Social Media onder werktijd: go or no-go?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Social Media onder werktijd: go or no-go?

Werknemers die tijdens werktijd Social Media gebruiken. Moet je dat aanmoedigen, verbieden of soms even de andere kant op kijken? Veel werkgevers neigen in eerste instantie naar een verbod en zetten kanalen als Facebook en Twitter zelfs op 'slot' tijdens werkuren. Vaak omdat ze bang zijn dat de arbeidsproductiviteit er teveel onder gaat leiden of dat er vertrouwelijke informatie naar buiten komt. Terechte zorgen zou je zeggen. Er is echter een keerzijde aan dit verhaal.



Onderzoek
Uit een studie van hoogleraar Joe Nandhakumar van de universiteit van Warwick blijkt juist dat de verkoopcijfers stijgen naarmate mensen meer vrijheid hebben om te 'twitteren' en ‘facebooken’ tijdens werkuren. "We ontdekten dat digitale verbondenheid het aanwezigheidsgevoel van de werknemer verandert. En dat zal het afronden van collectieve taken eerder helpen dan hinderen," aldus Nandhakumar.

Maak van je werknemers ambassadeurs
Iedere werkgever droomt van betrokken medewerkers. Mensen die niet alleen tijdens kantooruren bezig zijn met het promoten van het bedrijf, maar ook ervoor en daarna. Dit leidt namelijk tot een verbetering van het imago, makkelijkere klantenwerving en een positieve reputatie. Er zijn echter genoeg doemscenario's te noemen waardoor men de kansen op dit gebied toch links laat liggen. 

Maak duidelijke afspraken
Om van je werknemers ambassadeurs te maken moet je er eerst voor zorgen dat er duidelijke afspraken en richtlijnen worden opgesteld ten aanzien van social media. Er zijn vier typen content waarover afspraken gemaakt moeten worden, namelijk:

1. Corporate Communicatie (resultaten, overnames, aanwervingen, etc.)
Uitingen van het bedrijf zelf mogen uiteraard gedeeld worden aangezien dat immers met een reden naar buiten wordt gebracht, maar het is niet de bedoeling dat werknemers er een 'eigen draai' aan gaan geven.

2. Costomer Service (klachten, opmerkingen of vragen)
Klachten of opmerkingen moeten uiteraard snel opgepakt worden. Maar om te voorkomen dat iedere werknemer een eigen helpdesk wordt is het belangrijk om af te spreken wie of wanneer dit gaat doen.

3. Informele content (grappige of opmerkelijke gebeurtenissen)
Misschien wel de belangrijkste type content aangezien deze een 'warm' gevoel kan brengen bij mensen. Een foto van een bedrijfsborrel is (tot op zekere hoogte) leuk om te delen met de buitenwereld.

4. Commerciële content (marketing)
Deze worden door een marketeer gemaakt om klanten te werven en daarbij is het natuurlijk leuk als werknemers deze berichten delen in hun eigen netwerk. 

Kortom, doe een intern onderzoek om de interesse te peilen die jouw werknemers hebben om ambassadeur te worden. Mochten hier positieve resultaten uitkomen, maak dan duidelijke afspraken en stel richtlijnen op die miscommunicatie voorkomen op het social web. 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >