De 10 belangrijkste Facebook ontwikkelingen in 2017

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De 10 belangrijkste Facebook ontwikkelingen in 2017

Polls, uitbreiding van de remarketing opties, omslagvideo’s, store visit advertenties en nog veel meer! Facebook heeft niet stilgezeten in 2017. In deze blog nemen wij je mee in de belangrijkste Facebook ontwikkelingen van 2017.



Facebook heeft verschillende features doorgevoerd bij de mogelijkheden van adverteren en uitbreidingen bij de opties van de Facebook bedrijfspagina zelf.

Facebook bedrijfspagina ontwikkelingen

1. Facebook Polls

Na het succes van de Facebook live video’s heeft Facebook in 2017 de Facebook poll gelanceerd. Aan de hand van 2 opties kan je gericht een keuze voorleggen aan jouw fans. De looptijd van deze optie kun je zelf instellen.

2. Omslagvideo

Om video's op Facebook te bevorderen komt het platform telkens met nieuwe functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld de mogeljkheid om live te kunnen streamen. Daarom is Facebook in 2017 begonnen met het testen van Facebook cover video's in plaats van traditionele foto's. Op deze manier kan je jouw fans een bredere ervaring bieden en daarnaast meer interactie uitlokken. Deze omslagvideo is namelijk het eerste wat jouw fans op de pagina te zien krijgen.

3. Our Story

Sinds kort kun je een persoonlijk verhaal toevoegen aan jouw Facebook bedrijfspagina. Met deze functie kan je een ‘kijkje in de keuken’ geven om nog transparanter over te komen. Hier kan je:

  • Een omslagfoto toevoegen
  • Titel aanpassen
  • Kopjes toevoegen (in verschillende niveaus)
  • Foto’s toevoegen (deze kun je links, rechts of gecentreerd plaatsen)
  • Quotes toevoegen
  • Tekstblokken toevoegen
  • Hyperlinks toevoegen
  • Teksten vetgedrukt en/of cursief plaatsen
  • Opsommingen toevoegen (cijfers en bullets)

Facebook advertising ontwikkelingen

4. Uitbreiding remarketing opties

Wanneer je een Facebook campagne draait, is de targeting op de juiste doelgroep de sleutel tot succes. Naast het inladen van oud-klanten of een nieuwsbrieflijst, het retargeten van websiteverkeer en/of hier een look-a-like groep van maken, kun je nu ook kiezen voor de optie betrokkenheid. Bij deze optie kun je de gegevens van Facebook of Instagram gebruiken.



5. Store visit advertenties

Facebook introduceerde dit jaar twee oplossingen om de online en offline werelden te verbinden: store visit ads en offline events. Ideaal voor bedrijven waar klanten na online oriëntatie offline de aankoop voltooien. Met store visit ads kan je dynamische lokale advertenties maken voor meerdere winkellocacties, zodat je winkelbezoeken en verkoop in de winkel kunt stimuleren. Met deze doelstelling kun je ook mensen targeten binnen een bepaalde afstand van een of meer van je winkellocaties via advertenties die zijn ontworpen om mensen naar de dichtsbijzijnde locatie te verwijzen of contact te laten opnemen met de dichtstbijzijnde locatie. Offline events zijn aankopen die gedaan worden in een fysieke winkel. Bedrijven kunnen de aankoopdata van de fysieke winkels inladen in het Facebook-systeem en de invloed van online impressies op offline aankopen in kaart brengen. Binnenkort kunnen campagnes zelfs geoptimaliseerd worden naar offline aankopen.

6.  Facebook conversiecampagne makkelijker optimaliseren

Als je een conversiecampagne draait, optimaliseert deze doelstelling zich op conversies of klikken. Als je nog niet genoeg conversies draait, zoals bij de start van de campagne, kan je deze het beste op klikken richten. Maar wanneer weet je of je genoeg conversies draait? Hier hoef je niet langer over na te denken, dit doet Facebook voor je met de onderstaande optie:

Je kunt hier kiezen voor standaard of uitgebreid:



7.  Uitbreiding Facebook leadformulier t.b.v. meer kwalitatieve leads

Bij een Facebook leadadvertentie kan je nu nog een extra controlevraag toevoegen. Deze vraag krijgen potentiële leads te zien na het invullen van het leadformulier. Door deze extra vraag kunnen mensen nog afhaken, maar zullen de leads nog relevanter zijn. De extra controlevraag voeg je toe door te klikken op 'een extra disclaimer toevoegen'.

8. A/-B-test maken

Wanneer je een doelstelling kiest in jouw Facebook bedrijfsmanager, kan je ervoor kiezen een A/B-test te maken. Zo kan je verschillende versies van je advertenties testen, zodat je in de toekomstige campagnes de best practices kan gebruiken. Wanneer je een A/B-test maakt, wordt je doelgroep per advertentieset opgesplitst en wordt er één variabele getest (bijvoorbeeld verschillende doelgroepen) om te zien of één advertentieset beter presteert. Vervolgens stelt Facebook een winnende versie vast op basis van de set met de laagste kosten per resultaat.


9. Dynamisch advertentiemateriaal

Dynamische advertenties promoten automatisch onder mensen die interesse hebben getoond op je website, in je app of ergens anders op internet. Zo kan jij veel specifieker jouw doelgroep targeten. Wil jij de personen die iets in het winkelmandje hebben gedaan, maar niet hebben afgerekend, nog een keer bereiken met een advertentie met een eenmalige kortingscode? Of wil je juist jouw klanten bereiken en een upsell voorstellen door middel van een advertentie? Alles is mogelijk. Hierbij is het noodzakelijk om alle Facebook pixels en gebeurtenissen goed te installeren op de website. Upload je productcatalogus en stel je campagne eenmalig in en het werk wordt voor jou gedaan. Alle up-to-date prijzen en voorraden worden door het inladen van de xml.url gehanteerd.

10. Overlay bij productcatalogus campagne

Bij het opzetten van een dynamische advertentie kan je er nu ook voor kiezen om overlays toe te voegen aan elk product in de advertentie. Overlays zijn een manier om de aandacht te trekken met jouw advertentie door productinformatie toe te voegen aan de advertentie. Deze extra informatie kan gaan over prijzen, bezorging of populariteit. Zo kan je ervoor kiezen de exacte prijs of een kortingspercentage toe te voegen aan jouw advertentie. Of je toont enkel de producten waarvoor een gratis bezorging gelden, of je toont de bestverkopende producten in de advertentie. Hierbij kan je zelf de vormgeving kiezen van de extra informatie met betrekking tot de vorm, het lettertype, de kleur en de positie.

Wil jij op de hoogte blijven van de actuele ontwikkelingen op Facebook? Of wil je weten wat online marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een gratis adviesrapport op maat aan! 

Geschreven door Marloes Mulders (Online Marketeer en Marketing Coördinator) 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >