Kernprincipes van SEO
Google blijft het belangrijkste kanaal om websitebezoekers en leads te genereren naar jouw website. In de basis heb je twee keuzes om websiteverkeer via Google te werven: SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). SEO refereert naar de organische ‘gratis’ resultaten in de Google zoekresultaten. De organische zoekresultaten in Google worden onder de geadverteerde resultaten getoond en concurreren met zowel de betaalde advertenties als andere organische resultaten voor de aandacht.
SEO is dé tegenhanger van SEA.
Google crawlt jouw website om erachter te komen wat er op de pagina’s staat. Aan de hand van deze scan bepaalt Google de relatie tussen jouw content en de zoekopdracht van de consument. Hoe hoger de relevantie van jouw content, des te beter dat is voor jouw SEO. Maar wat zijn de kernprincipes van SEO? Hoe ontwikkel je een effectieve SEO-strategie? Wat zijn de voordelen van zoekmachineoptimalisatie? Hier lees je alles!
Waarom SEO belangrijk is
Rich Snippets zijn stukken content op jouw website die zijn opgemaakt via de programmeertaal JSON-LD. Deze informatie komt hierdoor in aanmerking om op unieke wijze te vertoond te worden in de zoekresultaten van Google. Je kunt Rich Snippets inzetten om onder andere veelgestelde vragen, beoordelingen van je producten en/of service of recepten uniek weer te geven op Google. Content die op deze manier opgemaakt is, noemen we Structured Data.
Dat gezegd hebbende… Er zijn wel voordelen die uniek zijn voor SEO. Dit zijn dé voordelen van SEO:
3 kernprincipes van SEO
Om een goede SEO-strategie te ontwikkelen is het belangrijk dat je bekend bent met de drie basisonderdelen van zoekmachineoptimalisatie:
In de volgende paragrafen leggen we uit wat elk onderdeel inhoudt.
On-page SEO
On-page SEO is een verzamelnaam voor alle SEO-werkzaamheden die je op jouw eigen website uitvoert om je organische vindbaarheid te verbeteren. Hier heb je direct effect op omdat jij de website beheert. Daarom kun je snel schakelen. Dit zijn de basisonderdelen van On-page SEO:
Technische SEO
Technische SEO is de fundering van jouw website. Dit gebeurt aan de achterkant van het domein en is niet direct zichtbaar voor de bezoeker maar wel voor de Google Crawler. Dit zijn de basisonderdelen van technische SEO:
XML-sitemap
Het is natuurlijk belangrijk dat Google jouw pagina indexeert. Zonder indexatie wordt jouw pagina niet vertoond in de zoekresultaten en kun je wachten tot je een ons weegt. Maar hoe help je Google om jouw pagina’s te indexeren? Met een XML-sitemap kun je het voor Google makkelijker maken om al jouw pagina’s te vinden. Een XML-sitemap is een lijst met alle huidige URL’s van jouw website. In deze lijst staat ook wanneer die pagina voor het laatst is bijgewerkt, hoe vaak de pagina gewijzigd wordt en hoe belangrijk de pagina is. Zoekmachines stellen dit erg op prijs. Dus maak gebruik van een sitemap!
Robots.txt
Een Robots.txt bestand is een document waarin je aangeeft welke pagina’s wel en niet geïndexeerd moeten worden. Ja, er bestaan pagina’s die je liever niet wilt tonen in de zoekresultaten omdat ze niet relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan een winkelmandje, bedanktpagina of downloadpagina. Door gebruik te maken van een Robots.txt bestand laat je alleen relevante resultaten indexeren en werf je het beste websiteverkeer.
Speed Index
Stel je moet 10 seconden wachten voordat een website geladen is… Hoe geïrriteerd ben je dan voordat je überhaupt op de website bent? In onze drukke levens heeft niemand tijd om lang te wachten voordat een website geladen is. 40% van alle websitebezoekers haakt af als een website niet binnen 3 seconden laadt. Een trage website is dus een grote conversiekiller. Een snelle website is een gebruiksvriendelijke website!
Off-page SEO
Off-page SEO is een term die alle SEO-werkzaamheden beschrijft die buiten je website om gebeuren. In tegenstelling tot On-page SEO en technische SEO, is Off-page SEO moeilijker te beïnvloeden. Dit zijn de basisonderdelen van Off-page SEO:
Linkbuilding is een onderdeel van SEO waarbij domein A een link probeert te werven van domein B. Dit linkje ziet Google dan als een soort aanbeveling van Domein B naar domein A toe. Het linkje staat bekend als een backlink. Als je veel backlinks naar jouw website hebt ziet Google dit dus als veel aanbevelingen en zal jouw domein hoger in de zoekresultaten tonen.
Maar zo makkelijk is het helaas niet… Een backlink is niet zomaar gewonnen. Om op een effectieve manier backlinks te verkrijgen is het belangrijk dat jij content voor jouw domein schrijft waarvan andere domeinen in de industrie denken dat het waardevol is om op hun eigen domein te delen. Ook kun je bij relevante websites uit jouw branche aankloppen om te vragen of je een blog voor ze mag schrijven met een linkje naar jouw domein. Alleen dan zijn het organisch gewonnen backlinks. Betaal nooit voor een backlink!
Social media blijft een wondermiddel om effectief en relatief snel een grote doelgroep te benaderen. Dit kan zowel betaald als organisch. Het actief zijn op alle relevante social channels is belangrijk om interactie te stimuleren met jouw doelgroep en relevant websiteverkeer te genereren naar jouw domein.
Hoe meet je SEO?
Meten = weten. Het is belangrijk dat je goed bijhoudt wat de effecten zijn van jouw SEO-werkzaamheden. Wat levert het op? Moet je een andere SEO-strategie ontwikkelen? Allereerst is de groei van het organische aandeel aan websitebezoekers een goede indicatie van jouw zoekmachineoptimalisatie. Genereer je maandelijks meer organische bezoekers? Dan worden je pagina’s waarschijnlijk hoger in de zoekresultaten getoond. In Google Analytics kun je goed zien per kanaal hoeveel websitebezoekers het genereert, wat de gebruikersstatistieken zijn en hoeveel het oplevert.
Via Google Search Console kun je de organische prestaties gedetailleerd bijhouden. Op welke zoekwoorden word je gevonden? Hoeveel vertoningen krijg je per zoekwoord en hoeveel clicks heeft dat opgeleverd? Met deze verhoudingen kun je ook interessante zoekwoorden identificeren om te gebruiken in je content. Daarnaast kun je via Google Search Console ook je sitemap aanleveren.
Naast Google Analytics en Google Search Console bestaan er ook andere betaalde tools die je kunt gebruiken om je SEO meetbaar te maken. Websites als SEMrush of SEranking leveren veel informatie op het gebied van SEO en helpen je om jouw SEO-strategie te optimaliseren voor het beste resultaat.
Hulp nodig?
SEO is een vak apart. Het vereist kennis van de materie, tijd en moeite om organisch resultaat te behalen op Google. En dat is niet niks. Bij Woeler zijn we gespecialiseerd in online marketing. Besteed jij je online marketing liever uit? Wil je een keer sparren met onze marketingadviseurs? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek en ontdek wat Woeler voor jouw online marketing kan betekenen.