Tips & tricks voor succesvol adverteren op Facebook

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Tips voor succesvol adverteren op Facebook

Met bijna 10 miljoen Nederlandse Facebook gebruikers waarvan 6,8 miljoen dagelijks inlogt, is Facebook een ontzettend hot en interessant medium. En omdat het organische bereik terug loopt is het raadzaam ook Facebook ads in te zetten. Wat je allemaal moet weten?



Het grote voordeel van Facebook is dat je latente behoeftes kunt aanwakkeren, heel gericht je doelgroep kunt bereiken (leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses) en zelfs op bepaalde levensgebeurtenissen kunt inspelen (verloofd, gescheiden, onlangs verhuisd etc).

Welke doelen kan ik behalen met Facebook ads?

Je kunt Facebook ads voor diverse doeleinden gebruiken, zoals:

- Promoten van een lokaal bedrijf (inclusief "routebeschrijving" knop!);
- Genereren van directe conversie online. Of dit nu voor een aanbieding uit je webshop is of voor een event, je kunt mensen direct uitnodigen om actie te ondernemen;
- Het verkrijgen van meer paginalikes;
- Naamsbekendheid vergroten.

Facebook advertising tips

  • Meten is weten!

Promoot geen willekeurige berichten op de eigen Facebook pagina, dit stelt je niet in staat om goed te testen en dat is juist zo belangrijk. Je kunt zoveel verschillende zaken testen waardoor je je marketingeuro steeds effectiever kunt inzetten. Heb je een brede doelgroep? Test dan dezelfde boodschap qua tekst en visuals op verschillende leeftijdsgroepen of juist op geslacht. Daarnaast kun je binnen 1 doelgroep juist weer heel goed verschillende advertenties testen. Ook simpele zaken als welke "call to action-button" kan al verschil maken. Zet je advertenties op een slimme manier op zodat je echt goed kunt vergelijken.

  • Zorg voor een zachte landing

Heb je gekozen voor en advertentie die zich bijvoorbeeld richt op klikken naar jouw website, zorg dan dat men zacht landt op jouw site. Dit betekent dat de pagina moet aansluiten op de advertentie en herkenbaar moet zijn. Ergo; adverteer je voor een bank, laat men dan niet landen op een pagina met tafels. Vergeet daarnaast de mobiele gebruikers niet. Zorg er voor dat jouw website mobile responsive is!

  • Plaats niet teveel tekst in/op een visual

Lange tijd was het op Facebook niet toegestaan om meer dan 20% van je advertentieafbeelding met tekst te bedekken. Hoewel de 20% regel recentelijk is afgeschaft, is het verstandig het gebruik van tekst op een foto te beperken. Want nog steeds geeft Facebook de voorkeur aan advertenties met afbeeldingen die minder dan 20% tekst bevatten. Facebook zegt hierover: "While we still prefer ads with minimal text, we've adopted a new system that allows you to run ads that would've been rejected under our old policy. With our new system, ads with higher amounts of text will receive less or no delivery at all". Ergo: Heeft je advertentie afbeelding meer dan 20% tekst? Dan zal je meer moeten betalen voor het bereik van je advertentie - de kosten per klik zullen hiermee hoger worden. Ben je benieuwd of jouw foto aan de voorwaarden voldoet, dan kun je dit checken in de rastertool van Facebook.

  • Gebruik mooie visuals of hoge resolutie video’s (en plaats geen YouTube link!)

Zorg dat je een video altijd rechtstreeks upload naar Facebook. Plaats dus geen YouTube link! En daarnaast; als je beeld gaat gebruiken, zorg dat dan het er aantrekkelijk uitziet. Hoe voor de hand liggend dit ook klinkt, helaas wordt dit niet altijd nageleefd.

  • Kies voor een specifieke doelgroep

Het leuke aan Facebook advertising is dat je niet met hagel hoeft te schieten. Je kunt heel gericht mensen bereiken. En dit gaat verder dan enkel leeftijd, woonplaats of geslacht. Burgerlijke staat, opleiding en levensgebeurtenissen zoals verloofd of pas verhuisd zijn allemaal filteropties. En hoe relevanter de doelgroep, hoe beter zij zullen reageren op de advertentie. Dit komt jouw marketingeuro alleen maar ten goede. Hoe meer interactie je weet uit te lokken, hoe meer bereik vanuit Facebook krijgen. Dus kun je een vraag stellen in je advertentie, doe dit dan vooral.

  • De Powereditor

Je kunt advertentie opzetten via "advertenties beheren" en via de "powereditor". De powereditor biedt een overzichtelijker scherm van de resultaten, geeft ook andere campagnedoelstellingen, heeft een optie je kunt advertenties wel opslaan maar niet direct publiceren en er zit ook een autosave functie in. Dit laatste betekent dat jouw advertenties tussentijds automatisch worden opgeslagen. Mocht je je scherm per ongeluk afsluiten, dan is deze dus niet verloren gegaan. De power editor is vooral een fijne tool voor adverteerders die heel veel advertenties maken

  • Doorplaatsen op Instagram

Wil je ook adverteren op Instagram? Wanneer je een Facebook advertentie opzet, kun je er direct voor kiezen deze door te plaatsen op Instagram!

  • Timing en advertentieschema

Kost de handeling die jij wilt dat men doet naar aanleiding van je advertentie veel tijd, test dan eens met adverteren op tijdstippen dat men wat meer tijd heeft. In de meeste gevallen zouden dit de avonden en de weekenden zijn. Je kunt binnen Facebook heel eenvoudig een advertentieschema maken wanneer jij wilt dat mensen jouw advertentie zien.

Voordat je begint met Facebook ads

Als je een eigen campagne wilt maken, moet je de volgende dingen voorbereiden:

- Afbeeldingen voor je advertenties:
In de Gids voor Facebook Ads worden de aanbevolen afbeeldingsgformaten behandeld, die verschillen afhankelijk van het type advertentie.

- (Optioneel) Zorg ervoor dat je de beheerder van een Facebook-pagina bent:
Je moet een beheerder zijn om advertenties te kunnen maken die worden weergegeven in het nieuwsoverzicht op computers of mobiele apparaten. Als je geen beheerder bent, kun je wel advertenties maken die worden weergegeven in de rechterkolom op Facebook.

- (Optioneel) Installeer de Facebook-conversiepixel op je website:
Op deze manier kun je zien hoeveel van je advertenties resulteren in conversies. Je kunt ook aangepaste doelgroepen maken op basis van de mensen die je website hebben bezocht. Meer informatie over het installeren van een conversiepixel op je website.

- (Optioneel) Maak een aangepaste doelgroep:
Maak een aangepaste doelgroep op basis van een lijst met e-mailadressen van klanten of je conversiepixel. Dit is een geweldige manier om je advertenties te richten op een doelgroep die bestaat uit mensen die al eerder contact hebben gehad met je bedrijf. In een volgend blog zullen wij hier uitgebreid op doorgaan!

Wilt u graag beginnen met Facebook adverteren maar heeft u er geen tijd voor, neem dan contact met ons op!

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >