Uniek vertoond worden in Google? Gebruik SEO Structured Data!
Zoekmachine-optimalisatie is de kunst van het organisch laten ranken van je website in de zoekresultaten van Google. Maar met talloze zoekresultaten waar iemand uit kan kiezen, hoe valt jouw website dan nog op? De oplossing: Rich Snippets.
Wat zijn Rich Snippets?
Rich Snippets zijn stukken content op jouw website die zijn opgemaakt via de programmeertaal JSON-LD. Deze informatie komt hierdoor in aanmerking om op unieke wijze te vertoond te worden in de zoekresultaten van Google. Je kunt Rich Snippets inzetten om onder andere veelgestelde vragen, beoordelingen van je producten en/of service of recepten uniek weer te geven op Google. Content die op deze manier opgemaakt is, noemen we Structured Data.
Om Structured Data op je website te implementeren, moet je de volgende stappen volgen:
1. Kies welk type Rich Snippet je wilt gebruiken. Er zijn tevens verschillende soorten beschikbaar, zoals productbeoordelingen, artikelen en FAQ’s.
2. Voeg de benodigde code aan het stuk tekst toe welke je als Structured data wilt aanmerken. De code die je om de tekst zet, hangt dus af van het type Rich Snippet (zie punt 1) dat je wilt gebruiken. Bijvoorbeeld, voor veelgestelde vragen zou je de volgende tag kunnen gebruiken:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "FAQPage",
"mainEntity": [{
"@type": "Question",
"name": "Waarom is SEO belangrijk?",
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"text": "Het is belangrijk om te weten dat ruim 90% van de Nederlanders eerst naar Google gaan om iets op te zoeken. Het is dus erg belangrijk om goed vindbaar te zijn in deze zoekmachine. Daarnaast kijkt 95% van de zoekers alleen naar de eerste pagina van Google. Er wordt dus bijna niet doorgeklikt naar de tweede pagina. Een hogere ranking in Google draagt dus voor een groot deel bij aan de vindbaarheid van je website en bedrijf."
}
}, {
"@type": "Question",
"name": "Wat doen jullie voor SEO?",
"acceptedAnswer": {
"@type": "Answer",
"text": "Zoekmachine optimalisatie is een tijdrovende bezigheid. Ons werk op dit gebied bestaat grotendeels uit zoekwoorden onderzoeken, technische analyses uitvoeren, het (her)schrijven van teksten, technische wijzigingen doorvoeren en erg goed monitoren. Zodra er wijzigingen zijn gedaan is het belangrijk de positie van de zoekwoorden in de gaten te houden. Meten is weten. Daarom maken wij bij Woeler gebruik van professionele SEO tools om de prestaties goed in kaart te brengen zodat jij precies weet wat er gaande is! Wil je precies weten wat wij doen? Klik dan hier!"
}
}]
}
Zoals op de foto hiernaast wordt dit op deze manier in de zoekresultaten van Google weergegeven:
3. Test je Structured Data met behulp van de Google Structured Data Testing Tool. Dit is een gratis programma van Google dat je kunt gebruiken om te controleren of je Rich Snippets correct zijn opgezet en of deze vertoond kunnen worden.