar met de functie die Beslist.nl biedt. 

3. Custom Affinity + Custom intent worden samengevoegd tot Custom Audiences

Met Custom Affinity doelgroepen kan je mensen bereiken op basis van interesses en gewoonten en middels Custom Intent doelgroepen kan je mensen bereiken op basis van zoekgedrag. Later dit jaar worden deze twee vormen samengevoegd tot Custom Audiences en is het dus mogelijk met Google Ads doelgroepen te bereiken middels zoekgedrag, interesses en gewoonten. Hiermee gaat Google Facebook achterna, waar deze vorm van targeting al lange tijd mogelijk is. 

4. Audience Expansion tool

Google gaat naast de Custom Audiences een tool, genaamd Audience Expansion, lanceren. Dit maakt het mogelijk om mensen te bereiken die lijken op de mensen uit je Custom Audience. Uit de eerste testen blijkt dat er 50% meer conversies worden gegeneerd dan bijvoorbeeld een display campagne door gebruik te maken van de Audience Expansion tool, tegen dezelfde kosten. Deze tool kan je vergelijken met de Facebook look a like groepen.

5. Lokale campagnes bieden meer mogelijkheden

Consumenten gebruiken hun mobiele telefoon steeds vaker om informatie te zoeken, voordat ze naar een winkel gaan. Hier ligt dus een enorme kans om consumenten te helpen bij hun aankoopbeslissingen en deze te beïnvloeden. Binnenkort worden lokale campagnes beschikbaar. Dan kan je als kleine ondernemer met Google niet alleen meer lokale acties genereren, zoals telefoontjes of routebeschrijvingen, maar ook worden de advertentiemogelijkheden in lokale campagnes uitgebreid, zodat je product-specifieke informatie en aanbiedingen kunt presenteren in Google Maps. Op deze manier kan je je bedrijf op meer plaatsen onder de aandacht brengen. Ook kun je bijvoorbeeld je showroom promoten wanneer gebruikers een route plannen of ergens naartoe navigeren. Samenvattend kan je stellen dat Google je advertentieweergave optimaliseert om het bezoekersaantal naar jouw winkel te maximaliseren. 

Meer weten over deze innovaties?

Dit is slechts een greep uit alle nieuwe innovaties die Google gaat doorvoeren. Wil je meer weten over deze ontwikkelingen of ben je benieuwd welke kansen er voor jouw bedrijf tussen zitten? Neem contact op met Laurens, onze Google Ads Specialist (06 25 77 83 90). 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >