Kiezen van juiste plaatsing Facebook-advertenties

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Kiezen van de juiste plaatsing voor Facebook-advertenties

Net als bij Google Adwords kun je bij Facebook ads ook kiezen uit verschillende plaatsingen. Naast de standaard plaatsing van advertenties in de tijdlijn kun je kiezen voor advertenties in de rechterkolom, in het Audience Network of doorplaatsing op Instagram. Je kunt kiezen voor een enkele plaatsing, maar ook voor alle vier de type plaatsingen. In dit blog geven wij informatie over het kiezen van plaatsingen.



Het maken van de juiste keuze 

In het plaatsing gedeelte van de functie voor het maken van advertentiesets kun je plaatsingen kiezen. Door een slimme keuze te maken uit de plaatsingen kun je meer personen bereiken en je budget efficiënter inzetten. Het is aan te raden om te kiezen voor automatische plaatsingen, zo worden de plaatsingen geoptimaliseerd voor de meeste resultaten tegen de laagste kosten.

Aan te raden plaatsingen per campagnedoelstellingen:

  • Merkbekendheid verbeteren: Facebook en Instagram
  • Bericht promoten: Facebook en Instagram
  • Aantal videoweergaven verbeteren: Facebook, Instagram en het Audience Network
  • Installaties van je app genereren: Facebook, instagram en het Audience Network
  • Betrokkenheid bij je app vergroten: Facebook en het Audience Network
  • Een productcatalogus promoten: Facebook en het Audience Network
  • Conversies op je website stimuleren: Facebook en het Audience Network
  • Website clicks: Facebook en het Audience Network

De vier plaatsingen 

1. Facebook-overzichten

Dit is de meest bekende en gebruikte plaatsing. Deze advertenties worden getoond in de nieuwsoverzichten van de doelgroep. Dit zijn eigenlijk standaard Facebookposts, die gesponsord zijn en daarom worden weergegeven op tijdlijnen van je doelgroep.

2. Rechterkolom Facebook

Facebook biedt adverteerders ook de mogelijkheid om advertenties weer te geven in de rechterkolom. In deze kolom worden alleen advertenties en geen normale Facebookposts weergegeven. De advertenties die aan de rechterkant worden weergegeven zijn wel een stukje kleiner dan normale advertenties en worden alleen op desktop getoond.

Advertenties in Facebook-overzichten en in de rechterkolom.

3. Instagram

Een ander voordeel van adverteren op Facebook is dat advertenties doorgeplaatst kunnen worden op Instagram. Hierdoor kun je een andere doelgroep aanspreken. Dit zijn advertenties die dezelfde weergave hebben als een standaard post op Instagram.

Een voorbeeld van een Instagram-advertentie voor een van onze klanten.

4. Audience Network

Vele kennen het displaynetwerk van Google al. Facebook heeft met Audience Network een vergelijkbaar netwerk. Met het Audience Network heb je als adverteerder de mogelijkheid om je doelgroep ook buiten Facebook te bereiken.

Advertenties in het Facebook Audience Network kunnen worden getoond in mobiele apps, mobiele websites, expresartikelen en video's. Het instellen van de advertenties werkt hetzelfde als bij normale advertenties. Facebook werkt met dezelfde doelgroepen, statistieken en weergave.

Advertenties in het Audience Network

Wanneer kun je voor een plaatsing in het Audience Network kiezen? 

Als je een advertentiecampagne voor een van de volgende doelstellingen hebt opgesteld heb je de mogelijkheid om advertenties in het Audience Network te plaatsen:

  • Klikken naar website
  • Websiteconversies
  • Mobiele-appinstallaties
  • Betrokkenheid bij mobiele app
  • Dynamische advertenties 
  • Videoweergaven.

Wat gebeurt er als iemand op de advertentie klikt?

Wat er na een klik op de advertentie gebeurt is afhankelijk van het type advertentie doelstelling die een adverteerder heeft gekozen. Dit zijn de mogelijkheden:

  • De advertentie opent een link in een nieuw browservenster
  • De advertentie vraagt iemand een app te installeren
  • De advertentie opent een bestaande app op het mobiele apparaat

Blokkering van categorieën en blokkeerlijsten 

Je kunt er als adverteerder ook voor kiezen om je advertentie niet weer te geven in specifieke categorieën van apps en mobiele websites in het Audience Network.

Op de volgende twee manieren kun je voorkomen dat je advertentie in bepaalde apps en op bepaalde websites wordt weergegeven:

  • Blokkering van categorieën inschakelen: zo worden je advertenties niet getoond op sites uit bepaalde categorieën als bijvoorbeeld dating en gokken.
  • Blokkeerlijsten maken: je hebt als adverteerder de mogelijkheid een lijst te uploaden met websitedomeinen en URL's van mobiele apps waarin je je advertenties niet wilt weergeven.

Wilt u ook optimaal profiteren van de mogelijkheden van Facebook ads? Wij ontzorgen u graag! Bekijk onze dienst en neem contact op voor de kansen voor uw bedrijf. 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >