Adwords: Welke campagnetypen zijn er en welke kies je?

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Adwords: Welke campagnetypen zijn er en welke kies je?

Adwords (SEA) is een vorm van adverteren waardoor je hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan, althans dat is wat je vaak hoort. Dit klopt, maar Adwords is nog veel meer dan dat. Naast het adverteren in het zoeknetwerk zijn er namelijk nog vijf ander campagnetypen.  In dit blog geven wij een korte beschrijving van de campagnetypen en leggen wij uit waar je de campagnes voor kunt gebruiken.



Campagne in het Zoeknetwerk   

De bekendste vorm van adverteren met Google Adwords is het adverteren in het Zoeknetwerk. Dit zijn betaalde tekstadvertenties die weergegeven worden bovenin de resultaten van de zoekmachine, websites van Google en websites van aangesloten partners. Tekstadvertenties in het Zoeknetwerk schrijf je met als doel dat mensen op je advertentie klikken. Via Adwords kun je zelf aangeven op welke zoekwoorden je wel en juist niet gevonden wil worden. Door je advertentieteksten en landingspagina’s aan te laten sluiten op de zoekopdrachten die een consument invoert zorg je ervoor dat je relevant adverteert en uiteindelijke goed gevonden wordt in Google.

Wanneer kies je hiervoor?

Als je mensen wil bereiken die via Google op zoek zijn naar je bedrijf of je producten. Als je goed adverteert kan dit uiteindelijk voor flink wat websitebezoekers en daarmee meer conversies zorgen.


Campagne in het Display netwerk

Wat veel mensen niet weten is dat het merendeel van de  banners die je op websites voorbij ziet komen ook opgezet zijn vanuit Google Adwords. Met Google Adwords kun je als adverteerder namelijk banners uitzetten op websites die aangesloten zijn bij het Display Netwerk. Dit zijn visuele advertenties die weergegeven worden op bijvoorbeeld websites als bijvoorbeeld telegraaf.nl en nu.nl.

Wanneer kies je hiervoor?  


Om mensen te bereiken die je bedrijf of product nog niet kennen. Als je bijvoorbeeld weet dat jouw doelgroep zich op bepaalde categorieën of specifieke websites bevindt, kun je ervoor kiezen om daar banners te laten verschijnen. Deze advertenties zijn ook uitstekend geschikt voor remarketing. Je komt deze advertenties vaak tegen nadat als je als consument bepaalde producten op een website hebt bekeken. Als je in een webshop bijvoorbeeld schoenen bekeken hebt, zie je deze schoenen later in een banneradvertentie terugkomen op een website als telegraaf.nl.



Shopping advertentiecampagne 

Naast de tekstadvertenties zie je als je in Google op bepaalde producten zoekt ook shopping-advertenties verschijnen. Dit zijn productadvertenties die een korte tekst, prijs en afbeelding bevatten. Dit zijn advertenties waarop een consument klikt als hij of zij serieus geïnteresseerd is in het product.

Wanneer kies je hiervoor?   

Je een webshop hebt waar je producten verkoopt en je qua prijzen goed mee kunt met de concurrentie. Prijs is namelijk iets wat heel belangrijk is bij deze advertenties, omdat consumenten dit direct zien bij de vertoning van een shoppingadvertentie.


Video advertentiecampagne    

Met Adwords kun je ook videoadvertenties inzetten. Deze advertenties kunnen weergegeven worden in Youtube video’s en video’s op websites van partners van Google. Met deze video’s kun je als bedrijf in beeld en geluid een korte introductie van je bedrijf en/of product geven.  

Wanneer kies je hiervoor?  

Als je iets nieuws wilt promoten. Het is vooral sterk als je een bedrijf, product of dienst hebt wat geschikt  is om visueel onder de aandacht te brengen.


Universele app campagne

Heb je een applicatie in de Google Play of App store? Dan wil je deze natuurlijk goed onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Ook dit is mogelijk met Google Adwords. Jouw app kun je promoten via Youtube, het zoeknetwerk en het Display Netwerk.  

Wanneer kies je hiervoor?   

Als je een app hebt die je goed onder de aandacht wil brengen bij een relevante doelgroep en de doelstelling is dat zoveel mogelijk personen de app direct downloaden. Als iemand op de advertentie klikt komt hij of zij direct in de omgeving waar de app gedownload kan worden.



Conclusie   

Wat je doelstelling ook is en wat voor advertenties je ook wil uitzetten, bijna alles is mogelijk met Google Adwords. Het is belangrijk om vooraf duidelijk te hebben wat je wil bereiken met de advertenties. Zo kun je een goede keuze maken uit de verschillende typen campagnes. Het is ook mogelijk dat je meerdere campagnetypen inzet. Je kunt bijvoorbeeld adverteren in het zoeknetwerk en de personen die je website hebben bezocht daarna retargetten met banner in het Display Netwerk.   

Wil jij ook volop profiteren van de mogelijkheden van Google Adwords? Bekijk dan onze diensten of neem contact met ons op.


Geschreven door Collin Straathof (Social Media Marketeer)

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >