Waarom u social media zakelijk moet inzetten? Reden #1: Naamsbekendheid

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Waarom u social media zakelijk moet inzetten? Reden #1: Naamsbekendheid

Social media is al een tijdje geen hype meer onder bedrijven, het is een ‘must have’! In de B2C markt waar de concurrentie moordend is, moet je je als organisatie continu blijven onderscheiden. Social media als Facebook, Instagram en Pinterest bieden jou een perfect podium om jouw boodschap uit te dragen naar een breder publiek. 92% van de marketeers geeft dan ook aan dat social media belangrijk is voor de externe communicatie van de organisatie. 



In deze reeks geven wij jou in korte blogs een aantal redenen waarom je social media corporate in zou moeten zetten. Het vergroten van de naamsbekendheid is voor veel ondernemingen dan ook de voornaamste reden om social media voor zakelijke doeleinden in te zetten. 

Laat zien dat je er bent

Jaarlijks wordt er onderzoek gedaan door Social Media Examiner onder een gros marketeers van diverse bedrijven. Dit onderzoek wijst uit dat het vergroten van de naamsbekendheid met 92% met stip op één staat als reden om social media voor zakelijke doeleinden in te zetten. Social media biedt organisaties een goede manier om structureel zichtbaar te zijn bij een specifieke doelgroep. Maar voordat de naamsbekendheid daadwerkelijk wordt vergroot zijn er een paar extra stappen te maken. 

Strategy = winning

De eerste stap is het opstellen van een passende strategie. Hoe bouw je bijvoorbeeld bereik op of hoe wil je de mensen binnen de doelgroep bereiken? Maar dat niet alleen, want wat wil je ook precies gaan communiceren naar de fans? Welke boodschap wil je gaan uitdragen? Dit soort elementen breng je samen in een passende social media strategie welke je vervolgens tot uiting brengt in jouw social media berichten. 

Aantrekkelijke berichten

We hebben het al vaker gezegd, maar aantrekkelijk en vooral afwisselende content is toch zeker de tweede stap bij het vergroten van de naamsbekendheid van het merk. Een inactieve pagina is niet aantrekkelijk en zal dus ook niet zo snel gevolgd worden door jouw doelgroep. Met interessante content trek je de aandacht van jouw doelgroep. Er wordt dan ook vaak de 20 - 80 verhouding gehanteerd, waarbij men 80% content creeërt dat niet direct een promotionele boodschap bevat. Zo wordt er wel branche gerelateerde content geschreven, maar staat de interactie met de fans centraal. Met deze content zorg je ervoor dat er over jouw merk gepraat wordt en dat het tevens veelvuldig gedeeld wordt. Wanneer de social sneeuwbal gaat rollen, genereer je automatisch meer naamsbekendheid. Het creeren van een social blog van het product of dienst is in onze ogen van groot belang. De content hoeft niet altijd commercieel te zijn, zolang het maar het verhaal van jouw merk vertelt. De overige 20% van de content wordt voor product promotie gereserveerd. 

In de praktijk

Tuincentrum de Boet wilde graag zijn naamsbekendheid vergroten in de kop van Noord-Holland. Op basis van een duidelijke strategie werd er een social media campagne ontwikkelt en werden er consequent berichten met diverse insteken geplaatst. In korte tijd groeiden hun online community van 700 fans uit naar maar liefst 34.000 fans, grotendeels uit Noord-Holland. Maar dat niet alleen, wekelijks zijn er gemiddeld 16.000 mensen actief op de pagina van De Boet. Middels eenvoudige berichten worden de fans uitgelokt tot het geven van een reactie. En dat doen ze dan ook massaal (zie onderstaande voorbeelden).

 

Wil je ook de naamsbekendheid van jouw merk vergroten? Neem dan contact op met onze social media adviseurs!

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >