De 6 social media marketing missers

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De 6 social media marketing missers

Social media is momenteel het meeste populaire online activiteit voor zowel de consument als de ondernemers. Het spreekt dan ook voor zich dat een onderneming hier zijn publiek zoekt en conversie realiseert. Meer dan 90% van de ondernemers is al actief op één van de social media kanalen. Maar het openen van een account betekent niet dat dit gelijk conversie of leads oplevert. Door deze 6 missers te vermijden, krijgt u de mogelijkheid uw ROI te verhogen en meer leads en verkoop te realiseren uit social media.



#1. Geen social media strategie

Handelen zonder er over na te denken heeft geen één onderneming groot gemaakt. Minder dan een vijfde van de ondernemingen zegt een goed ontwikkelde strategie te hanteren. Dit is een verrassend laag percentage van de, naar schatting, 150.000 bedrijfspagina’s die de Facebook in Nederland rijk is. Social media gebruikers worden elke seconde van de dag overspoelt met informatie en boodschappen van bedrijven uit diverse branches. Bedrijven die niet beschikken over een social media marketing strategie zullen er dan ook nooit in slagen om een effectieve boodschap over te dragen op de doelgroep. Door het opstellen van een passende strategie met meetbare doelen, het ontwikkelen van scherpe richtlijnen omtrent de boodschap en een strakke contentplanning kan de onderneming succes behalen op social media. Zonder deze strategie kan er geen goede content worden gecreëerd en dit zal de engagement niet ten goede komen.

#2. Geen crossmedia

Veel ondernemingen willen een goede start maken door op elk social medium een profiel te activeren. Helaas worden in de uitvoering van de strategie niet altijd alle profielen actief gehouden of zelfs vergeten. Om het maximale resultaat uit een social media campagne te halen, zouden alle social media kanalen moeten worden gecrosst. Met crossmediale social media realiseert u een groter bereik en vergroot u tevens de kans op blootstelling aan één of meerdere berichten van de onderneming. Daarnaast versterkt een crossmediale campagne de social media boodschap en zorgt er voor dat de fans zich meer betrokken zullen voelen bij de onderneming. Succesvolle crossmediale campagnes hebben tevens een positieve invloed op de SEO van een onderneming. Los van het feit dat er meer externe linkjes naar de website van de onderneming worden geleid, wordt elk sociaal signaal meegenomen in de positionering in de zoekresultaten. Zeer overtuigende redenen voor een onderneming om direct te starten met het crossen van social media kanalen.

#3. Inconsistente tone of voice

Social media heeft als voordeel dat het eenvoudig verkeer naar de website leidt, maar de mogelijkheid om de conversatie met de doelgroep te starten is de echte kracht van social media. Maar hoe gaat u met uw bezoekers om? Hoe spreekt u hen aan? Sommige ondernemingen maken de fout de klanten vanuit hun eigen persoon aan te spreken. Hierdoor het kan snel een te persoonlijke benadering worden. Besteed daarom ook bij het opstellen van de strategie aandacht aan de tone of voice van de social media pagina. Unieke, grappige of uitdagende content vallen vaak goed in de smaak bij de doelgroep, maar zorg ervoor dat u hier niet in doorslaat. Kortom, blijf dicht bij de cultuur van de onderneming. De content geeft ten slotte een weerspiegeling van uw onderneming en daar wilt u professionaliteit mee uitstralen.

#4. Geen afbeeldingen

De consument is visueel ingesteld, de consument verwerkt afbeeldingen dan ook 60.000 keer sneller dan tekst. Toch zijn er nog een aantal ondernemers die geen afbeeldingen aan hun social media berichten toevoegen. Zonde, want uit onderzoek blijkt dat berichten met een afbeelding twee keer meer engagement genereren dan berichten zonder. Daarnaast is Facebook ook een groot voorstander van berichten met een visuele toevoeging en toont deze dan ook vaker in de tijdlijn van de fans dan enkel tekstuele berichten. Een aantal trendsetters hebben de visuele creativiteit op Facebook goed onder de knie. Neem een voorbeeld aan Mohammad die met een uniek design van de header en de profielfoto zich onderscheid van de menigte. Een trend die we het komende jaar ook steeds vaker tegen zullen komen bij de ondernemers op Facebook.

#5. Geen interactie met de fans

Social media biedt de unieke mogelijkheid direct in contact te staan met de doelgroep. De consumenten verwachten dan ook een zekere mate van respons van een ondernemer met een Facebookpagina. De webcare bij social media kanalen zoals het reageren op berichten, bedanken voor reacties en behandelen van klachten of opmerkingen, zou bij elk onderneming onderdeel van de social media activiteiten moeten zijn. Hier laten veel ondernemingen een grote kans op conversie vaak liggen. Een goede webcare heeft grote voordelen. Zo voelt de consument zich sneller betrokken bij de onderneming en een betrokken fan is weer een stap dichter bij een ambassadeur van het merk. Tuinmaximaal geeft het goede voorbeeld. De vele reacties met serieuze verkoopsignalen worden stuk voor stuk persoonlijk beantwoord.

#6. Geen externe linkjes

De activiteiten van een onderneming op social media hebben als doel conversie te genereren. Wanneer er geen externe linkjes in de content worden verwerkt, moet de fan een stap extra zetten om bij het betreffende product te komen. Een stap die veel potentiële klanten vaak niet zullen doen. Door consequent externe linkjes toe te voegen aan de berichten op de social media kanalen, genereert u dus niet alleen meer traffic naar de website, maar zal dit tevens een positief effect hebben op uw Googleranking. Google is dol op externe linkjes. De hoeveelheid externe linkjes naar een bepaalde website vertellen Google namelijk dat het een populaire website betreft met relevante, gewaardeerde informatie.

Conclusie

De ondernemer zou altijd moeten streven naar de optimalisatie en creatie van de social media ‘stem’. Social media biedt ondernemers de mogelijkheid om op een effectieve en kosteneffectieve manier hun potentiële klanten te bereiken en actief bezig te zijn met het bouwen van een community. Met een goede uitwerking van de social media strategie en het vermijden van deze missers is de ondernemer op de goede weg om de conversie te verhogen.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >