Wat is Google's Performance Max? - Woeler

Wat is Google’s Performance Max?

De nieuwe Performance Max campagnes van Google Ads. Is het de nieuwe holy grail? Wat wij hebben ervaren is dat het belangrijk is om Performance Max naast de andere campagnes te zetten. Voeg Performance Max toe aan het account en check minimaal elke dag wat het doet met zowel de eigen resultaten als die van de andere Search en Shopping campagnes.

Onze aanpak

Allereerst is het belangrijk om vooraf te bepalen over welke periode we zullen kijken en hoe accounts reageren op Performance Max kijkend naar budgettering. Wij hebben gekeken naar de periode 1 februari t/m 31 maart 2022. Qua budget hebben we accounts gekozen die flink uiteenlopen. We hebben er daarnaast voor gekozen om het ook bij accounts te testen met allen een ander aanbod & budget. Dit om de impact van Performance Max op verschillende soorten accounts te bekijken.

Wij hebben klanten uit de volgende branches gekozen:

1. Interieurstyling bureau met een maandelijks budget van € 500,- waar leads het doel zijn.
2. Online speelgoedwinkel met een maandelijks budget van € 1000,- waar online aankopen het doel zijn.
3. Online hobbywinkel met een maandelijks budget van € 1500,- waar eveneens online verkopen het doel is.
4. Online e-commerce woonwinkel met een maandelijks budget van € 10.000,- waar online verkopen het doel is.

Want hoe zullen de standaard Shopping en Smart Shopping campagnes reageren op de toevoeging van Performance Max? En wat gebeurt er met de resultaten van branding campagnes?

Het gebruiksgemak van Performance Max

De manier van het opzetten van Performance Max is te vergelijken met dat van het opzetten van een Smart Shopping campagne. Bij beide maak je gebruik van de feed, teksten en extra beeldmateriaal. Echter is dit bij de Performance Max veel uitgebreider. Doordat er wordt geadverteerd op veel aan Google gelieerde netwerken zoals Youtube, Gmail en Google Maps naast de standaard netwerken als Search en Display. Wat moet er dan allemaal worden toegevoegd? Hieronder een opsomming:

Datafeed (optioneel);
Afbeeldingen & logo’s;
Eventuele video’s;
(Lange) koppen;
(Korte) beschrijvingen.

Verder kun je zelf een call-to-action kiezen en vanuit hier ga je door naar het kiezen van een doelgroep, of zoals Google het zelf noemt: een doelgroepsignaal. Hierin kies je zelf of je één of meerdere aangepaste segmenten (mensen op basis van zoekactiviteit), mensen die eerder interactie met het bedrijf hebben gehad en mensen op basis van interesses en andere gedetailleerde demografieën toevoegt.

Al met al voelt het als een heleboel informatie aanleveren zonder daar weinig grip op te hebben qua hoe dit wordt gebruikt en gecombineerd. Door het doelgroepsignaal en de mogelijkheden die daarbij komen kijken voelt het wel alsof je nog enigszins in de driver's seat zit qua invloed op de campagnes.

Performance Max, onze eerste ervaringen

Al met al kregen we dus variërende resultaten terug. Hieronder de meest opvallende zaken:

De inzichten die Google geeft zijn veel summierder dan wat we gewend zijn. Je krijgt inzicht in zoektermen, maar vooral op basis van aantallen en niet op de kwaliteit hiervan en of dit aansluit op de doelgroep. Dat maakt het voor nu lastig optimaliseren.
Wat ons is opgevallen is dat Performance Max veel resultaat “wegsnoept” bij Shopping campagnes. Maak je nog geen gebruik van Shopping campagnes, dan kan de toevoeging van Performance Max een positieve impact hebben op de resultaten. Maak je gebruik van verschillende Shopping campagnes, dan zal het gevolg kunnen zijn dat de resultaten hiervan flink minder worden.
De inzet van de Performance Max campagne zal bij lopende accounts echt per account moeten worden getest en de impact moet superstrak worden gemonitord. Wat we kennen en weten van de andere campagnes, biedt geen garantie of insights voor hoe de Performance Max zal lopen. En ook niet hoe de reeds lopende campagnes zullen gaan presteren.

Hoe nu verder?

Wat wij hebben ervaren is dat het belangrijk is om Performance Max naast de andere campagnes te zetten. Voeg Performance Max toe aan het account en check minimaal elke dag wat het doet met zowel de eigen resultaten als die van de andere Search en Shopping campagnes. Zoals eerder genoemd zijn de insights die we krijgen vanuit Performance Max niet toereikend genoeg. Aan de hand van de andere lopende accounts kunnen we beter monitoren wat er gebeurt na het toevoegen van Performance Max aan het account.

Echter biedt het toevoegen van Performance Max aan het account in dit stadium ook voordelen. Er wordt extra data verzameld waardoor het account groeit. In de toekomst zal dit erg waardevol zijn omdat Performance Max de toekomst van Google Advertising zal zijn.
Wil jij weten wat Performance Max voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op of met jouw marketeer. Klik hier!