Succesvolle Facebook bedrijfspagina? Laat beeld voor je spreken!

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Succesvolle Facebook bedrijfspagina? Laat beeld voor je spreken!

Facebook is een vrijetijdsverdrijf. Je kunt je wel voorstellen dat de meeste mensen in hun vrije tijd vermaakt willen worden. Als je mensen wilt bereiken op Facebook, moeten je berichten vooral vluchtig, luchtig en laagdrempelig zijn. Wie heeft er nu zin om moeite te moeten doen in zijn/haar vrije tijd? Juist! Hou het dus lekker eenvoudig en zorg dat je opvalt onder de 10.4 miljoen Facebookgebruikers in Nederland! Hoe je dit kunt doen, lees je in de volgende 6 stappen.



1. 'Hoe mooi is het als mensen jouw bedrijf op den duur herkennen?' 

Wanneer je een bedrijfspagina hebt aangemaakt op Facebook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alles goed staat ingesteld. Allereerst begin je bij het maken van een profielfoto. We adviseren om deze op een formaat van 180x180 px op te maken. Zo wordt de afbeelding snel geladen op desktop, maar vooral op mobiel. 57% van de Facebookgebruikers kijkt namelijk mobiel! De profielfoto is het eerste wat mensen zien in hun tijdlijn. Plaats daarom bij voorkeur het logo of beeldmerk van het bedrijf. Hoe mooi is het als mensen jouw bedrijf op den duur herkennen?

2. 'Het is natuurlijk zonde als een belangrijk deel van het beeld wegvalt.'

Het eerste wat duidelijk naar voren komt bij het bezoeken van een Facebookpagina is natuurlijk de omslagfoto. Hierin kun je een mooie indruk weergeven van waar het bedrijf voor staat. Denk bijvoorbeeld aan producten, diensten, het gezicht achter het bedrijf of wees creatief. Verander zo nu en dan van omslagfoto om de fans een zo goed mogelijk indruk te geven van het bedrijf en ze te blijven verrassen. Zo kun je ook mooi inspelen op actualiteit en feestdagen. Je kunt eventueel USP’s vernoemen, maar let erop dat je de hoeveelheid tekst altijd tot maximaal 20% van het beeld beperkt. Het formaat van de omslagfoto op dekstop komt helaas niet overeen met het formaat op mobiel. Check bij het plaatsten van een omslagfoto dus goed of dit mooi getoond wordt op beide apparaten. Het is natuurlijk zonde als een belangrijk deel van het beeld wegvalt.


Figuur 1. Opmaak omslagfoto.


Figuur 2. Hoe de omslagfoto er op mobiel uitziet.


Figuur 3.  Hoe de omslagfoto er op desktop uitziet. Zoals je ziet vallen de grijze vlakken weg, plaats hier dus geen belangrijk beeld.

3. ’50% meer likes & 100% meer reactie.'

Onthoud goed dat Facebook een vluchtig communicatiekanaal is. Bedenk maar eens hoe je zelf met Facebook omgaat. Mensen zitten er niet op te wachten om lappen tekst te lezen wanneer zij door de duizenden berichten per dag in hun tijdlijn scrollen. Gebruik mooie, aanspreekbare beelden om op te vallen en houd de boodschap kort en krachtig. Zo verhoog je de engagement onder de volgers. Bedenk je ook goed wat aantrekkelijk is voor de fan om te lezen en waarom zij precies de pagina zouden willen volgen. Schrijf voor de doelgroep. Schenk ze 80% informatie en hou het bij maximaal 20% gericht op verkoop. Zo’n 10% van het aantal fans krijgt je bericht uiteindelijk te zien. Het is dus belangrijk dat de conversatie op gang komt, zodat je berichten verder organisch verspreid worden. Besef je goed dat je op deze manier het gesprek aangaat met de volger en dat je dus ook op de berichten reageert. Dit is een belangrijk contactmoment met je fan en het schept vertrouwen als je laat weten dat je er bent! Uit onderzoek blijkt dat berichten met aantrekkelijke beelden voor meer interactie zorgen. Dit kan maar liefst 50% meer likes en zelfs 100% meer reacties opleveren!

4. 'Short is hot!'

Test uit met diverse type berichten. Zo kan 1 sterke foto al genoeg zijn om de lezer aan te spreken. Want zeg nou eerlijk, lees jij dit stuk uit pure interesse of sprak de titel in combinatie met het beeld je aan? ;) Het doel is om de aandacht van de lezer te trekken. Als je jouw boodschap door middel van een pakkende titel en aansprekende foto kunt verspreiden, doe dit dan vooral! Om herkenning te versterken is het mooi om de beelden in de huisstijl te plaatsen. Een diashow of video zorgt daarentegen weer voor een groot bereik waardoor je door veel mensen gezien wordt en wat ook de interactie verhoogt. Ook voor beeld geldt dat Facebook een vluchtig medium is en een filmpje dus ook niet te lang moet duren. Een diashow duurt maximaal 20 seconden en zorg ervoor dat een video niet langer dan 1 minuut duurt. Uit onderzoek blijkt dat de ideale duur van een video zelfs slechts 21 seconden duurt. Short is hot! Een carrousel biedt mensen de mogelijkheid om door je afbeeldingen te scrollen. Zo kun je een verhaal vertellen, een stappenplan weergeven, 1 grote foto in stukken verdelen, je beste producten laten zien, etc. Denk er dus goed aan wat je wil vertellen en met welk type bericht en beeld je dit het best kunt overbrengen.


5. ‘Gun jouw fans een kijkje achter de schermen.' 

Tegenwoordig heeft iedereen een mobiel met een mooie camera. Gebruik deze dan ook! Een mooie mijlpaal behaalt, een jarige, een mooie prestatie, nieuwe collectie, etc. Gun jouw fans een kijkje achter de schermen. Zo raken ze nog meer betrokken bij het bedrijf. Het hoeven niet de meest professionele foto’s te worden, maar een gezicht achter de zaak wekt al veel vertrouwen op bij de volger! Hoe meer betrokken ze raken bij de pagina, hoe eerder ze voor jou zullen ‘kiezen'.

6. 'Met 1 simpele klik creëer je een waardevol (contact)moment met jouw fan!' 

Het beeld zal de eerste aanzet zijn tot het lezen van het bericht of het uitvoeren van een actie. Op de tweede plaats is het belangrijk dat handelingen niet te lang duren en men eigenlijk zo snel mogelijk krijgt wat ie wil! Denk er dus ook aan om de button op je pagina goed in te stellen. Deze button valt goed op doordat deze direct onder de omslagfoto afgebeeld staat. Met 1 simpele klik creëer je een waardevol (contact)moment met jouw fan! Daarnaast is het stukje ‘info’ op de pagina ook niet onbelangrijk. Voor degene die wel even iets meer geïnformeerd willen worden, is het fijn in een paar zinnen op te maken met wie ze te maken hebben.


Eerst zien dan geloven? Ga met bovenstaande punten aan de slag & see it yourself ;) 

Need some help?
Benieuwd hoe wij jouw Facebook pagina zouden vormgeven? Of wil je een strakke huisstijl voor jouw online marketing? Neem dan contact met ons op!


Geschreven door Kim Bovenkerk (Online Marketeer & Head of Design)

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >