Resultaten met Facebook ads

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Resultaten met Facebook ads

Zoals wij al eerder schreven in ons blog over succesvol adverteren op Facebook zijn er een aantal doelstellingen die je met FB ads kunt behalen: conversie genereren, het verkrijgen van meer pagelikes, verhogen van aantal clicks naar de website en het promoten van een lokaal bedrijf. In deze case leggen we uit wat A/B testing inhoudt en laten wij voorbeelden zien van resultaten die wij met het testen voor onze klanten behaald hebben.



Wat is A/B testen?

A/B testing is een standaard onderdeel van onze advertentiedienst. Hiermee testen wij welk soort advertentie in combinatie met de doelgroep het beste resultaat oplevert. Wij testen advertenties onder andere op de volgende punten:

  • Welk beeld het beste aanslaat: een foto of een carrousel
  • Of een video beter aanslaat dan een foto of andersom
  • Welke tekst en call to action i.c.m. beeld het beste werkt
  • Welke doelgroep het beste reageert

Het idee van A/B testen is dat je door verschillende doelgroepen en advertenties te testen erachter komt welke combinatie(s) de beste resultaten oplevert. Hierdoor zul je het optimale rendement uit het advertentiebudget halen en blijven de kosten per klik/weergave zo laag mogelijk

Campagne/doelstelling 1: Conversie genereren 

Facebook advertenties lenen zich uitstekend voor het genereren van directe conversie. Conversies kunnen voor een bedrijf verschillende waardevolle acties zijn die een fan/klant online kan uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn directe verkoop van producten, aanmeldingen voor een evenement of downloads. Het voordeel van Facebook ads is dat de effecten van campagnes uitstekend gemeten kunnen worden. Om Facebook gebruikers uit te nodigen tot conversie is het belangrijk om een duidelijke call to action op te nemen in de advertentie.

Case Bergman clinics 

De advertenties die wij voor Bergman Clinics verzorgen zijn goede voorbeelden van de doelstelling “conversie genereren”. Bergman Clinics organiseert jaarlijks meerdere open dagen die wij via Facebook voor hen promoten. Deze campagnes kunnen wij bij iedere open dag aanzetten en waar nodig aanpassen. Voor Bergman Clinics is de conversie een aanmelding voor de open dag. Bergman Clinics heeft verschillende vestigingen door heel Nederland. Het effectieve aan Facebook advertising is dat je mensen heel gericht op woonplaats en zelfs postcode kunt bereiken. De advertentiecampagne voor Bergman Clinics open dag van 4 juni hebben wij zo ingericht dat er mensen in de leeftijdscategorie 20-50 jaar uit de omgeving van de vestigingen worden bereikt. Om erachter te komen welke advertentie er het beste aan zou slaan is er gebruik gemaakt van twee verschillende beelden en teksten. Ook hebben wij getest binnen welke doelgroep de advertentie het meest geconverteerd werd. Met deze advertentie werd de doelgroep geïnformeerd en getriggerd om zich aan te melden voor de open dag. De best scorende advertentie hebben wij voortgezet. Uiteindelijk zijn er binnen de periode medio mei-begin juni 360.000 mensen bereikt en is er ruim 15.000 keer geklikt op de aanmeldlink. 

Campagne/doelstelling 2: pagelikes verhogen

Een ander resultaat dat je met Facebook ads kunt realiseren is het verkrijgen van meer volgers op jouw Facebook pagina (paginalikes). Het voordeel van advertising is dat je kunt adverteren op mensen uit jouw doelgroep en dat je hierdoor dus ook volgers uit jouw doelgroep op je pagina krijgt. Om middels een advertentie meer paginalikes te realiseren is het belangrijk om jouw doelgroep met een inspirerende foto en tekst te triggeren om jouw pagina te gaan volgen. In deze advertentie is het krachtig om de volger gelijk een reden te geven om je pagina te willen volgen. Door onze jarenlange ervaring met organische campagnes, kunnen wij in combinatie met betaalde berichten een grote groei van de pagina stimuleren. Voor voorbeelden van organische campagnes die viraal zijn gegaan, zie onze businesscases.

Case Steigermeubels XL 

Voor Steigermeubels XL hebben wij een test campagne uitgevoerd om duidelijk te krijgen welke advertentie het beste aan zou slaan om het aantal likes van de pagina te verhogen. De advertentie hebben wij gericht op de doelgroep van Steigermeubels XL. Dit zijn mensen in de leeftijdscategorie 22-65 jaar, die geïnteresseerd zijn in huisdieren en dan vooral honden. Om mensen uit de doelgroep te triggeren om de pagina te liken is er aan de advertentie een actie verbonden. Iedereen die de pagina van Steigermeubels XL liked maakt automatisch kans op een steigerhouten hondenmand. Er is getest met drie verschillende advertenties met verschillende beelden. Na het testen bleek dat de eerste van de onderstaande drie advertenties het beste aansloeg. Dankzij deze advertentie zijn er binnen twee weken ruim 3.000 fans bijgekomen! Dit grote aantal fans heeft via Facebook massaal naar de website geklikt, dit heeft geresulteerd in een stijging van het aantal verkochte hondenmanden. 

Campagne/doelstelling 3: Websiteclicks

Facebook advertenties zijn ook uitermate geschikt om het aantal websitebezoeken te verhogen. In dit soort advertenties is het belangrijk om Facebook gebruikers dusdanig te triggeren dat zij meer over jouw producten of diensten willen weten. Wij brengen voor onze klanten middels een vooronderzoek in kaart wanneer een klant een product bij een bepaald bedrijf koopt. Met dit onderzoek brengen wij de customer journey (interesses, online gedragingen, levensgebeurtenissen, etc.) in kaart. Hierdoor genereren we de juiste boodschap op het juiste moment, dit zorgt voor optimale relevantie.

Case Agema Supercamp 

Een campagne voor Agema Supercamp is een mooi voorbeeld van een klant waar de focus ligt op het verhogen van het aantal websiteclicks. Voor Agema Supercamp adverteren wij in Duitsland en in een deel van Nederland. Met deze campagne ligt de focus op mensen uit de leeftijdscategorie 27-65 jaar, die geïnteresseerd zijn in tuinieren en in de buurt van de winkel wonen. Voor deze campagne is er getest met twee verschillende advertenties: een advertentie met een enkele afbeelding en een advertentie met een carrousel (zie onderstaande afbeelding). Beide advertenties slaan goed aan en worden daarom ook doorgezet. Met de campagne wordt de doelgroep geïnformeerd over de tuinsets aanbiedingen van de maand juli. Na twee dagen testen resulteerde deze advertenties al in een bereik van 7.000 personen en 400 clicks naar de website.

Case Back2Table

Back2Table is een mooi voorbeeld van een klant waar wij uitgebreid voor A/B getest hebben. De doelstelling was om inzicht te krijgen in welke advertentie het meeste clicks naar de website zou opleveren tegen zo laag mogelijke kosten. In de advertentie stond een bank + tafel in 1 centraal. Er is getest met een advertentie met een foto en een advertentie met een animatie video. Er was al een video van het product beschikbaar, maar deze was niet geschikt. Door 5 frames uit de video te knippen hebben we er een animatie video van kunnen maken. In deze animatie kwam het gemak van deze bank + tafel heel sterk naar voren.  Na een week testen werd het duidelijk dat de advertentie met de animatie video een stuk beter scoorde. In de video kwam het gemak en het voordeel van deze tafel heel duidelijk naar voren. Met de videoadvertentie zijn er in twee weken uiteindelijk 20.000 mensen bereikt en 1.300 clicks naar de website gerealiseerd. Ook had deze advertentie een betere relevantiescore. Dit betekent dat de advertentie goed aansluit op de websitepagina waar de de doelgroep op landt. De kosten per klik van de videoadvertentie zijn met 7 cent een stuk lager dan de 19 cent van de advertentie met foto. Voor dit product van Back2Table is het duidelijk dat de advertentie met de animatie video het meest geschikt is.

Campagne/doelstelling 4: Promoten van een lokaal bedrijf

Soms wil je als bedrijf online adverteren met als doel om meer bezoekers te ontvangen in je fysieke winkel. Ook hier is Facebook ads een geschikte tool voor. Met het promoten van een lokaal bedrijf sla je twee vliegen in een klap: je promoot een actie en je naamsbekendheid groeit. Bij het promoten van een lokaal bedrijf gaat het niet om online activiteiten, maar om het feit dat je veel gezien wilt worden. In een advertentiecampagne met dit doel is het belangrijk om de actie uit je winkel dusdanig goed naar voren te laten komen, dat de doelgroep getriggerd wordt om een bezoek aan je winkel te brengen. Om aan deze doelstelling te voldoen is het belangrijk om te focussen op mensen uit de omgeving van het desbetreffende bedrijf. Met Facebook ads kun je ook mensen benaderen die al eens in of in de buurt van je winkel geweest zijn.

Case TBLS

Om veel mensen te informeren over een big sale hebben wij voor TBLS een advertentiecampagne opgezet met de doelstelling het promoten van een lokaal bedrijf. Het doel was om mensen uit de nabije omgeving van de showroom in Gorinchem te bereiken. Voor TBLS hebben wij getest met doelgroepen uit de leeftijdscategorieën 18-26 jaar en 27 +. Ook hebben we gebruik gemaakt van verschillende afbeeldingen en teksten. In de advertenties hebben wij gebruik gemaakt van een routebeschrijving knop. Hiermee wisten geïnteresseerden direct hoe zij de showroom konden bereiken. De succesvolle advertentiecampagne heeft er voor gezorgd dat de actie bijna 140.000 keer weergegeven is. 30.000 personen hebben de actie op hun tijdlijn voorbij zien komen. Doordat dit mensen uit de directe omgeving waren, werd de juiste groep bereikt. Dankzij het grote bereik van deze advertentiecampagne is de Big Sale bij TBLS een enorm succes geworden. De showroom in Gorinchem was zo druk dat er nog net geen dranghekken geplaatst hoefde te worden. Dit is een mooi voorbeeld van het feit dat een Facebook advertentiecampagne ook heel waardevol kan zijn voor fysieke winkels. 

Wilt u succesvol adverteren met Facebook ads? Bezoek onze pakketpagina.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >