Dit zijn de social media trends van 2016

Sharing is caring

Nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan en ontvang social media tips & tricks direct in uw inbox!

Gratis nieuws & tips


Dit zijn de social media trends van 2016

We willen het vaak niet toegeven maar social media is voor velen een belangrijk onderdeel in ons leven. We merken dat er ieder jaar verschillende trends ontstaan. In dit blog gaan we kijken naar de media die in 2016 aan populariteit zullen winnen en blikken we terug op de trends van 2015.



In 2015 is social media een nog belangrijker informatiebron geworden. Social media is, naast een bron met nieuws, info over producten en diensten meer en meer een klantenservice kanaal geworden.

Een terugblik op de trends van 2015:

1. Hello touch

Websites en social media pagina’s worden steeds meer ontwikkeld voor touch toestellen.

2. Video content

Video’s worden nog steeds populairder, de tijdlijnen van Facebook staan er vol mee. Mark Zuckerberg verwacht dat alle Facebook content over een paar jaar veranderd in video content. Voor meer over de voordelen van videomarketing  klik hier

3. Kwaliteit van content

Mensen worden al maar kritischer, dus de kwaliteit van de content is ontzettend belangrijk. Men heeft zoveel keuze en zal daardoor selectiever worden.

4. Extra bereik

Bedrijven zijn steeds meer geneigd om te betalen voor meer bereik op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en Snapchat.

5. Business to Business

Social Media wordt steeds vaker zakelijk ingezet. Social media bureau Woeler zag een trend in de bedrijven die social media wilde inzetten als marketing middel.

6. Luisteren

We luisteren steeds meer naar onze klanten. Door goed naar de klant te luisteren begrijpen we hen beter en zijn we hen ook beter van dienst. Voor meer over webcare  klik hier.

7. Messengers

Messengers zijn en blijven belangrijk. Whatsapp is populair, maar ook Facebook hijgt bij Whatsapp in de nek met Facebook messenger. Niet alleen Facebook, ook Snapchat en Instagram heeft met hun instamessage een chatfunctie.

8. Hyper targeting

Doordat veel bedrijven een specifieke doelgroep willen bereiken is hyper targeting sterk toegenomen. Op Facebook kun je gebruik maken van deze optie. Zo maakt social media bureau Woeler bijvoorbeeld gebruik van organisch targetten aan de hand van haar Waarnaartoe kanalen op Facebook. Voor meer info over organisch targetten  klik hier.

9. Cross device tracking

Met Cross device tracking zorg je ervoor dat een persoon op zowel desktop als mobiel herkend wordt. Het nadeel is dat steeds meer mensen denken aan hun privacy, waarbij Ad-blockers steeds vaker gebruikt worden.

10. Real Time marketing

Het afgelopen jaar hebben steeds meer bedrijven ingespeeld op actualiteit. Helaas is dit niet altijd succesvol geweest. Inspelen op actualiteit vraagt om veel creativiteit.

Dit zijn de 11 social media trends en ontwikkelingen voor 2016:

1. Social search

Uit onderzoek blijkt dat 88 procent van de consumenten zich bij aankopen laat beïnvloeden door reviews en reacties van andere consumenten. Hierbij zoeken ze niet meer alleen via Google voor meningen en advies. Consumenten maken hiervoor ook steeds vaker gebruik van Youtube, Facebook, Twitter, Yelp en Pinterest.

ResizedImage600400-visual-search-results-pinterest

Facebook heeft dankzij haar zoekmachine een waardevolle tool in handen en scant hiermee miljaren tijdlijn en om de meest gedeelde links te achterhalen. Google overtreft deze tool nog niet.

In tegenstelling tot Google laat Facebook laat haar gebruiker gepersonaliseerde advertenties zien. Gebruik social media in 2016 niet meer alleen om aanbiedingen en acties te pushen. Zorg er in 2016 voor dat jouw klanten positieve reviews en reacties op jouw social media schrijven. Dit werkt beter dan gelikte reclames. Ook de B2B markt heeft hier profijt van. Zo kunnen bedrijven iets voor elkaar betekenen door elkaar aan te bevelen.

2.Multimedia

Onderzoek toont aan dat posts met video’s, afbeeldingen en infographics voor meer betrokkenheid zorgen dan kale teksten. Facebook introduceerde onlangs profile video’s, zodat de profielfoto vervangen kan worden door een dynamisch filmpje. De multimedia trend zal het komende jaar flink doorzetten.

ResizedImage600216-01-Video-GIFS-Final

3. Geautomatiseerde updates vs realtime social media updates

Op dit moment worden de meeste updates op social media geschreven door mensen. In 2016 zal er meer automatisch gegenereerd worden.

Dit zal eerst bij Engelstalige content van pas komen. Aangezien de Engelse taal in grote delen van de wereld gebruikt wordt. Omdat wij nuchtere Nederlanders niet alleen van efficientie houden maar ook internationaal ingesteld zijn, zal dit een interessante trend voor ons zijn. In Nederland zullen we helaas nog moeten afwachten. Social media moet wel sociaal blijven en dus niet robot gestuurd.

4.S-marketing

De relatie tussen de sales en marketing afdelingen zijn bij veel bedrijven nog niet goed op orde. Social media krijgt hier nog amper een rol toebedeeld. Terwijl het juist een belangrijk medium is.Gelukkig zien steeds meer bedrijven de noodzaak in van een hechte samenwerking tussen sales en marketing. Ook wel ‘ smarketing’ genoemd.

Voor 2016 voorzien we dan ook een toename van het gebruik van  social media management platformen die kunnen integreren met andere sales en marketing tools om het complete aankooptraject beter te bedienen. Hierdoor kan men de ROI van social media beter berekenen.

5. Social shopping zet rustig door

ResizedImage600338-fb-buy-button

Met een ‘koop nu’ button kunnen klanten eenvoudig een aankoop doen. We kennen de koop button via de mail, maar ook de Facebook ‘koop nu button’ wordt steeds populairder.

In 2016 zullen we nieuwe ontwikkelingen zien in social media apps die social shopping zullen ondersteunen.

6.Sociale virtuele assistenten

Een sociale virtuele assistent is een tool die je met van alles en nog wat kan helpen. Het is een tool waar je tegen kunt praten en zo kan je geholpen worden met vragen.Voorbeelden van sociale virtuele assistenten zijn: Siri, Google Now en Cortana.Facebook heeft onlangs ook een virtuele assistent ontwikkeld onder de naam Facebook M.De Facebook assistent is dankzij de medewerkers van het kanaal in staat om jou te helpen bij het boeken van bijvoorbeeld restaurants en hotels. Facebook verwacht dit in de toekomst mogelijk te maken.

 

7. Live, streaming video

In 2015 zagen we plotseling een snelle opkomst van ‘live streaming video’ apps. Zo zagen we Snapchat groeien. Snapchat maakt het mogelijk om snel een bijna live opname te maken en deze te delen met vrienden en volgers.In 2016 zal live streaming een nog grotere rol gaan spelen bij social media. Zo zien we dat Virtual Reality volop aan het ontwikkelen is. Makelaars introduceren bijvoorbeeld mogelijkheden voor mensen die een huis virtueel kunnen bezoeken. Google introduceert goedkope kartonnen VR brillen waar iedereen gebruik van kan maken om zo kennis te maken met Virtual Reality.

8. Storytelling -Content marketing

Tegenwoordig moeten bedrijven meer doen dan alleen vertellen over hun producten en diensten. Zo is het ook belangrijk om een stukje van je bedrijf of merk cultuur te delen.

Dit zien we vaak bij Coca Cola terug met de commercials over voetbal of kerst. Zo creëer je een hechte band met jouw fans.

Denk daarom voor 2016 eens na over hoe je de bedrijfscultuur van je organisatie kunt verpakken in een mooi, pakkend en langlopend verhaal.

9. Bedrijven nemen social serieus

Bedrijven zien social media steeds meer als serieus en nuttig. Klanten communiceren graag via deze weg. De online klantenservice van een bedrijf zal nog belangrijker worden om klanten goed van dienst te zijn. Woeler helpt bedrijven met het zakelijk gebruiken van social media,  klik hier voor meer informatie.

10.Veiligheid en privacy

ResizedImage600379-ashley-madison-screenshot

We merken dat mensen steeds meer geven om hun privacy. Dit komt door inbreuken op privacy met hacks en virussen. Miljoenen persoonsgegevens van dating site Ashley Madison lekte bijvoorbeeld uit door een hack. De beveiliging van persoonsgegevens zal voor bedrijven/belangrijker worden. Ook zullen gebruikers meer geinformeerd worden over hun privacy.Zorg ervoor dat je alleen om benodigde informatie vraagt van de mensen die contact zoeken. Communiceer bij voorkeur via private messaging. Informeer bezoekers van je website over je privacy regels.

11. Dislike knop

ResizedImage600353-nieuwe-like-varianten

Facebook introduceert binnenkort een dislike knop. Omdat niet alle berichten even leuk zijn. Ook de emoticons zijn vernieuwd. Hierdoor kunnen gebruikers hun gevoelens beter uiten. Facebook voldoet hiermee al beter aan de behoeften van de gebruikers.

Dus…….2016 wordt een interessant jaar voor de ontwikkelingen rondom social media. Ben jij er klaar voor?

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Vraag vrijblijvend een adviesrapport aan of neem contact op met één van onze strategen.

Gratis adviesrapport aanvragen >