Nieuwe features Pinterest: hoe zet ik dit in voor mijn bedrijf?
De nieuwste mogelijkheden van Pinterest voor jou op een rij! Pinterest kun je niet meer wegdenken uit jouw huidige marketingstrategie. Hoe kun je de nieuwste tools van Pinterest goed inzetten voor jouw bedrijf en een optimaal resultaat behalen? In deze blog geven we daar antwoord op!
Wat is Pinterest?
Pinterest is het best te omschrijven als een online visuele zoekmachine waar je inspiratie kunt opdoen. Als een grote catalogus vol met inspirerende afbeeldingen. Deze afbeeldingen kun je als gebruiker opslaan op borden. Hierop verzamel je de beste, leukste en meest inspirerende pins (afbeeldingen). Het grootste verschil met andere sociale media platformen als Instagram en Facebook is dat er veel minder interactie is op dit platform. Pinterest ziet zichzelf daarom niet als social media platform, maar als online zoekmachine. Waar op andere platforms wordt gezocht op de merknaam, is op Pinterest 97% van de zoekopdrachten merkloos. Denk hierbij aan zoektermen als bank, tv-meubel of eettafel. Pinterest kent talloze categorieën waarop gezocht wordt. Denk aan recepten, interieur, mode, reizen, hobby's, etc. Uit onderzoek is gebleken dat negen van de tien gebruikers Pinterest zien als een oase van rust terwijl dit bij andere platformen slechts drie van de tien is. Daarnaast zeggen acht van de tien gebruikers dat zij Pinterest zien als een positief iets.
Wat is Pinterest Predict?
We hebben al een aantal onderscheidende factoren van dit platform genoemd, maar wat Pinterest nog meer onderscheidt is dat zij niet meedoen aan trends wanneer deze al zijn begonnen, maar zij maken een voorspelling van de trends die nog gaan komen: Pinterest Predicts. Nu kun je jezelf afvragen: werkt dit? Van de voorspelde trends die de afgelopen twee jaar zijn gedaan zijn acht van de tien voorspellingen uitgekomen. Uit onderzoek is gebleken dat trends op Pinterest langer duren dan op andere platformen. Hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Door middel van Pinterest Predicts kun je slim inspelen op de komende trends en op het succes van deze trends meeliften.
Per trend wordt door Pinterest ook een voorspelling gedaan welke doelgroep welke trend interessant vindt. Op deze manier kun je als bedrijf heel gericht gaan targetten. Pinterest zegt zelf: “Own the trend that starts earlier, grows faster and lasts longer”. Een van de trends die Pinterest heeft voorspeld voor 2022 is Oh My Goth. Pinterest voorspelt dat goth haar weg vindt naar het grote publiek in alle leeftijdscategorieën. Al deze trends zijn terug te vinden op pinterestpredicts.com.
Hoe werkt Pinterest Shopping?
Pinterest gaat het dit jaar mogelijk maken om jouw doelgroep een window shopping experience te bieden. Your Shop is een nieuwe tool in de Pinterest app die het mogelijk maakt om directe aankopen te doen in de app. Your Shop is zoals het woord al zegt, volledig ingericht voor jou en ziet er dus voor iedere gebruiker anders uit. Your Shop is aangepast op jouw wensen, interesses en smaak aan de hand van jouw zoekgedrag op Pinterest. Het voordeel is dat je direct in de app kunt afrekenen; je hoeft hiervoor niet door te klikken naar een andere pagina. Zoals Julie Towns, hoofd product marketing bij Pinterest zegt: “It’s as simple as see it, love it, buy it”. Het enige wat je als bedrijf hiervoor hoeft te doen is het uploaden van je productcatalogus. Dit is een lijst met producten die live worden weergegeven op de webshop inclusief de bijbehorende informatie zoals de productnaam, een afbeelding, prijs, etc. De producten kunnen dan worden omgezet naar pins waardoor je ze kunt gaan promoten. Pinterest heeft een proefversie uitgerold om te kijken naar het effect van shopping ads. Hieruit is gebleken dat bedrijven die shopping ads inzetten drie keer zoveel conversies hebben en dat de ROAS (Return On Ad Spend) twee keer hoger is. Daarnaast is ook het bedrag wat ze uitgeven hoger dan op andere platformen. Tot slot was het opvallend dat de winkelmand op Pinterest maar liefst 85% meer gevuld wordt dan op andere platformen. Dit kan komen omdat de doelgroep van Pinterest meer open staat voor nieuwe merken.
Stel je voor: jij doet een prijsaanpassing aan een bepaald product op jouw webshop omdat een artikel in de sale is. Dan is het belangrijk dat de productcatalogus van Pinterest dit gelijk oppakt en geen verkeerde prijs weergeeft in de advertentie. Om deze reden lanceert Pinterest dit jaar een shopping API die ervoor zorgt dat je catalogus altijd up to date is en Pinterest dus nooit een verkeerde prijs of voorraad weergeeft. Een API is een software-interface die het mogelijk maakt dat twee applicaties met elkaar kunnen communiceren. De shopping API maakt het dus mogelijk dat een aanpassing op de webshop direct doorgezet wordt naar de productcatalogus van Pinterest.
Collection ads
Naast de shopping ads kun je ook kiezen voor collection ads. Je ziet dan één product groot uitgelicht en daaronder kleinere producten. In praktijk blijkt dat dit zorgt voor vollere winkelwagens!
Wat zijn Merchant Details op Pinterest?
Vandaag de dag kiest een consument niet zomaar voor een merk. Een consument kijkt eerst of het merk aansluit bij hun persoonlijke waarden. Merchant Details is een nieuwe feature op Pinterest waarmee bedrijven direct kenbaar kunnen maken wie ze zijn, waar zij voor staan en wat hun kernwaarden betekenen. De Merchant Details worden bovenaan de pagina weergegeven. Pinterest gaat uit van vijf kernwaarden, namelijk:
1. Eco-friendly: je bevordert milieuduurzaamheid en/of gebruikt geüpcyclede of gerecycleerde materialen.
2. Inclusive: je promoot het maken en op de markt brengen van producten voor een breed scala van lichaamstypes, leeftijden en/of etniciteiten.
3. Invested in good: je bevordert filantropische donaties als prioriteit en/of bent een geregistreerde B Corporation (bedrijven die voldoen aan de hoogste normen inzake sociale en milieuprestaties)
4. Personal touch: je promoot ambachtelijke, handgemaakte producten en/of innovatieve winkel- en leveringsmogelijkheden.
5. Responsibly sourced: je bevordert ethische praktijken of transparante productieprocessen, ingrediëntenlijsten en/of bent fairtrade gecertificeerd.
Naast het benoemen van de kernwaarden van jouw bedrijf kun je ook met een Merchant Detail aangeven of je binnen een bepaalde community valt. Pinterest kent zeven communities:
1. Black-owned
2. Latinx-owned
3. API-owned
4. Indigenous-owned
5. Woman-owned
6. LGBTQ+ owned
7. Disability-owned
Uit onderzoek is gebleken dat 16% van de doelgroep sneller overgaat tot aankoop wanneer de Merchant Details zijn ingezet. Ook is gebleken dat 60% van Gen Z (geboortejaar 1996-2005) bereid is om meer te betalen voor een eco-friendly product. Om gebruik te kunnen maken van deze feature moet je een Verified Merchant zijn op Pinterest. Op deze manier weten jouw paginabezoekers dat Pinterest jouw account goedgekeurd heeft en daarom betrouwbaar is. Op deze manier weet de doelgroep dat Pinterest jouw account gescreend heeft. Je kunt dit aanvragen via de Pinterest business site.
Hoe werkt product tagging in idee pins?
Je kunt vanaf nu producten taggen bij een idee pin. Op deze manier kun je met je volgers delen wat jij leuk vindt. Creators op Pinterest zijn mensen die originele content maken om een community op te bouwen en anderen te inspireren met hun ideeën. Iedereen die content op het platform maakt, kan een maker zijn! Wanneer een creator een bedrijf tagt in de pin, kan het bedrijf dit accepteren en deze ook weer promoten.
Pinterest uitbesteden?
Al met al, Pinterest wordt steeds breder inzetbaar en daarmee interessant voor jouw bedrijf. Ben je benieuwd hoe wij dit platform voor jouw bedrijf kunnen inzetten? Neem dan hier contact met ons op. We helpen je graag met het uitwerken van jouw passende marketingstrategie!