Wordt TikTok een must voor jouw marketingstrategie? - Woeler

Wordt TikTok een must voor jouw marketingstrategie?

Is TikTok een relevant platform voor ons? - dit is een vraag die je jezelf vandaag de dag als ondernemer moet stellen. TikTok is van 700.000 Nederlandse gebruikers in 2020 gegroeid naar 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers in 2021. Wat is het succes van dit platform? Wie is de doelgroep van deze app? En tot slot hoe kun je dit platform inzetten voor jouw bedrijf? In deze blog geven we antwoord op al deze vragen.

Wat is TikTok?

Simpel gezegd is TikTok een social media platform waarop korte video’s worden gepost. De video’s hebben een lengte van 3 tot maximaal 60 seconden. Oorspronkelijk werd de app voornamelijk gebruikt om playback filmpjes op te nemen maar inmiddels kun je alles op dit platform terugvinden: van persoonlijke verhalen en dansvideo’s tot complete huis renovaties. Het voordeel van dit platform is dat je gemakkelijk op video’s kunt reageren en misschien wel nog belangrijker: de video’s zijn makkelijk deelbaar. Omdat de video’s gemakkelijk gedeeld kunnen worden zie je de video’s niet alleen terug op het platform van TikTok maar ook op Instagram, Facebook en ook buiten het platform worden de video’s gedeeld op bijvoorbeeld WhatsApp.

Wat is het succes van TikTok?

TikTok heeft wereldwijd meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers en 450 miljoen leden. In 2018 heeft TikTok hiermee in procentuele groei officieel de grote platformen als Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat verslagen.

Nu vraag je je wellicht af wat TikTok dan zo uniek maakt? Wat TikTok anders maakt ten opzichte van andere platformen is dat je samen content kunt maken. Hoe werkt dit? Gebruiker één uploadt een video en gebruiker twee kan daar weer iets aan toevoegen en zo gaat het door.

Daarnaast dankt TikTok haar succes aan challenges. Deze challenges starten vaak met een liedje (waar ieder zijn eigen versie van opneemt) of een hashtag. Door het gebruiken van een hashtag krijgt de challenge meer zichtbaarheid.

Welke doelgroep bevindt zich op TikTok?

Hoewel er vaak wordt gedacht dat de grootste doelgroep op TikTok generatie Z is (geboortejaar tussen 2000 en 2015), is dit niet het geval. De belangrijkste doelgroep op dit sociale mediakanaal zit namelijk in de leeftijdscategorie 18 tot en met 35 jaar; maar liefst 70 procent.

Daarnaast valt 20% binnen de doelgroep 35+ en de kleinste doelgroep (10%) is onder de 18 jaar. Een verklaring hiervoor is, naast de corona pandemie, dat TikTok meer is gaan samenwerken met contentaanbieders die sowieso al verschillende doelgroepen in hun achterban hadden. Vrouwen vormen met 65 procent een kleine meerderheid op dit platform.

Is TikTok interessant voor mijn bedrijf?

Wanneer jouw doelgroep actief is op TikTok, is het zeker aan te raden om dit platform in te zetten voor jouw bedrijf. Het voordeel is dat er nu nog niet veel adverteerders actief zijn op dit platform. Minder dan 4 procent van de sociale media marketeers (wereldwijd) gebruikt TikTok in de marketingstrategie. Waarom is het dan een interessant platform? Je kunt hierbij kijken naar de engagement rate. De engagement rate is een maatstaf waarmee wordt gemeten hoe succesvol een bepaalde campagne of post is. TikTok kent op dit moment een engagement rate van 29 procent. Dat wil zeggen dat één op de drie niet alleen de video bekijkt maar ook reageert op de content. Dit is veel hoger dan bijvoorbeeld Instagram met een engagement rate van 1 tot 5 procent.

Wanneer je ervoor kiest om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf, kun je ervoor kiezen om er een influencer campagne aan te hangen. Dit hoeft niet direct veel geld te kosten. Je kunt hierbij namelijk ook denken aan de nano- en micro-influencers; deze zijn een stuk betaalbaarder. Tot slot is het belangrijk dat de TikTok advertenties er niet uitzien als een perfecte advertentie. De doelgroep verwacht een TikTok die oprecht aanvoelt en waarbij het niet lijkt alsof het alleen om geld gaat. Het is van belang dat je jouw bedrijf op een creatieve, echte manier durft te laten zien met spontane ongepolijste video’s.

Hoe werkt adverteren op TikTok?

Net als Facebook, LinkedIn, Instagram en Snapchat kent TikTok een eigen business manager. Je kunt vijf verschillende soorten advertenties inzetten: pre-roll advertenties, verticale advertenties, billboard advertenties, overlay advertenties en branded content & product placement. Naast deze vormen van adverteren kun je ook een hashtag-challenge starten. Dit heeft vooral als doel het vergroten van bekendheid voor een specifiek product, het genereren van leads of puur het vergroten van de naamsbekendheid.

Wordt Tiktok Een Must Voor Jouw Marketingstrategie

Op TikTok is het belangrijk dat je met jouw bedrijf meedoet aan trends en dat je veel content plaatst (volume creëren). Dit moet natuurlijk wel goed aansluiten bij je doelgroep.

Wordt Tiktok Een Must Voor Jouw Marketingstrategie
Wordt Tiktok Een Must Voor Jouw Marketingstrategie

Wat zijn de resultaten van TikTok advertenties?

Hoewel de CPC (cost per click) erg laag ligt (tussen de 6 en de 15 cent), is de kwaliteit van het verkeer wat uit de campagnes komt nog niet zoals we op andere kanalen gewend zijn. De sessieduur op de website van deze doelgroep is gemiddeld korter en heeft een lagere conversieratio dan vergelijkbare sociale mediakanalen als Facebook, Instagram en Pinterest. Op TikTok heb je een minimaal budget van 20 euro per dag nodig om te adverteren. Het voordeel is wel dat door de lage CPM- en CPC-tarieven je als bedrijf relatief weinig budget nodig hebt om veel traffic naar je website te realiseren.

Kortom; TikTok is zeker een platform wat je in de gaten moet houden als jouw grootste doelgroep tussen de 18 en 35 jaar ligt en je met jouw bedrijf relevante content kunt maken voor dit platform. Je kunt in ieder geval starten met het aanmaken van een gratis account in de app.