Geef jij Facebook een eerlijke kans? - Woeler

Geef jij Facebook een eerlijke kans?

Doel Facebook Ads

Facebook Ads kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Wil je relevant verkeer realiseren, voor meer merkbekendheid zorgen of uiteindelijk meer sales? Facebook is voor alle doeleinden een geschikt platform. Het is echter nooit zo makkelijk als je denkt. Zelfs binnen één doel heb je rekening te houden met verschillende factoren. Wist jij bijvoorbeeld dat Facebook ook twee doelen tegelijkertijd kan dienen?

Voorbeeld

Deze case is hier het perfecte voorbeeld van. Voor onze klant SUITE702 adverteren wij sinds juni op Facebook middels een bewezen trechtermodel waarbij conversies uiteindelijk de doelstelling is. Om deze reden creëren wij een funnel van meerdere fases. In dit geval hebben we gekozen voor twee fases, waarbij we in de eerste fase van de funnel ons richten op verkeer en in de tweede fase van de funnel op aankopen/omzet, waarbij we het eerder gerealiseerde verkeer op volgen middels retargeting. Als we kijken naar deze klant, dan laat de interface van Facebook ons zien dat er gestarte betalingen zijn gerealiseerd en dus ook omzet/aankopen, zie afbeelding 1 en 2.

Schermafbeelding 2020 03 05 Om 09 50 34

Echter, als de klant naar Google Analytics kijkt, dan worden er geen conversies/aankopen toegekend aan de Facebook advertenties. In deze situatie geeft de klant bij ons aan dat zijn Facebook advertenties niet werken. Als we een kleine zijstap maken, dan heeft dit onder andere te maken met de verschillende attributiemodellen. Op basis van het GA attributiemodel zou Facebook wellicht geen eerlijke kans krijgen. Waar kijken wij dan nog meer naar? Onder andere naar de totale uplift om bepaalde aspecten in perspectief te plaatsen. We weten tenslotte dat Facebook twee doelen tegelijkertijd kan dienen.

In de overall performance is er vanaf juni (het moment dat wij begonnen met Facebook advertenties) een groei te zien in verkeer en omzet. Als we deze data goed bekijken, dan valt het op dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door paid search. In eerste instantie is dit gek, want heeft de groei dan niets te maken met de start van onze Facebook advertenties? In deze situatie kunnen we aannemen dat Facebook ondersteunend is aan een ander kanaal. Om deze reden zoomen we verder in op de performance per kanaal.

Schermafbeelding 2020 03 05 Om 10 03 28

Paid search
Paid search heeft met 30% het grootste aandeel in de overall performance en deze groei laat zich ook vanaf juni zien. Het aandeel van paid search wordt mogelijk gemaakt door de branding campagnes in Google Ads. 70% van de branding campagnes zijn namelijk goed voor een aandeel van 30% in de overall performance. Wat zijn dan branding campagnes? Bij branding campagnes wordt alleen geadverteerd op de bedrijfsnaam van een bedrijf. Een groei in naamsbekendheid betekent vaak ook een groei in de branding campagnes op Google Ads.

Hier speelt de ondersteunende rol van Facebook een belangrijke rol in. Met onze Facebook advertenties bereiken wij namelijk mensen die nog niet eerder van de klant hebben gehoord. Bij deze doelgroep laten we advertenties zien waar wordt gewerkt aan de beeldvorming van het bedrijf. Het is algemeen bekend dat bezoekers zich over verschillende kanalen oriënteren en in deze situatie is het zo dat zij eerst een Facebook advertentie zien en vervolgens het bedrijf (of de bedrijfsnaam) zoeken op Google. Dit wordt opgevangen met Google Ads en uiteindelijk kent Google Analytics hier de omzet aan toe, waardoor het lijkt alsof Facebook geen aandeel heeft gehad maar - op basis van totale uplift - wel degelijk het geval is geweest.

Schermafbeelding 2020 03 05 Om 10 04 54

Wil je meer weten over Facebook Ads en wat dit voor jou kan betekenen? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

Wat zou je graag van ons willen ontvangen?