Waarom fans delen op social media

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Waarom fans delen op social media

Waarom delen consumenten wat ze delen? Waarom deelt men wat zij delen? Wanneer reageert men wel en niet op een post? Hersenkrakers die veel online marketeers en community managers dagelijks bezighouden. We zijn allemaal op zoek naar de gouden formule die er voor zorgt dat een passieve consument wordt getriggerd om te reageren en te delen. Er is al veel geschreven over hoe u de content ‘shareble’ kunt maken, maar wat de achterliggende gedachte achter het delen van de fan is, daar is nog niet zo veel over bekend. En hoe kunt u als bedrijf hierop inspelen?



Social Proof

We leven in een tijdperk waar het delen van informatie en ideeën centraal staat. We delen meer content van meer bronnen met meer mensen. Toch zijn veel mensen altijd op zoek naar bevestiging van anderen. Social proof is een psychologisch fenomeen waarbij mensen zich continu aanpassen aan anderen in de veronderstelling dat de acties een afspiegeling is van het juiste gedrag. Social proof is daarmee ongeveer de basis van onze online community’s: niemand wil de eerste zijn die de pagina liked, reageert of een bericht deelt. Wanneer het eenmaal gaat lopen en mensen interactie creëren, zal de menigte vanzelf volgen en heeft u als marketeer een succesvolle post neergezet. Social proof is daarmee één van de mechanismen die consumenten aanzet tot interactie. Wanneer we social proof terugkoppelen naar uw eigen gedrag, zal u uzelf hier best in kunnen herkennen. Wanneer u de keuze hebt tussen een bericht dat vrijwel niet wordt gedeeld en een bericht dat honderden keren gedeeld is, is de keuze vaak snel gemaakt. Iedereen wil het ‘juiste gedrag’ tonen en zal meegaan met de menigte. Dat maakt Social Proof gelijk krachtig mechanisme achter het delen van content op social media.Ì¢‰âÂå¬Een social media marketeer kan hier eenvoudig op inspelen door de kudde te creëren. Creëer een groep loyale fans die berichten graag voor u delen. Dankzij een trouwe groep fans creëert u een sneeuwbaleffect en zullen steeds meer mensen hen volgen. Natuurlijk moet het bericht beroep doen op de interesses van de doelgroep.

Social Empathy

Delen we content omdat we het interessant, grappig of vernieuwend vinden? Of denken we bij alle content of het ook interessant is voor anderen? Uit onderzoek van The New York Times blijkt dat 94% van de respondenten zich altijd afvraagt of de gedeelde content interessant is voor anderen. Naast het feit dat ieder mens graag door zijn omgeving geaccepteerd wil worden, speelt empathie zeker een rol in het deelgedrag van de fans. Op basis van het inlevingsvermogen bepaalt men welke waardevolle of entertainende berichten zij delen met hun netwerk. Door als social media marketeer u te verdiepen in de demografische en psychologische kenmerken en interesses van de doelgroep, kunt u met gerichte content inspelen op de empathie van de fan.

Social Trust

Mensen zullen pas berichten gaan delen als er vertrouwen is. De fan zal daarom eerst moeten weten wie u bent en waar uw bedrijf voor staat. Door het opbouwen van een warme relatie met de fans, zal u als ondernemer het vertrouwen van de fans winnen. Maar hoe kunt u dit het beste doen? Laat consistent zien waar uw bedrijf voor staat en neem een expertrol aan binnen uw vakgebied. Daarnaast kan het niet kwaad om een warme band op te bouwen met de fans. Door persoonlijke antwoorden te geven of gericht te reageren, beloont u de fan voor de reactie en zal deze zich ook eerder betrokken gaan voelen bij het product of dienst.

Social Involvement

69% van de respondenten delen content om te laten zien dat zij zich graag betrokken voelen bij de maatschappij en wat er gaande is bij zijn of haar connecties. Wanneer de gedeelde berichten worden gewaardeerd door de connecties, geeft dit de fan zelfvertrouwen. Social involvement speelt dan ook in op het gevoel dat mensen elkaar kunnen helpen door het delen van waardevolle of entertainende content. Hierdoor wordt er op grote schaal onderling kennis gedeeld. Het geeft de fan tevens het gevoel dat zij door het delen van content een bijdrage te kunnen leveren in de samenleving. Aan u de taak om hen te voorzien van interessante informatie die zij kunnen delen. Maak content met waardevolle informatie of berichten met een hoge entertainmentgraad.

Door met de juiste content in te spelen op deze vier mechanismen vergroot u de kans dat uw fans de berichten zullen gaan delen. Wilt u advies of hulp bij het creëren van de juiste content? Onze social media adviseurs staan altijd voor u klaar voor een gratis advies.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >