De rol van social media bij SEO

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De rol van social media bij SEO

Social media heeft een directe impact op de zoekmachine vriendelijkheid van uw website. Er zijn echter niet veel mensen die begrijpen hoe belangrijk social media is als marketingkanaal. Social media speelt dan ook een belangrijke rol bij de vindbaarheid van uw website bij zoekmachines als Google. 



In het beginstadium van Google was het beïnvloeden van de ranking een gemakkelijke taak. Het creëren van pagina's rijk met keywords in combinatie met inbound linkjes waar de zoekmachines dol op waren, zorgden voor een hoge ranking van een website. Deze methode werkte voor een verrassend lange tijd. Het algoritme van de ranking slaagde er niet in om een onderscheid te maken tussen de inhoud die voor menselijke bezoekers interessant was en minder waardevolle inhoud die puur geschreven was voor de ranking.

Maar de dagen van een eenvoudige SEO-strategie zijn voorbij. Het gaat niet alleen meer om het schrijven van pagina's met geoptimaliseerde content, sociale media dragen nu ook een steentje bij aan uw SEO.

Share the content

Wanneer u likes of volgers heeft op Facebook en Twitter, wordt er een team gecreëerd die uw content kan delen met hun connecties. Want daar gaat social media tenslotte om; praten over actuele zaken en het delen van andere informatie. Dus wanneer u nieuwe content in de vorm van een blog op uw website plaatst, kunt u deze blog ook laten verspreiden op social media kanalen als Facebook, Twitter en Google+. Hoe meer ambassadeurs u heeft voor uw merk, hoe sneller uw content de wijde wereld in wordt gestuurd.

Social Signals

U heeft de term vast een keer voorbij horen komen, maar wat houdt het in? Het sociale signaal is eigenlijk de 'hartslag' van uw social media kanalen. Hoe vaak wordt uw content gedeeld op deze kanalen? Hoe vaak bezoekt een fan uw pagina's of website? En hoeveel fans heeft u eigenlijk? Deze sociale signalen zijn de manier om uw populariteit te vergroten, want Google gebruikt deze signalen om de populariteit van uw merk te meten.

Linkbuilding

Hoe meer externe websites of social media kanalen een link naar uw website plaatsen, hoe hoger uw positie bij Google zal zijn. U kunt zich wel voorstellen dat een link op een van uw social media kanalen, die door duizenden mensen wordt gezien, bijzonder veel effect heeft op de zoekmachineresultaten. De kwaliteit en de ranking van de website wordt dus beïnvloed door de content van uw social media kanalen. Sinds een jaar hangt de ranking van uw website af van de populariteit van de content. Dit gebeurt via Google Social Search. Hoe meer de content gedeeld wordt via social media kanalen zoals Facebook en Twitter, hoe hoger uw positie in Google.

Kortom, goede content op uw website in combinatie met het gebruik van social media marketing heeft een zeer positieve invloed op uw Google positie.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >