Hoe maak ik content die anno 2022 nog relevant is? - Woeler

Hoe maak ik content die anno 2022 nog relevant is?

Door de nieuwe algoritme van Instagram en Facebook is het bereik van organische content niet meer is wat het geweest is. Het inrichten van sociale kanalen in de look and feel van jouw bedrijf is belangrijker dan ooit. In onderstaande blog, leggen we uit waarom.

Welke content plaats je op welk platform?

Als bedrijf maak je vaak gebruik van meerdere social media kanalen: Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest en misschien wel Tiktok. Nu kun je jezelf de vraag stellen welke content plaats ik op welk platform? We hebben een korte guide voor je gemaakt!

Wat is relevante content voor Facebook?

Facebook is vooral gericht op interactie met jouw volgers. Om deze doelgroep te bereiken heeft het geen zin om hele lappen tekst met informatie neer te zetten. Het is ook goed om in je achterhoofd te houden dat mensen een oneindige stroom aan Facebook berichten zien. Durf daarom op te vallen! Een bewegend beeld zal sneller de aandacht trekken dan een stilstaande video. Maak je geen zorgen, je hoeft geen pro video editor te zijn om dit te kunnen bewerkstelligen. Met de templates van Canva kom je al een heel eind!

Wat is relevante content voor Instagram?

Wat voor soort content het meest relevant is voor Instagram mag duidelijk zijn: foto’s! Dit platform richt zich volledig op het visuele aspect van social media. Voeg aan jouw beeld een korte beschrijving toe met bijpassende hashtags en je bent klaar om te gaan. Let hierbij wel op of de foto’s goed bij elkaar passen op jouw feed door het gebruik van bewerking en filters. Weet je niet zeker of de foto’s goed bij elkaar passen? Maak dan gebruik van een preview app als Sked, Planology of Later. Op die manier kun je van te voren zien hoe je profiel eruit komt te zien.

Instagram stories
Maar… In deze tijd is Instagram zoveel meer dan alleen een mooie feed. Zo kun je jouw organische bereik vergroten door het goed inzetten van stories. Door Instagram stories zijn we Instagram ook heel anders gaan gebruiken. Stories zijn ooit begonnen als een imitatie van het toentertijd populaire Snapchat. Als bedrijf kun je Instagram stories gebruiken om actief in contact te blijven met je trouwste volgers en tegelijkertijd ontdekt te worden door nieuw publiek. Instagram stories zijn leuk om te bekijken en het vluchtige format maakt alles minder serieus. We zetten de voordelen om dit in te zetten voor jouw bedrijf op een rijtje:

Actieve gebruikersgroep: elke dag bekijken meer dan 500 miljoen mensen Instagram Stories;
Makkelijk om te maken: het maken van een foto voor je Instagram feed kost over het algemeen de nodige aandacht en tijd. Voor een goede Instagram story heb je eigenlijk niet meer nodig dan een snel idee, een interessant moment en wat creativiteit;
Interactie: door het inzetten van een vraag sticker of een poll kun je gemakkelijk de interactie aangaan met je doelgroep. Weet je niet zeker of je een bepaald product moet toevoegen aan je assortiment? Test dit met een poll in Instagram Stories en binnen mum van tijd weet je hoe jouw volgers hierover denken;
Doorlinken: je kunt in Instagram stories gemakkelijk linkjes toevoegen waardoor mensen direct door kunnen klikken naar bijvoorbeeld jouw website.

Wil je graag creatieve hulp bij het maken van jouw stories? Ook hier zijn een talloze hulp apps voor als StoryChic, Unfold of StoryArt. Vergeet ook niet je stories op te slaan in je highlight op je Instagram profiel. Zo kunnen jouw nieuwe volgers altijd terug zien waar je als bedrijf mee bezig bent.

Live op Instagram
Wil je écht de volledige interactie opzoeken met jouw volgers, dan kun je live gaan op Instagram. Je kunt bijvoorbeeld live een rondje door de showroom lopen terwijl de kijkers hun vragen kunnen stellen. Kun je niet direct antwoord geven op deze vraag? Vraag ze dan om een direct bericht te sturen. Zo heb je direct de contactgegevens én interactie met jouw klant. Win-win situatie!

Wat is relevante content voor LinkedIn?

Anno 2022 moeten we ook LinkedIn niet vergeten als belangrijk onderdeel binnen de social media strategie. LinkedIn is, meer dan andere social media platformen, voornamelijk gericht op bedrijven en business-to-business. Wel kan het als bedrijf zijnde erg voordelig zijn om je binnen dit platform kenbaar te maken. Voordelen van LinkedIn voor je bedrijf zijn bijvoorbeeld het vergroten van je vindbaarheid, het promoten van diensten of producten, nieuwtjes delen, werknemers tonen binnen je bedrijf en je kan er natuurlijk vacatures plaatsen.

Maar wat plaats je nou eigenlijk op een platform als LinkedIn? Goede content op LinkedIn is content die resoneert en die mensen raakt. Je spreekt een bepaalde doelgroep aan en je stimuleert interactie. Het helpt als je content visueel sterk is. Ontwerp mooie ‘scrollstoppende content’ zodat je opvalt in de tijdlijn. Je post kan bestaan uit platte tekst, een tekst met een foto, een teaser met een link naar een blogpost, een video of een document.

Ook voor LinkedIn content is het handig om hashtags te gebruiken, zo is niet alleen je content beter vindbaar, maar stimuleer je ook interactie en krijgt je post meer bereik.

Tip: het gebruik van 3 a 4 hashtags in een post werkt het beste. Kies voor 2 relevante, branchespecifieke hashtags en één leuke of gelinkt aan je bedrijf.

Meer weten over relevante content?

Kortom, zorg als bedrijf dat je actief bent op jouw social media platformen en zorg dat de uitingen aansluiten bij de huisstijl van jouw bedrijf. Durf de interactie aan te gaan met je volgers en onderscheid je op deze manier van de rest. Heb je hulp nodig bij het uitwerken van jouw social media platformen? Onze creatieve marketeers staan graag voor je klaar!