De groei van een zakelijk Twitter-account

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


De groei van een zakelijk Twitter-account

Men beweert altijd dat het aantal volgers voor een zakelijk- of privé account van Twitter niet het belangrijkste is, maar dat je de focus moet leggen op relevante volgers. Wij vinden dat het een combinatie van beide is. 



Natuurlijk is het van belang om voornamelijk relevante volgers te hebben. Maar wij vinden dat je er eerst voor moet kiezen om een groot bereik op te bouwen. Waarschijnlijk heb je een aantal volgers die niet direct binnen jouw doelgroep vallen, maar dat maakt niet uit. De meeste Twitteraars hebben namelijk ook weer een groot netwerk van vrienden, familie en kennissen die wellicht wèl binnen jouw doelgroep passen. Het is dus de kunst om jouw boodschap zo breed mogelijk te verspreiden en zo top of mind te worden.

Twittertips

Het creëren van een groot bereik is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als je van scratch af aan moet beginnen met de groei van een zakelijk Twitter-account, kunnen deze tips je wellicht een handje helpen. Er zijn namelijk een aantal punten waar je rekening mee moet houden voordat je aan de slag gaat. De content van jouw tweets is één van de belangrijkste punten waarmee je de volgers aan jou gaat binden.

  • Zorg er daarom voor dat de tweets kort genoeg zijn zodat de volgers het op de ouderwetse manier kunnen retweeten (RT @naam:). Uit onderzoek van Twitter blijkt namelijk dat 21% van de meest interactievolle tweets onder de 100 tekens blijven.
  • Maak gebruik van Hash Tags (#), hierdoor worden de tweets zowel in de nieuwslijst van de volger weergegeven als in de Hash-taglijst. Het blijkt dan ook dat tweets die hash tags bevatten twee keer zoveel worden geretweet.
  • Er zijn bepaalde momenten op de dag dat een tweet het beste en ook het slechts wordt gelezen. Let er daarom op dat je niet tweet op tijden dat iedereen aan het werk is. De beste tijd om te tweeten is ’s ochtends en ’s avonds tijdens de spitsuren en tijdens de lunch.
  • Maak gebruik van aantrekkelijke visuals. 36% van de tweets die worden gedeeld bevatten leuke, grappige of mooie afbeeldingen. Het blijkt ook dat 40% van de volgers positiever reageren op tweets met een tekst-afbeelding combinatie dan met enkel tekst.
  • Zorg ervoor dat de volgers jou als bedrijf ook gaan waarderen en niet alleen het product dat je verkoopt. 67% van de Twitteraars zijn namelijk eerder in staat een product te kopen als zij ook dat bedrijf volgen op Twitter of op andere social media kanalen.

Strategie opbouw

Zodra je bovenstaande tips goed hebt gelezen kun je bijna aan de slag. Er zijn nog een paar punten waar je aan moet denken om jouw zakelijke Twitter-account succesvol te maken. Voor je begint moet je voor jezelf en het bedrijf duidelijk in kaart brengen waar je over wilt gaan tweeten. Ontwikkel dus vooraf een content-strategie die je als leidraad gaat gebruiken gedurende de opbouw.

  • Doe onderzoek naar jouw naaste concurrenten zodat je kunt bepalen wat je wel en niet wilt delen met jouw volgers. Houd tevens de actualiteit rondom jouw branche goed in de gaten, volgers lezen liever geen oud nieuws.
  • Tweet vanuit jou als persoon. Maak dus gebruik van een persoonlijke benadering, vraag naar meningen etc. Tè zakelijke tweets worden niet gelezen en kunnen er zelfs voor zorgen dat volgers gaat verliezen.
  • Het doel van een actief Twitterkanaal is conversie. Maak daarom gebruik van linkjes naar jouw website. Hierdoor genereer je nieuwe bezoekers voor jouwe site en het bevorder je de conversatie.
  • Luister naar jouw volgers. Denk niet als volgers op jouw tweets reageren van laat maar zitten. Maar ga de conversatie aan. Hiermee houdt je het account actief en nemen volgers in de toekomst eerder de moeite om te reageren.
  • Wees behulpzaam. Niet elke tweet hoeft direct over jouw bedrijf te gaan, tweet ook eens tips of help volgers die met een probleem zitten wat binnen jouw expertise valt.

Als je deze tips allemaal hebt gelezen, kun je aan de slag! Social media kanalen als Twitter en Facebook zijn een prachtige en vooral gratis manier om jouw doelgroep aan te spreken. Je moet wat geduld hebben met de opbouw van jouw bereik, maar uiteindelijk pluk je met een groot bereik nog jaren de commerciële vruchten van jouw investering. Heb je na deze tips nog steeds vragen, schroom dan niet om advies in te winnen van onze Social Media Strateeg.

 

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >