Weerstaan uw fans sociale beinvloedingstechnieken?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Weerstaan uw fans sociale beinvloedingstechnieken?

We worden de hele dag door blootgesteld aan verborgen reclame die ons proberen aan te zetten tot het kopen van producten/diensten. Veel consumenten denken dat zij zich niet laten beinvloeden door reclameuitingen, maar is dat ook zo? Door als verkoper of marketeer de juiste technieken te hanteren, die uw klanten niet kunnen weerstaan, bereikt u toch het gewenste doel: verkoop!



Tegenwoordig zijn consumenten goed op de hoogte van de technieken die verkopers en marketeers gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen. Maar dat maakt de kracht van deze beïnvloedingstechnieken er niet minder op. Mensen vinden het namelijk toch erg belangrijk wat anderen om hun heen vinden, doen en denken. Door middel van deze zes beïnvloedingstechnieken van professor Cialdini kan de consument u niet meer weerstaan.

Wederkerigheid

De eerste techniek is heel simpel toe te lichten: Ik doe iets voor u, dan doet u wat voor mij. Als u een cadeau geeft, bouwt u een soort 'mentale schuld' op bij diegene. Er ontstaat een gevoel dat men vroeg of laat een keer iets terug moet doen. Pas na de wederdienst, is de 'mentale schuld' ingelost. Deze techniek werkt zowel offline als online. Denk bijvoorbeeld aan relatiegeschenken of etentjes, maar ook aan gratis artikelen of kortingen weggeven via internet. U geeft iets weg, met het idee dat u daar op den duur iets voor terugkrijgt. 

Autoriteit

Als u als een expert van uw vakgebied wordt gezien, heeft u iets heel waardevols in handen. Mensen zijn namelijk geneigd te doen wat een autoritair persoon of expert zegt. Dit betekent dat zij ook eerder producten zullen kopen van de experts. Deze techniek wordt regelmatig toegepast binnen de social media door als merk vanuit een expertrol te communiceren met de fans.

Social Proof

"Waar alle mensen hetzelfde denken, denkt eigenlijk niemand echt na" zei Lipmann eens. In onzekere situaties doen wij als mens vaak wat andere ook doen. Kortom, wij stemmen ons gedrag af op mensen waar wij ons verbonden mee voelen. Men zal daarom ook eerder geneigd zijn een bedrijf op Facebook te volgen als blijkt dat er nog veel meer andere hen zijn voorgegaan. Toon bijvoorbeeld de producten die het meest verkocht zijn en benoem dit ook, en besteed aandacht aan recensies van andere consumenten over uw product.

Commitment & Consistentie

Mensen willen niet inconsistent zijn, ze willen dus graag waarmaken waar zij zich eerder voor hebben uitgesproken. Wanneer iemand een pagina heeft geliked, zal men eerder van plan zijn zich positief uit te laten over dit merk. Zij hebben tenslotte publiekelijk laten zien dat zij dit bedrijf of product leuk vinden. Zij zullen het merk eerder verdedigen, verspreiden en uiteindelijk ook aanschaffen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 50% van de Facebookfans en Twittervolgers van een merk eerder geneigd zijn het product ook daadwerkelijk aan te kopen.

Sympathie

Men is van nature bereid meer te doe, of zich te laten beïnvloeden door iemand die we sympathiek vinden. Door uw fans te complimenteren, herhaaldelijk contact te leggen of een gezamenlijk doel na te streven, kan er sympathie worden opgebouwd. Sympathie hangt binnen social media samen met open, eerlijk en transparant communiceren met de fans. Gebruik daarom de juiste tone of voice. Vanuit deze sympathie kunt u uw fans uiteindelijk weer beïnvloeden.

Schaarste

Mensen hechten meer waarde aan producten die moeilijk verkrijgbaar zijn. Wanneer iets moeilijk verkrijgbaar is, willen zij dat product alleen maar meer. Binnen de social media marketing kan deze techniek gebruikt worden door exclusieve content te bieden die niet voor iedereen toegankelijk is. Beloon bijvoorbeeld uw trouwe klanten met deze exclusieve content. Dat maakt de werking van schaarste alleen maar sterker, want iedereen wilt tot deze groep behoren.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >