Hoe maak ik mijn webshop tot een groot succes door middel van CRO?
“Hoe kan ik mijn bezoekers omzetten naar converterende klanten?” Dat is een vraag die wij vaak krijgen. Helaas is er geen gouden formule die werkt voor elke klant. Wel weten we bij Woeler welke stappen we moeten nemen en welke losse onderdelen elkaar moeten versterken. Of je nu al een lopende webshop hebt of je start bij nul; onze online marketeers staan klaar om je aan de hand mee te nemen op de route naar een goed converterende webshop om zo het beste resultaat te behalen!
Veel gemaakte fouten die wij vaak merken op een website, zetten we hieronder op een rijtje:
Waarom is een goede webshop belangrijk?
Stel je voor: je komt een tal aan mooie doordachte marketing uitingen tegen van een bedrijf, je ziet mooie banners op straat en komt op sociale media verschillende mooi opgemaakte advertenties tegen. Je raakt getriggerd en bent toch wel nieuwsgierig geworden naar het bedrijf waardoor je besluit door te klikken naar de website. Eenmaal op de website kun je de informatie waar je op zoek naar bent niet vinden, de producten staan niet mooi gepresenteerd om maar niet te spreken over de check-out waar je voor je gevoel drie keer dezelfde informatie moet invullen voor je over kunt gaan tot betalen. Kortom: de verwachting die jij had door de marketinguitingen van het bedrijf kwamen niet overeen met de ervaring die jij uiteindelijk op de website hebt. Grote kans dat je nu afhaakt.
Wij merken vaak dat klanten het succes van de advertenties relateren aan het budget en de uitingen die worden weergegeven. Dit is natuurlijk deels waar, maar uiteindelijk moet de conversie op de webshop plaatsvinden waardoor aandacht hiervoor (wellicht) nog belangrijker is. Binnen de website moet een klant continue bevestigd worden dat hij/zij de juiste keuze aan maken is. Dit is overigens dé reden waarom wij onze WaaS dienst zijn gestart. Wij willen graag ook invloed hebben op de basis en de klant een high-end maar betaalbaar alternatief bieden voor hun vaak verouderde website.
Het succes van Trend Table
Een goed voorbeeld is onze klant Trend Table. We begonnen in januari 2021 bij nul: de klant had net zelf een nieuwe webshop gelanceerd waarop nog geen aankopen waren gedaan. Onze CRO (Conversion Rate Optimization) specialist is gaan kijken naar verbeterpunten en heeft deze in kaart gebracht voor de klant.
Zo heeft hij onder andere gebruik gemaakt van tools als Hotjar. Hotjar is een set aan analytische tools die je helpen om kwalitatieve data te verzamelen. Een mooie functie binnen Hotjar is de heatmap. Heatmaps zorgen ervoor dat wij en de klant de scrolldiepte van de klant kunnen visualiseren.
Uiteindelijk heeft de klant naar aanleiding van onze aanbevelingen verschillende optimalisaties doorgevoerd, namelijk:
Het beter in beeld brengen van afwerkingen van de producten;
Wat was het resultaat?
De eerste aankopen hebben plaatsgevonden in de derde maand van de start. In het hoogseizoen is er een ROAS (Return On Ad Spend) van 70 behaald. De ROAS bereken je door de opbrengst te delen door de advertentiekosten. Het cijfer dat daaruit rolt, geeft aan hoeveel een geïnvesteerde euro heeft opgeleverd. In dit geval geeft 1 EUR dus 70 EUR terug. Ook hebben we de kennis die we het afgelopen jaar hebben opgedaan voor de klant weer kunnen meenemen. Door vroeg de campagnes juist in te zetten en het budget goed te verdelen, hebben we vroeg in het seizoen al mooie resultaten kunnen behalen met een ROAS van 26.
Door de groei van Trend Table werd het voor de eigenaar nogal druk en kon hij het niet meer alleen aan. Daarom hebben we een campagne opgezet om nieuw personeel te werven, met succes. Dit alles binnen een jaar na start van de samenwerking!
Hoe nu verder?
We gaan nu werken aan het verhogen van de vaste inkomsten door te blijven optimaliseren van de geteste campagnes, het verhogen van showroom bezoek met de nieuwe showroom campagne en het verbeteren van de SEO, product teksten en afbeeldingen.
Ben je ooit uit geoptimaliseerd?
Het optimaliseren van jouw website is niet een eenmalig iets. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk en wat vandaag werkt is geen succes voor morgen. Wil je graag dat één van onze CRO specialisten met je meekijkt? Klik dan hier.