Hoe bouw je een eigen succesvolle mailinglijst? - Woeler

Hoe bouw je een eigen succesvolle mailinglijst?

Een mailinglist is niks anders dan een lijst met de namen en e-mailadressen van jouw klanten. Voeg hier voor de volledigheid nog een geboortedatum, adres en eventueel interesses aan toe. Wanneer je de e-mailadressen wil gebruiken voor andere doeleinden dan bijvoorbeeld een afspraakbevestiging dan is het belangrijk dat hier vooraf toestemming voor is gegeven. Benoem dus wel altijd even waar je de gegevens voor gaat gebruiken.

Waarom is een mailinglijst belangrijk voor bedrijven?

Er zijn een tal aan redenen te noemen waarom het opbouwen van een mailinglijst belangrijk is. Enkele voordelen zijn:

Door het inzetten van e-mail marketing kun je jouw publiek op een persoonlijke en directe manier bereiken;
E-mail marketing heeft een hoge Return On Investment (ROI);
Het inzetten van e-mail marketing is relatief goedkoop en effectief;

Lees in onze blog 7 redenen waarom e-mail marketing een must is voor jouw marketingstrategie alles over het inzetten van e-mail marketing voor jouw bedrijf en hoe belangrijk het is om een mailinglijst op te bouwen.

Hoe bouw je een mailinglijst op voor jouw bedrijf?

Het verzamelen van e-mail adressen kan op verschillende manieren. De meest voorkomende manier is het verzamelen van e-mail adressen via een pop-up op de website. Je kunt deze pop-up maken in een e-mail marketing programma als Mailchimp. Op deze manier kun je de pop-up opmaken in de huisstijl van jouw website.

Hoe maak je een goede pop-up?

Een pop-up is een bericht wat op de voorgrond verschijnt over de bestaande content van een pagina. De boodschap verschijnt zonder actie van de gebruiker, maar vereist vaak wel een actie om het venster te sluiten. Het is belangrijk dat jouw bezoeker niet geïrriteerd raakt door de pop-up die in het beeldscherm verschijnt. We hebben enkele tips voor het maken van een goede pop-up op een rijtje gezet:

Vermijd woorden als nieuwsbrief. Breng bezoekers op de hoogte van voordelen van een inschrijving zoals bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen of acties;
Bezoekers melden zich niet zomaar aan voor jouw mailinglijst. Geef ze een nieuw, persoonlijk en verrassend cadeau. “Schrijf je in om op de hoogte te blijven van persoonlijke aanbiedingen en ontvang 5% korting op jouw volgende aankoop”;
Geef het kruisje van de pop-up duidelijk weer om irritatie bij de bezoeker te voorkomen.

Naast bovenstaande tips is er nog een een vierde en belangrijke tip, namelijk: laat de bezoeker niet te veel velden invullen in je pop-up. Hoe meer gegevens jouw bezoeker moet invullen, hoe eerder jouw bezoeker afhaakt. Stuur in plaats daarvan na een paar dagen een aanmeldformulier waarin verdere persoonlijke gegevens kunnen worden ingevuld. Dit is ook een mooi moment om nog een kleine korting weg te geven. Onthoud dat hoe meer gegevens je in kaart hebt van een bezoeker, hoe persoonlijker en gerichter je deze persoon kunt benaderen met jouw e-mails.

Het instellen van een pop-up in MailChimp
MailChimp is een marketing automation platform wat je kunt inzetten voor het versturen van (automatische) e-mails. Dit platform maakt het ook mogelijk om een pop-up te maken voor op jouw website. Je kunt een pop-up gemakkelijk instellen met de volgende stappen:

Open MailChimp en klik in het linkermenu op audience;
Klik op audience dashboard;
Klik op signup forms;
Selecteer subscriber pop-up. 

Je kunt nu gemakkelijk jouw pop-up samenstellen. Pas het lettertype, de kleur en de layout aan om de pop-up in jouw huisstijl te maken. Vergeet ook niet in te stellen op welke plek jij je pop-up wil weergeven in het scherm (in het midden van je scherm of rechts onderin) en na hoe veel seconden je deze pop-up wil weergeven. Ons eigen WaaS platform heeft een standaard intergratie met MailChimp waardoor je gemakkelijk e-mailadressen kunt verzamelen.

E-mailadressen verzamelen op locatie

Ook als je geen webshop hebt, kun je een mailinglijst aanleggen. Je kunt e-mailadressen verzamelen in jouw winkel of showroom. Maak bij een verkoop van een artikel direct een klantaccount aan. In dit account staan gegevens als naam, geboortedatum, woonplaats en natuurlijk het e-mailadres. Koppel ook de (eerdere) aankopen aan dit account. Op deze manier kun je inzichtelijk maken in welke productcategorieën deze klant geïnteresseerd is waardoor je persoonlijke e-mails kunt versturen over deze of verwante categorieën.

Hoe gebruik je een mailinglijst in jouw voordeel?

E-mailmarketing ontwikkelt zich tot een steeds krachtiger kanaal om in contact te komen en te blijven met je (potentiële) doelgroep. Lees in onze blog 7 redenen waarom e-mail marketing een must is voor jouw marketingstrategie alles over het inzetten van e-mail marketing voor jouw bedrijf. 
Wil je meer advies over het verzamelen van e-mailadressen of het inzetten van e-mail marketing? Onze specialisten staan voor je klaar! Neem hieronder contact met ze op.