Online beinvloeden van offline gedrag

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Online beinvloeden van offline gedrag

Wij adviseren het iedereen: wees actief op Social Media! Maar dan komt het veelbesproken onderwerp, wat is de toegevoegde waarde van het gebruik van social media voor merken? In deze blog zullen wij u vertellen waarom wij vinden dat uw merk niet op de social media kanalen mag ontbreken en hoe u hier toch conversie uit kunt halen. 



Tegenwoordig gebeurt er veel meer online. Er wordt informatie opgezocht, gepraat over actuele onderwerpen en online geshopt. Toch is niet alles online mogelijk, zo moeten sommige producten wel nog gewoon in de winkel worden aangeschaft. Dit hoeft echter niet direct een probleem te zijn, want ook de online fans zijn beïnvloedbaar in het kopen van offline producten. 

Online beïnvloeding

De consument wordt niet alleen in de fase waarin zij zich oriënteren beïnvloed, maar door alle informatie waar zij gedurende het aankoopproces mee in aanraking komen. Dat betekent dat zij ook door middel van blootstelling aan berichten op de sociale media kanalen te beïnvloeden zijn. De consumenten worden continu geprikkeld, prikkels die uiteindelijk allemaal van invloed zijn op het koopgedrag. Een onderzoek van Zmags uit 2013 toont dan ook aan dat 47% van de offline aankopen beïnvloed zijn door online-berichten. Alles wat de consument leest aan reviews en berichten op internet en de sociale media nemen zij mee in hun aankoopbeslissing.

Holland Casino

Een mooi voorbeeld van de invloed van online op offline gedrag is een actie van Holland Casino. Zij gaven hun Facebookfans drie weken de tijd een actie voor twee gratis entreekaartjes te claimen. Uit de resultaten van deze actie blijkt dat 4% van alle mensen die zijn blootgesteld aan de actie, deze ook daadwerkelijk hebben geclaimd. Daarnaast bezoekt maar liefst 8.8% van de claimers daadwerkelijk een vestiging van Holland Casino en dat is zeker voor de invloed van online op offline een hele mooie score! Door de investering in de social media actie had Holland Casino een ROI (return on investment) van 21.6%. Kortom, door een slimme social media actie trokken zij nieuwe klanten aan die samen zorgden voor een mooie omzet.

Woeler

Woeler kan u helpen bij het beïnvloeden van uw doelgroep. Wij zetten ons voor veel verschillende merken in om hen op online gebied te laten ontwikkelen. Niet alleen bouwen we samen aan een online community, het uiteindelijke doel van de online activiteiten is toch conversie. Een badkamerspecialist die klanten naar zijn showroom wil trekken of een vakantiepark die zijn fans graag verwelkomt in één van zijn huisjes, bijna iedere doelgroep bevindt zich op één van de sociale mediakanalen. Door hier slim op in te spelen zal uw investering in no time worden omgezet in conversie. Een leuk voorbeeld uit eigen beheer: een bericht waarin een leuk arrangement van Hotel Eperland werd gepromoot zorgde voor verschillende tags, 32 gedeelde berichten en 32 reacties. Één bericht dat direct zorgde voor boekingen, conversie! 

Wilt u meer tips over hoe u uw social media berichten het beste kunt schrijven? Lees dan eens onze blog over sociale beïnvloedingsstechnieken.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >